Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Meerwaarde elektronisch schakelen

Tox
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 jan 2020 19:07

Tox 25 jan 2021 22:30

Ik overweeg een nieuwe fiets aan te schaffen en heb m’n oog laten vallen op de Cannondale SystemSix met mechanische Ultegra. Een hele vette fiets. Aero, maar breed inzetbaar.
Maar nu twijfel ik of ik toch niet beter kan gaan voor een fiets met elektronisch schakelen. In deze prijsklasse ook genoeg keus hierin.
In hoeverre heeft dat een meerwaarde, zeker naar de toekomst. Hoe kijken jullie ertegenaan?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 25 jan 2021 22:39

Meerwaarde moet je alleen bij jezelf zoeken, krijg je een kick van op een knopje drukken , of doet het je niks.
Betere prestaties in de zin van sneller rijden , beter bergop en degelijke zal je nimmer krijgen....in die zin heeft het geen meerwaarde en zal het ook niet krijgen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5927
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 26 jan 2021 00:03

@Tox, het ligt er ook aan wat je zelf aan je fiets kan doen, of waar je voor naar de fietsenmaker / monteur moet.

Een kabelversnelling zal vroeg of laat wat verlopen / minder flitsend gaan schakelen door kabelrek - roestige kabels - mindere smering van de kabels, terwijl een goed afgestelde Di2 of eTap groep niet meer afgesteld dient te worden. Tenslotte 5,2mm om voor een ander verzet blijft electronisch 5,2mm het zal niet meer of minder worden als je fiets vuil is.

Qua toekomst maakt het geen pepernoot uit. 11 speed blijft 11 speed - 12 speed bij Sram blijft voorlopig 12 speed. Sneller zal het ook niet schakelen , en het voordeel van een mechanische groep is dat iedere idiote fietsenmaker op welke hoek van de straat ook wel een handje kan helpen tijdens vakantie. En dat is bij een elektronische groep wel anders.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 26 jan 2021 05:19

Het is een leuke gadget. Niets meer niets minder. Mechanische schakelgroepen zijn ook gewoon goed. Ik zou eerst zorgen voor een goed/mooi frame, goede wielen en mocht je dan nog wat geld over hebben en je houdt van gadgets koop dan elektronisch.
o'7o

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27543
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 26 jan 2021 06:33

Hydraulische shifters zijn bij elektrisch veel mooier, vooral bij Shimano.

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 26 jan 2021 06:49

Zelf rij ik ook met elektrisch schakelen.
Geen voordeel haal ik eruit, enkel wat minder kabels.
Maar zou altijd voor elektrisch kiezen bij een nieuwe fiets, gewoon, omdat het kan.

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 26 jan 2021 07:44

Wat is meerwaarde?

Ga je sneller fietsen, is je fiets lichter? Nee, dat gaat niet gebeuren.

Schakelt het beter? Dat ligt er aan wat je zelf als fijn ervaart. Een kort tikje tegen een hendel, of een hendel draaien. Mits goed onderhouden zal dit bij beide groepen geen enkel probleem zijn.

Mijn inschatting is wel dat je een fiets met electronisch schakelen gemakkelijker zult kunnen inruilen als je op zoek gaar naar een nieuwe fiets.

Ik heb nu mijn tweede fiets met electronisch schakelen (beiden keren SRAM Red). Ik ga in ieder geval niet meer terug naar schakelen met een derailleurkabel. Sterker nog, ik overweeg mijn tweede fiets ook om te bouwen als ik een electronische groep voor een redelijke prijs kan krijgen.
Dat zegt wellicht veel meer over meerwaarde in mijn geval!

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 26 jan 2021 07:49

Midden vorig jaar was hier ook een topic over: viewtopic.php?f=9&t=92890

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 26 jan 2021 16:58

Oh ja, wat wel een voordeel is: de automatisch mee trimmende voorderailleur

Gebruikersavatar
Rubik
Forum-lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 30 mar 2018 17:58
Locatie: Heerenveen

Gebruikersavatar Rubik 26 jan 2021 18:49

havana schreef: 26 jan 2021 06:33 Hydraulische shifters zijn bij elektrisch veel mooier, vooral bij Shimano.
+1

Dit argument hoor je niet vaak, maar is wel een feit. De niet-elektrische hydraulische shifters zijn behoorlijk lomp. Echt een stuk groter vergeleken met de DI2 versie.

Ik vind ze ook niet echt fijn vasthouden. Ik heb me dit argument nooit vooraf gerealiseerd, had anders zonder twijfel DI2 gekozen toen ik 2,5 jaar geleden een nieuwe fiets kocht.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37638
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 26 jan 2021 19:07

Ik zou nu altijd voor electronisch gaan. Zit mij op mijn winterfiets te ergeren dat ik de kabels weer moet vervangen want het schakelt voor geen meter.
First world problems for sure, maar als je het kunt betalen altijd doen.
Less is bore

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 26 jan 2021 19:16

Tox schreef: 25 jan 2021 22:30 .....
In hoeverre heeft dat een meerwaarde, .............
Een fiets met EPS/Etap of Di2 kost alleszins meer dan een fiets met vergelijkbare mechanische derailleurs.
Of het dat waard is kan enkel jij beslissen.

Mocht ik een nieuwe fiets aanschaffen zou deze alleszins terug met een elektronische versnelling moeten uitgerust zijn. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie