Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8341
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 17 jan 2021 08:19

Sweety2008 schreef: 16 jan 2021 23:33
Jans schreef: 16 jan 2021 22:15 Vanaf vanavond in heel Frankrijk vanaf 18:00 uur. Winkels gaan om kwart voor 6 dicht. Winkelpersoneel mag nog wel naar huis.
En er zijn nog redelijk wat andere redenen.
Hoe is het den met mensen die een hond hebben? Die meesten van de hondenbezitters laten horen hond nog effe uit voordat ze naar bed gaan. Ik zie dit altijd bij mijn buren.
Binnen een km met "attestation". Maar dat hebben we al twee periodes eerder voor de hele dag gehad..

Ik ben bang voor velen dat we nog heel veel langer in de ellende blijven zitten. Wil je geen rigoureuze maatregelen dan zou het zo maar nog heel erg lang door kunnen gaan.
(Ik ben wel benieuwd of de UK variant uiteindelijk zoveel besmettelijker is of dat het vooral komt doordat er in Engeland, maar ook Ierland onverantwoord de touwtjes nogal losgelaten zijn. Kerst was wel even belangrijker dan het virus.)
Laatst gewijzigd door Jans op 17 jan 2021 08:32, 1 keer totaal gewijzigd.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12622
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 17 jan 2021 08:30

@joseba, Dat is ook wel kort door de bocht.

Het zal van de tijd afhangen, maar als het bv 18u is belemmer je heel veel mensen naar buiten te kunnen.
20u zou nog een ander verhaal zijn.

En met 18u gaat het nog drukker worden in de supermarkten, lijkt me een bijzonder dom tijdstip.

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 17 jan 2021 08:34

daniel1975 schreef: 17 jan 2021 08:18 Dus het instellen van een latere avondklok is een tegemoetkoming....jaja. Zo zullen we het never nooit eens worden want ik zie het als de zoveelste beroving van onze rechten en vrijheid.
De vrijheid om te sporten wanneer je wil is ook gewoon keihard een recht.
Maar blijkbaar ben jij een andere mening toegedaan en pas je je graag aan aan de matig onderbouwde grillen van onze regering.
Zie ook betoog van Mark hierboven.
Heb Mark ook gelezen. Ik zeg niet dat ik het niet zie als een vrijheidsbeperking, dat is het zeker. Maar het staat je nog steeds vrij te sporten wanneer je dat wil, met een evt. avondklok alleen niet op elk moment waar je dat wil. En om met je eigen woorden te spreken: " als ik dat kan, waarom lukt anderen dat dan niet?". Ik begrijp nog steeds niet waarom mensen bij iedere verandering in een soort passieve zieligheidskramp schieten.

Je weet overigens ook wel weer welke punten uit mijn betoog je er uit wil vissen. Tip: je zou altijd nog een carrière als kersenplukker kunnen overwegen. Heb je in deze wintertijd ook iets meer tijd voor sport en kinderen.

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 17 jan 2021 08:38

wasbeer2006 schreef: 17 jan 2021 08:30 @joseba, Dat is ook wel kort door de bocht.

Het zal van de tijd afhangen, maar als het bv 18u is belemmer je heel veel mensen naar buiten te kunnen.
20u zou nog een ander verhaal zijn.

En met 18u gaat het nog drukker worden in de supermarkten, lijkt me een bijzonder dom tijdstip.
Gisteren bij Op1 liet Dijksma al doorschemeren dat er over een tijdstip is gesproken tussen burgemeesters. Kwam op mij over dat 20u consensus is. Overigens zat Dijksma er wel nuchter in, eerst maar eens duidelijk maken welk probleem het oplost, bewijzen dat de maatregel ook effect gaat hebben en middelen bieden om te handhaven. Anders kansloze maatregel.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8341
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 17 jan 2021 08:55

Ik vond toch wel dat Dijksma "harde" eisen stelde over wat het op zou leveren. In Frankrijk zeggen ze dat 18:00 uur extra goed helpt om de besmettingen omlaag te brengen. Ik betwijfel of ze dat zo hard kunnen bewijzen. Er zijn zoveel variabelen.

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3104
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 17 jan 2021 09:28

Ik heb Dijksma gisteren niet gevolgd. Voor het weekend was het verhaal dat er nog veel besmettingen plaats vinden bij de 20 tot 25 jarigen. Dat zou de reden zijn voor de avondklok.
Dat zijn dan zaken waar je niet in de doelgroep valt, maar wel wordt geraakt door de maatregel.

Als ik mij vervolgens niet aan de maatregel hou, krijg je weer te horen dat mensen zich niet aan de maatregel houden. Zo zijn de winkels ook gesloten, terwijl ik niet van het "shoppen" ben.
Gerichte aankopen, kan dan ook weer niet.

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 17 jan 2021 09:33

EmPeHa schreef: 17 jan 2021 09:28 Gerichte aankopen, kan dan ook weer niet.
Wat zou je nu gericht willen kopen maar kan nu niet?

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6083
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 17 jan 2021 09:38

Zo'n avondklok is in 1e lijn logisch. Minder sociale contacten in de avond.
Secundair effect is dat je dan ook de openingstijden van supermarkten beperkt. En dus zeker begin en einde van de werkdag, veel drukte kunt verwachten.

En ik vind Daniel in dit geval misschien wel wat kort door de bocht reageren over de beperkingen in ontspanning en sport. Maar een secundair effect op een avondklok kan natuurlijk zomaar eens zijn dat de weekenden nog drukker gaan worden overal.
Al schat ik het risico op besmettingen in de buitenlucht vrij laag in, is het direct voer voor media, beleidsmakers en anderen om met vingertjes te wijzen en over onverantwoord gedrag te spreken.

Over de basisscholen, het hart van Nederland artikel slaat al een andere toon dan dat nos artikel. Bij de nos werd erbij vermeld dat kinder minder risico liepen ook op besmetting.
Dat is wat anders dan dat ze net zo besmettelijk zijn (en dus ook voor de verspreiding een risico vormen), zonder er zelf veel last van te hebben.
Maar bottom line, men weet het niet, wacht een onderzoek af en houden dan maar de boel dicht. Kunnen ze er later ook niet op afgerekend worden. Want niemand gaat straks nog terug verantwoording vragen als men te voorzichtig is geweest (met alle gevolgen van dien), terwijl dat wel zal gebeuren als de corona situatie gigantisch de pan uit escaleert. Alle ballen op/tegen corona :(
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8341
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 17 jan 2021 10:05

Ik had het vanmorgen al gelezen, maar @Daniël je kunt nog een land bij je lijstje zetten van landen waar scholen dicht zijn, Oostenrijk, voorlopig tot 8 februari.
En tijdens mijn "onderzoek" ontdekt dat in Griekenland kinderen vanaf 3 jaar een mondkapje voor moeten.

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3104
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 17 jan 2021 10:06

Joseba schreef: 17 jan 2021 09:33
EmPeHa schreef: 17 jan 2021 09:28 Gerichte aankopen, kan dan ook weer niet.
Wat zou je nu gericht willen kopen maar kan nu niet?
Zelf wilde ik torxbitjes bij de bouwmarkt kopen. Kan dus niet even snel in en uit. Bij mijn ouders moet een kraan worden vervangen. Rustig uitzoeken welke past, kan dan niet. Mijn moeder heeft één en ander aan lichamelijk ongemak. Als zij wat bedenkt, wat kan helpen, dat uit het warenhuis moet komen, is dat allemaal lastig te regelen. Allemaal moeilijk, moeilijk, wat je er niet bij kunt gebruiken.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6083
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 17 jan 2021 10:12

Vier coronagevallen ontdekt op vluchten naar Australian Open - https://nos.nl/l/2364737#UPDATE-container-50384637

Overal waar we iets willen, varen we blind op het hebben va de negatieve tests.
Net zo goed als dat iemand een positieve test kan afleveren op basis van een oude besmetting en restanten. Kan je dus ook prima negatief testen en toch corona bij je hebben.

De andere optie is dat deze 4 allemaal een vals positieve test hebben bij aankomst. Dus linksom of rechtsom.. Zo'n test voor het reizen zal vast een aardig vangnet zijn, maar zeker niet zaligmakend.
En daar zou men, in mijn ogen, wel rekening mee moeten houden als ze gaan denken over het toepassen ervan uit dat bij dagelijkse bezigheden, zoals uit eten gaan, evenement bezoek, toegang tot ov, school, werk? Geen idee wat ze nog gaan verzinnen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 17 jan 2021 10:25

EmPeHa schreef: 17 jan 2021 10:06 Zelf wilde ik torxbitjes bij de bouwmarkt kopen. Kan dus niet even snel in en uit. Bij mijn ouders moet een kraan worden vervangen. Rustig uitzoeken welke past, kan dan niet. Mijn moeder heeft één en ander aan lichamelijk ongemak. Als zij wat bedenkt, wat kan helpen, dat uit het warenhuis moet komen, is dat allemaal lastig te regelen. Allemaal moeilijk, moeilijk, wat je er niet bij kunt gebruiken.
Het is inderdaad wat puzzelen soms maar "niet kunnen" vind ik overdreven. Bij bouwmarkten kan gewoon afhalen (vorige week nog drie zakken tuinkalk opgepikt). Soms loop je tegen minimale bestelhoeveelheden aan inderdaad (setje torxbitjes waarschijnlijk te weinig), dan koop ik dingen erbij die ik toch elk jaar wel nodig heb.

Vraag is natuurlijk ook hoe "essentieel" het is dat een setje bitjes nu per direct gekocht moet worden. Een kraan zal even wat research vergen maar ruilen is tegenwoordig ook prima te doen. Ik vermoed zelfs dat als je de bestelde kraan terplekke controleert dat ze hem daar nog omruilen voor een passend exemplaar (niet helemaal in lijn met afspraken, maar goed). Zeker lokale winkeliers/ondernemers willen best creatief meedenken. Had voor mijn houten vloer een litertje onderhoudsolie nodig. Mailtje naar de lokale vloerenboer, uurtje later hing er aan de zijdeur (werkplaats) een tasje incl. factuur op naam.

Gesloten