Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Advies SRAM etap Force AXS

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12637
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 15 jan 2021 23:10

Wat is het probleem dan weer met hookless, elke lichte moderne velg heeft dat anders zijn ze niet extreem licht. Daarnaast is de ellende met banden veel minder, enige nadeel niet boven de circa 6 bar, maar waar dat goed voor is weet ook niemand.

Dub is gewoon weer een standaard, niet fijn, maar ook niet slecht verzonnen, dat zijn de bb386, bbwright en bb30 met losse lagers wel.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 16 jan 2021 09:13

ypuh schreef: 15 jan 2021 21:54
Grootste heikelpunt met AXS zijn de vele nieuwe standaarden en dure proprietary onderdelen, vandaar dat ik ook bewust nog voor 11s gekozen heb waar je gewoon uitwisselbaarheid hebt met Shimano en de goedkopere groepen (105 cassette, KMC ketting etc). Heb dus meer tegen het business model wat ze ingeslagen zijn dan de kwaliteit van de producten die ze aanbieden. Ze 'verpesten' zo wel de merken die ze opkopen zoals Zipp met disc/hookless only en Quarq met DUB en nog wat kleine aanpassingen.
+1 Daarom ook gekozen voor Red Etap 11speed, onderlinge uitwisselbaarheid met Shimano!

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 16 jan 2021 16:49

Douglas schreef: 15 jan 2021 11:38 Probleem met de body die snel loskomt heeft natuurlijk niets met SRAM te maken. Dat is een probleem veroorzaakt door de wiel/naafbouwer. Met een Shimano body ga je waarschijnlijk hetzelfde probleem houden.
Je hebt helemaal gelijk.. Al moet ik daar aan toevoegen dat de wiel/naafbouwer bij deze wielen SRAM is..

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 16 jan 2021 22:02

wasbeer2006 schreef: 15 jan 2021 23:10 Wat is het probleem dan weer met hookless, elke lichte moderne velg heeft dat anders zijn ze niet extreem licht. Daarnaast is de ellende met banden veel minder, enige nadeel niet boven de circa 6 bar, maar waar dat goed voor is weet ook niemand.

Dub is gewoon weer een standaard, niet fijn, maar ook niet slecht verzonnen, dat zijn de bb386, bbwright en bb30 met losse lagers wel.
Beperkte bandenkeuze, lastig te monteren (te strak) en de band kan van de velg lopen in extreme situaties of bij bepaalde band/velg combinaties (te los). Verder is het natuurlijk een ordinaire kostenbesparing.

Voor MTB/gravel allemaal niet zo'n probleem, maar voor 25mm wegbanden niet geschikt lijkt mij. Niet voor niks dat een merk als Continental het nadrukkelijk afraadt met misschien wel de populairste band ter wereld (GP 5000 TL).

BB30, BBRight en BB386 zijn framestandaarden en hebben verder niet zoveel met de lagers of as te maken. DUB heeft gewoon een millimeter er vanaf gehaald zodat ze custom lagers kunnen verkopen i.p.v. industriestandaard 6806 lagers. Het design is niet zoveel mis mee, maar het is gewoon weer een ordinair verdienmodel. Verder biedt DUB ook geen enkel voordeel t.o.v. 30mm assen. Technisch gezien ben je met 6806 lager (42mm OD/30mm ID) beter af dan met een DUB lager (40mm OD/29mm ID). DUB heeft alleen het voordeel dat het iets lichter is en in een fractie meer frames past, maar kies dan gewoon voor Shimano.

Verder hebben ze met DUB de BCD en chain offset aangepast met een paar millimeter. Precies genoeg om het net niet lekker te laten lopen/compatible te maken met eerdere groepsets.

BBRight (press fit, niet de oude direct fit) rij ik overigens zelf mee en is een best goed design eigenlijk (zet de lagers verder uit elkaar waar anders spacers zouden zitten en creëer zo een kleinere hefboom) en is verder gelijk aan het geprezen PF30. Nadeel is dat de uitvoering/toleranties soms wat minder zijn met hoe de frames uit de fabriek komen rollen, maar die problemen heb ik de laatste 3-4 jaar eigenlijk niemand meer over gehoord/gelezen.

Kortom, het is allemaal niet slecht. Het is alleen ook niet ontwikkelt in het belang van de consument, maar gewoon om de kas te spekken.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12637
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 18 jan 2021 09:13

ypuh schreef: 16 jan 2021 22:02 Voor MTB/gravel allemaal niet zo'n probleem, maar voor 25mm wegbanden niet geschikt lijkt mij. Niet voor niks dat een merk als Continental het nadrukkelijk afraadt met misschien wel de populairste band ter wereld (GP 5000 TL).
Conti is wel een heel slecht voorbeeld, met misschien we de slechtste banden op de markt als het op maatvoering en montage aankomt, ze hebben die troffee van Schwalbe overgenomen die de laatste jaren wel goed zijn. Scheurende zijwanden afklappende banden, als ik nou iets niet wil is dat het.

Je geeft dan eigenlijk als fabrikant aan dat je band niet goed is en een hoek nodig heeft of vast te blijven zitten. Geeft mij ook niet echt vertrouwen.

Conti is ook in de auto wereld het meest overschatte merk. Ga met bv Pirelli, schwalbe of Michelin rijden, victoria, hutchinson hoor je ook zelden problemen over.

Ik snap natuurlijk wat je met dub bedoelt maar het is ook als vervanging van GXP en BB30 bedoeld. Gxp was zeker met schroeflagers misschien we het beste systeem.

Ik ben zeker niet voor allemaal andere dingen, integendeel maar ik erger me meer aan alle framestandaarden dan de assen.

De sram bud brackets van 3 a 4 tientjes zijn nu ook wel gewoon goed. De meerwaarde van dure lagers is er wat mij betreft niet meer.

Reigeer92
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 okt 2012 10:40

Reigeer92 18 jan 2021 18:42

Heb vorige week SRAM Force AXS op mijn Trek Domane SL5 gemonteerd en ben er super tevreden over.
De groep is heel stil, schakelt heel soepel en oogt heel mooi 8-) .
Afstellen was ook goed te doen, goed naar de handleiding/filmpjes kijken en gebruik maken van de bijgeleverde tooltjes en het was zo gepiept.

Plaats reactie