Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Advies SRAM etap Force AXS

Tox
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 jan 2020 19:07

Tox 14 jan 2021 20:01

Ik overweeg aanschaf nieuwe Cannondale Supersix EVO, afgemonteerd met SRAM etap Force AXS.
Waarom SRAM? Vooral omdat ik zo gaaf eruit vind zien. Keer wat anders. Maar hebben jullie nog kanttekeningen bij deze groep? Hoor graag jullie meningen.

Gebruikersavatar
Desertstorm
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 19 apr 2016 17:44
Locatie: Gld

Gebruikersavatar Desertstorm 14 jan 2021 20:25

Bij alles zijn kanttekeningen te plaatsen denk ik. Als je het mooi vind en het geld er voor over hebt (en ws even kan wachten): Enjoy!

Zelf geen ervaring met SRAM, maar de vervangingsonderdelen zijn wat duurder dan bij bv. shimano.
Verder hoor ik vaak terugkomen dat de batterij bij AXS sneller op is dan bij bv. Di2. Maar zolang je geen weken gaat bikepacken zonder stroom is dat ook niet echt een dealbraker lijkt me.
Ben zelf dan wel weer erg gecharmeerd van het draadloze. Erg clean.

Wat zijn jouw overwegingen zelf?
"Van wat aanrotzooien leer je vaak het meest."

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 14 jan 2021 20:26

-Keuze mbt cassette opties en verzetten
-Je hoort wel van herrie op een aantal versnellingen maar ook dat daar oplossingen voor zijn, dus of dat nog speet bij de nieuwe uitleveringen weet ik niet.

Voor de rest niets aan nadelen vind ik

Tox
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 jan 2020 19:07

Tox 14 jan 2021 22:28

Overweging voor mij is ook dat cleane design. Geen kabeltjes meer en een makkelijke montage. Gewoon wat meer onderscheidend.

tinot
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 13 jan 2009 00:52

tinot 14 jan 2021 22:57

Zelfde geldt voor mij: ben ook bezig met een SuperSix met mogelijk de Force AXS groep, model '20, nog voor de oude prijs :mrgreen: . Ik heb her en der wat gelezen - vooral op buitenlands forums en reviews - over met enige regelmaat problemen met de voorderailleur: dat die bij het schakelen de ketting er wel eens af wil gooien, zowel buiten het buitenblad (op de crank) als het binnenblad (op het frame); afstelling schijnt heel secuur te moeten. Los daarvan spreekt de groep mij ook aan.
"Trappen moet je toch"

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 14 jan 2021 23:13

Je bent nogal beperkt in je keuze voor vervangingsonderdelen en zit vast aan veel nieuwe standaarden (o.a. DUB, XDR, 107BCD etc). Dat maakt het geen slechte groep, alleen onhandig als je meerdere fietsen hebt en/of je eigen onderhoud doet. Ook zijn de vervangingsonderdelen relatief duur (al geldt dat ook voor de 12s Campa groepen en zal dat straks ook gelden voor 12s Shimano).

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 15 jan 2021 08:35

tinot schreef: 14 jan 2021 22:57 .....problemen met de voorderailleur: dat die bij het schakelen de ketting er wel eens af wil gooien, zowel buiten het buitenblad (op de crank) als het binnenblad (op het frame); afstelling schijnt heel secuur te moeten. ...............
De VD correct afstellen en dan schakelt die wel gewoon zoals het hoort.
Je hebt altijd mensen die de groep zelf monteren, want het is echt wel heel gemakkelijk, maar niet goed, of helemaal niet, naar de montagehandleiding/-filmpje kijken en dan gaan posten dat die niet goed schakelt.
I know myself like no one else
Nothing to defend

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 15 jan 2021 11:06

Het is een persoonlijke keuze. Ik heb SRAM op mijn twee offroad fietsen en trok de conclusie dat ik voortaan kies voor Shimano:

- de onderdelen zijn erg duur (ruim 100 euro voor een cassette)
- de body is heel specifiek-> minder mogelijkheden te mixen
- de body gaat heel makkelijk los (even schudden bij het tubeles maken van de band en je cassette en body ligt op de grond :-(
- de derailleur is moeilijk zelf af te stellen
- mijn SRAM groepen geven vaker problemen dan ik bij shimano gewend ben

Shimano komt dit jaar met nieuwe groepen, Ws 12-speed en draadloos.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 15 jan 2021 11:38

Probleem met de body die snel loskomt heeft natuurlijk niets met SRAM te maken. Dat is een probleem veroorzaakt door de wiel/naafbouwer. Met een Shimano body ga je waarschijnlijk hetzelfde probleem houden.
o'7o

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 15 jan 2021 11:50

Maar dan heb ik toch wat vragen.......

Cassette zijn duurder eens, maar hoeveel verslijt je er daar nou van in een fietsleven van een jaar of vier vijf? Drie of vier????? variatie ben ik het mee eens, maar de vraag is wat shimano gaat doen straks.......

De body die eraf valt heeft helemaal niets met de groep te maken, maar alles met je naaf. Als je XD(R) eraf valt doen een shimano body dat ook.

De derrie moeilijk zelf af te stellen, als je dat echt vind, en dat bedoel ik niet rot, breng je fiets dan naar de FM voor alles behalve een lekke band. Er zitten twee tools bij voor de afstelling hoe moeilijk kan het zijn, de cassette optie staat er ook nog eens op, heb je de groep langer dan een jaar heb je misschien de tool voor de voorderrie nog niet, koop hem dan. Alhoewel de handleiding heel duidelijk is.

Welke problemen geven ze dan meer. De hydraulisch remmen zijn momenteel gewoon beter bij sram, lopen minder aan en maken minder herrie.

(Shimano is ook prima daar niet van, maar er worden zo vaak dingen opgeworpen die niet kloppen)

Peter243
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 18 mei 2012 21:44

Peter243 15 jan 2021 19:44

Axs op gravel weg en mtb remt en schakelt perfect. Slijtage mtb zat op 8000km met 1 ketting, maar zaak was nog niet op. Echter fiets wissel. Dat body eraf vliegt is geen Sram probleem heb door de tijd heel wat geschud, vliegt niks door de lucht, soms wat latex. Batterijduur ruim voldoende. Schakelen achter vind ik prima. Alleen mij wegfiets heeft tweemaal. Dat klinkt heel even wat lala, maar dat herpakt zichzelf meteen. Heb geen ervaring met andere tweemaal dus geen vergelijk. De prijs van het materiaal lijkt aan de prijs, maar afgezet tegen de slijtage vind ik het wel meevallen. Keuze uit verzetten lijkt inderdaad beperkt. Ik kan er mee uit de voeten door voor wat te switchen maar er zou meer keus mogen zijn.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 15 jan 2021 21:54

Zie de functionele problemen met SRAM ook niet zo. Vind het geen slechte producten, anders zou ik al mijn 3 fietsen er niet mee uitgerust hebben. Alle 3 hebben nog nooit een misse slag gedaan in opgeteld 35-40k kilometers. Met Shimano daarvoor overigens ook niet (al heb ik wel vaker moeten stoppen voor clubgenoten die problemen hadden met hun Di2 accu). Voor SRAM geldt zoals hier al aangehaald wel RTFM.

Grootste heikelpunt met AXS zijn de vele nieuwe standaarden en dure proprietary onderdelen, vandaar dat ik ook bewust nog voor 11s gekozen heb waar je gewoon uitwisselbaarheid hebt met Shimano en de goedkopere groepen (105 cassette, KMC ketting etc). Heb dus meer tegen het business model wat ze ingeslagen zijn dan de kwaliteit van de producten die ze aanbieden. Ze 'verpesten' zo wel de merken die ze opkopen zoals Zipp met disc/hookless only en Quarq met DUB en nog wat kleine aanpassingen.

Plaats reactie