Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4693
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 14 jan 2021 22:12

wasbeer2006 schreef: 14 jan 2021 11:58

Dat vind ik in mijn situatie ook........ gezellig huis met een gezin en een basisschool die het top voor elkaar heeft, we worden ook niet belemmert in onze hobby.

Maar een alleenstaand iemand drie hoog achter, die nu niet kan werken omdat zijn sector gesloten is en normaal graag naar een sportclub gaat of horeca en nu geen tot weinig inkomen heeft, Ik weet niet hoe het dan met me zou gaan........

In de hele breedte ben ik het wel met je opmerking eens hoor, wat meer weerbaarheid is nooit erg.
U toont net het punt van mentale weerbaarheid; iemand die mentaal weerbaar is die haalt niet alleen zijn tevredenheid uit de sportclub of naar de horeca gaan.
Wat een gemis aan diepgang als dat alles is.
De mentaal weerbare mens is in zijn veelzijdigheid geschoold in zoveel mogelijk, elke dag opnieuw uitbreidend en daarvoor beroep doende op discipline. Weet je nog de tegenstelling van poiein en pratein? Meer dan tweeduizend jaar oud, maar zo waardevol.

galileo2
Forum-lid
Berichten: 1063
Lid geworden op: 01 aug 2011 22:18
Locatie: Belgie

galileo2 14 jan 2021 22:37

afrit13 schreef: 14 jan 2021 21:58 Ja, angst MOET wel de reden zijn....
In Belgie gaat om angst voor de BOETE; 250 € als je geen mondmasker draagt.
En dat al 6 maanden.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16195
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 15 jan 2021 00:49

lugosi schreef: 14 jan 2021 22:12
wasbeer2006 schreef: 14 jan 2021 11:58

Dat vind ik in mijn situatie ook........ gezellig huis met een gezin en een basisschool die het top voor elkaar heeft, we worden ook niet belemmert in onze hobby.

Maar een alleenstaand iemand drie hoog achter, die nu niet kan werken omdat zijn sector gesloten is en normaal graag naar een sportclub gaat of horeca en nu geen tot weinig inkomen heeft, Ik weet niet hoe het dan met me zou gaan........

In de hele breedte ben ik het wel met je opmerking eens hoor, wat meer weerbaarheid is nooit erg.
U toont net het punt van mentale weerbaarheid; iemand die mentaal weerbaar is die haalt niet alleen zijn tevredenheid uit de sportclub of naar de horeca gaan.
Wat een gemis aan diepgang als dat alles is.
De mentaal weerbare mens is in zijn veelzijdigheid geschoold in zoveel mogelijk, elke dag opnieuw uitbreidend en daarvoor beroep doende op discipline. Weet je nog de tegenstelling van poiein en pratein? Meer dan tweeduizend jaar oud, maar zo waardevol.
Ik ben het met je eens dat jezelf blijven ontwikkelen een onderdeel is van mentale weerbaarheid. Op zich is het ook wel handig als dat op meerdere fronten gebeurt zodat de kans groter is dat je nog iets te doen hebt als het ene wegvalt. Dat heeft met mentale weerbaarheid niet zoveel te maken maar meer met voorkomen dat je daar aanspraak op moet maken ;)

Dat het vroeger allemaal zoveel beter was geloof ik dan weer niet zo. Jezelf breed ontwikkelen was voor velen niet eens weggelegd. Het was vooral zaak je frustraties zoveel mogelijk op te kroppen en die hooguit binnenshuis af te reageren op kinderen en/of vrouw. Naar buiten treden met je gevoelens was not done.
Met een beetje praten zijn we in de westerse samenleving al een heel eind gekomen.
Ik heb in buitenlandse gezinnen, waar nog ongeveer dezelfde mentaliteit heerst als vroeger, genoeg gezien wat er aan de buitenkant uitziet als mentale weerbaarheid maar waar de frustraties vanaf druipen.
Campagnolo Ultra Dork

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2129
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 15 jan 2021 07:18

RVV schreef: 14 jan 2021 21:04 Corona paradox....

Iedereen die zich keurig aan de regels heeft gehouden en corona heeft opgelopen heeft zich niet aan de regels gehouden.

En dit zie je gewoon elke dag om je heen. Ook in dit topic.. de mond vol hebben van regels maar ondertussen het zelf niet zo nauw nemen met de regels. De regels worden vooral ingevuld zoals deze het beste uitkomen.
Mijn vrouw heeft coronavirus gekregen van haar schoonmoeder (mijn moeder). We waren er tweede kerstdag paar uur op bezoek (ik toevallig geen virus gekregen) en de hele dag is er niemand anders geweest.
Dag erna is alleen mijn tante bij mijn moeder op bezoek geweest (zussen) en heeft ook het virus opgelopen. De hele dag is er 1 persoon op bezoek geweest.
Dus iedereen heeft zich aan de regels gehouden, toch besmet. Pas 28 december meldde de degene die moeders besmet heeft zich. Iedereen heeft zich toen geïsoleerd en na 5 dagen getest.
Ook die persoon waardoor mijn moeder besmet is, heeft zich aan de regels gehouden.

Ergo: ook mét regels en het opvolgen ervan kan er besmetting zijn.
Dogma F

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 15 jan 2021 07:20

RVV schreef: 14 jan 2021 20:49
Joseba schreef: 14 jan 2021 20:12 En kunnen we kappen met die kinderachtige kleurtjes? Quote dan alleen het deel waar je op wil reageren?
Owh dat was helemaal niet kinderachtig bedoeld. Is er dan een regel waarop het moet of niet mag? Want dit is niet gedaan om irritatie op te roepen.
Het komt op mij over als schrijven in hoofdletters (schreeuwen), rood is sowieso geen positieve kleur dus het stoort inderdaad. Iets met netiquette...

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 15 jan 2021 07:22

Ramon73 schreef: 15 jan 2021 07:18
Dus iedereen heeft zich aan de regels gehouden, toch besmet. Pas 28 december meldde de degene die moeders besmet heeft zich. Iedereen heeft zich toen geïsoleerd en na 5 dagen getest.
Ook die persoon waardoor mijn moeder besmet is, heeft zich aan de regels gehouden.

Ergo: ook mét regels en het opvolgen ervan kan er besmetting zijn.
Dus al deze virusbesmettingen zijn ontstaan door een overdracht over meer dan anderhalve meter? En na eventuele begroetingen heeft men wellicht de handjes even gewassen alvorens op gepaste afstand aan de koffietafel plaats te nemen?

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5054
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 15 jan 2021 07:55

Zijn jullie het nu nog niet met elkaar eens? :D

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16195
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 15 jan 2021 08:08

Anderhalve meter zijn aardig voor als je elkaar passeert. Ga je in dezelfde ruimte zitten dan maakt niet meer uit (voor de zoveelste keer).
Campagnolo Ultra Dork

V077
Forum-lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 12 aug 2019 16:04

V077 15 jan 2021 08:14

Joseba schreef: 15 jan 2021 07:22
Ramon73 schreef: 15 jan 2021 07:18
Dus iedereen heeft zich aan de regels gehouden, toch besmet. Pas 28 december meldde de degene die moeders besmet heeft zich. Iedereen heeft zich toen geïsoleerd en na 5 dagen getest.
Ook die persoon waardoor mijn moeder besmet is, heeft zich aan de regels gehouden.

Ergo: ook mét regels en het opvolgen ervan kan er besmetting zijn.
Dus al deze virusbesmettingen zijn ontstaan door een overdracht over meer dan anderhalve meter? En na eventuele begroetingen heeft men wellicht de handjes even gewassen alvorens op gepaste afstand aan de koffietafel plaats te nemen?
Dat zou zomaar kunnen, als er in huis matig wordt geventileerd is 1,5 m niet voldoende.
zie ook: https://academic.oup.com/cid/article/71/9/2311/5867798.

of bijvoorbeeld dit onderzoek: https://www.sciencedirect.com/science/a ... 1220325583

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 15 jan 2021 08:16

RAMON73...,mijn paradoxale stelling is niet verwijtend bedoeld. Maar gewoon een dagelijkse realiteit dat de regels niet realistisch en niet werkbaar zijn.

Op het moment dat je bij elkaar op bezoekt komt worden regels al overtreden. In een woning is het namelijk al onmogelijk om 1,5 meter afstand te bewaren. De regel om continu je handen kapot te wassen (Rutte zijn eigen woorden) is ook niet haalbaar. En in de eerste plaats was de regel al om thuis te blijven. Zelfs met een normaal familie bezoekje worden de regels met handen en voeten getreden.

De regels bieden in de dagelijkse praktijk domweg geen bescherming., alleen als je thuis in zelf isolement blijft.

off topic...,was het iemand al eens opgevallen hoe goed geknipt en gekapt de kapsels zijn van onze politici?

En hoe goed de visagie voor elkaar is bij die tafel aanschuivers in de dagelijkse talkshows op tv?

Contactberoepen waren toch verboden?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16195
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 15 jan 2021 08:31

Die mensen wonen toch in het tv-toestel en blijven zodoende in dezelfde bubbel?
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6083
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 15 jan 2021 08:49

lugosi schreef: 14 jan 2021 22:01
MarkVeenstra schreef: 14 jan 2021 08:03 Studies tonen aan dat 2 weken totale isolement al serieuze mentale gevolgen hebben.
Dat heeft niet direct veel met mentale weerbaarheidstraining te maken.

Nu zitten we niet in totale isolement, en met alle digitale contactmiddelen "spreek" je nog al eens iemand zelfs als je in quarantaine zit. Maar dat er een effect optreed is te begrijpen toch?
Het causale verband dat u ziet tussen uw eerste zin en uw tweede zin is er niet. En dan moet je er al van uitgaan dat die studies waarde hebben, wat helaas, zeker in die disciplines, geen evidentie is.
Ik zie en schrijf geen enkel verband tussen mijn 1e en 2e zin...,
De 3e zin geef ik zelfs aan dat we nu helemaal niet in een volledig isolement zitten. Dus dat een studie over volledig isolement en het mentale effect daarvan niet 1 op 1 op de huidige situatie past.
Maar in mijn 4e zin wil ik aangeven dat het effect dan niet ineens tot 0 gerudeceerd zal zijn.


Maargoed, het verdere betoog kan ik niets mee..., Dat is van het niveau dat vroeger beter was dan nu, met betere mensen tot gevolg dan nu (ook al zijn er uitzonderingen). En dat u het bijna zielig vindt dat we nu zijn zoals we zijn ipv de oude harde katholieke opvoeding van vroeger.
Of daar breed geschoold bij hoort betwijfel ik. Nu komen mijn ouders en grootouders uit simpele arbeidersgezinnen. Boerenknechten en verpleging, wiens kinderen ofwel hetzelfde gingen doen en anders iets soortgelijks als vrachtwagenchauffeur. Daar zat geen brede opleiding achter, maar simpelweg zo snel als kon geld verdienen om bij te dragen aan het huishouden.
Met eenzelfde stugge, harde opvoeding, was ik nu ook chauffeur geworden of iets soortgelijks. Want waarom zou je doorstuderen als je ook geld kunt verdienen... ;-).

Maar ik gok dat hier een verschil zit tussen de oude harde opvoeding onder hoger opgeleide gezinnen.., tov de grote massa "arbeidersgezinnen".

Daarbij kan je niet voorbijgaan aan het feit dat de wereld nu anders is dan 50 jaar geleden. 3x zoveel mensen, tig maal zoveel informatie en meningen die je broekzak en huiskamer binnen lopen. Onrealistische rolmodellen en ideaalplaatjes, filteren van fake news, een kleiner netwerk van vrienden "fysiek" en een veel groter netwerk van veel oppervlakkeriger online connecties. En de vooruitgang in besef van gelijkheid, wat nog lang niet klaar is en waar ook een hoop nuance mist van tijd tot tijd.. maar 50 jaar terug hoefde je niet na te denken over zwarte mensen toch? En wat te denken van de milieu uitdagingen? Vroeger was men ook wel goed voor het milieu, met de kennis van toen hoor. Maar met de kennis van nu zijn we de aarde aan het uitputten, met heel veel meer mensen en veel meer welvaard. Daar wordt over gesteggeld, geprotesteerd, meningen gegeven en gevormd. En dat komt allemaal bij bijna iedereen de woonkamer binnen, of je wilt of niet.

Dus het takenpakket van je mentale weerbaarheid, of mentale gemoedstoestand, is totaal anders dan 50 jaar geleden!
En het is niet dat ik denk dat het 50 jaar geleden makkelijk was en nu moeilijk. Of dat de wereld nu beter is dan toen, of andersom dat vroeger alles beter was. Het is vooral compleet anders. Toendertijd had je mentale hardheid nodig om bijv de binnenshuize frustraties niet naar buiten te uiten, en om zonder morren te doen wat je pa zei dat je moest doen etc.
En daarom vind ik het stuitend dat er zo makkelijk geroepen wordt dat de mentale weerbaarheid nu te wensen over laat en dat een harde opvoeding in die zin terug moet komen.
Als je nu gaat doen wat je 50 jaar geleden deed. Terwijl de wereld eromheen niet te vergelijken is, ga je namelijk ook niet het door jou gewenste resultaat krijgen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gesloten