Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6084
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 13 jan 2021 17:01

NuitKor schreef: 13 jan 2021 16:50
Mensen hebben hun lichaam meestal niet zelf gekozen, dus is het nogal kort door de bocht om dat af te doen als bad luck. Die bal krijg je dan nu terug door te zeggen dat het voor ondernemers ook bad luck is.
Juist dat je dat lichaam niet zelf gekozen hebt is dan een perfect voorbeeld van bad luck?
Anders was het bad choice geweest.
Eigenlijk net zoiets als dat je je ouders niet zelf gekozen hebt, of de plek waar je wieg stond, of je kleur ogen (zie blue eyes, brown eyes experimenten).

Het is wel cru om dat te zeggen, of eigenlijk vooral om iemand dan maar niet meer te helpen. Dus ja.

In feite is ondernemerschap dan uist niet bad luck, maar een genomen risico. ondernemersrisico, waarbij niet alles binnen je eigen controle ligt.

Maar in beide gevallen is het cru om iemand niet te helpen, of minder te helpen, als dat wél mogelijk is. Alhoewel survival of the fittest (zowel voor mensen als voor ondernemers), ook wel iets goeds in zich heeft, zijn we toch gewend elkaar te helpen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Erik
Forum-lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 13 jan 2021 17:02

NuitKor schreef: 13 jan 2021 16:50
RVV schreef: 13 jan 2021 16:11
NuitKor schreef: 13 jan 2021 15:07

Om RVV even te quoten:

Je zal maar ondernemer zijn. Bad luck... :lol:
Jouw karma momentje komt vanzelf voorbij :winkthumb: :winkthumb:
Mensen hebben hun lichaam meestal niet zelf gekozen, dus is het nogal kort door de bocht om dat af te doen als bad luck. Die bal krijg je dan nu terug door te zeggen dat het voor ondernemers ook bad luck is. Ik weet dat het kort door de bocht is, maar dat ben jij ook constant in dit topic. Je hebt weinig compassie met mensen die geraakt worden door Corona, want ja bad luck.. dus waarom zullen anderen wel compassie met jouw situatie moeten hebben?
Omdat de mens inherent een egoïst is en zijn eigen pijn het ergste voelt. Ik vind ook dat dit ergens niet meer onder ondernemersrisico te scharen valt, maar uiteindelijk is deze pandemie voor iedereen bad luck en dus ook voor ondernemers. Neemt niet weg dat ik mijn zegeningen tel met een vaste baan in het onderwijs, ook al vind ik online lesgeven geen ruk aan en heb ik me voor de lockdown niet echt veilig gevoeld tussen 1100 pubers.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5055
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 13 jan 2021 17:07

Het is uiteindelijk voor iedereen ontzettend vervelende rot periode. Of het nou medisch jezelf raakt, je familie, vrienden, of financieel als ondernemer of bevriende ondernemers etc. Ik hoop dat iedereen er goed uit komt. Het is nu vooral zaak om te zorgen dat de lockdown niet nog strenger wordt (door je aan de regels te houden) en hopen dat de vaccinatie zo snel mogelijk uitgerold kan worden.

Ik stap nu ook uit deze discussie want we schieten er niets mee op en maakt de onderlinge frustratie alleen maar groter. Sterkte allemaal!

hopjes
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 13 jan 2021 17:29

NicoNB schreef: 13 jan 2021 16:22 Er zit nog een ander addertje onder het gras mbt ondernemingen.
Een deel van de bedrijven wil graag inkrimpen om zich aan te kunnen passen aan de nieuwe situatie.
Onder normale marktomstandigheden zijn bedrijven dan meestal verplicht om de werknemer een ontslagvergoeding aan te bieden.
Er zijn nu bedrijven die omwille van levensvatbaarheid in moeten krimpen maar geen geld hebben om mensen een ontslagvergoeding mee te geven.
Ik ken dan weer een paar ondernemingen die corona gebruiken om wat personeel te lozen waar ze anders niet zo makkelijk vanaf komen, maar die al langere tijd niet functioneren. Wel onder de 20 blijven anders vakbond...

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37619
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 13 jan 2021 17:40

Niet functionerend personeel kun je alleen met rotstreken ontslaan. Personeel is extreem beschermd. Iemand die altijd een klein 5-je scoort krijg je nooit weg terwijl het gewoon onvoldoende is. Dus ik kan er diep van binnen nog wel een beetje begrip voor hebben dat het hier en daar gebeurd.

Iets anders: iemand al gehoord welke avondkloktijd wordt besproken?
Less is bore

kappa-man
Forum-lid
Berichten: 855
Lid geworden op: 04 dec 2007 23:16

kappa-man 13 jan 2021 17:52

daniel1975 schreef: 13 jan 2021 17:40 Iets anders: iemand al gehoord welke avondkloktijd wordt besproken?
In November is er regionaal gesproken over een avondklok tussen 22:00 en 04:00
Opgeven is geen optie!

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 13 jan 2021 18:21

Dat is dan vooral een nachtklok

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 13 jan 2021 18:26

53x11 schreef: 13 jan 2021 16:35 Ik ken iemand die beweert in goede tijden mensen te ontslaan, omdat dit in slechte tijden niet te betalen is. Als dat voor meerdere werkgevers geldt, dan zal er nu weinig ontslagen worden inderdaad.
(Hij gaf ook aan in slechte tijden juist aan te nemen, omdat dan het aanbod groter is...)
Dus hij heeft in goede tijden geld om mensen te ontslaan en in slechte tijden ook nog geld om mensen aan te nemen. Volgens mij heb je dan sowieso geen probleem?

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 13 jan 2021 18:34

daniel1975 schreef: 13 jan 2021 17:40 Niet functionerend personeel kun je alleen met rotstreken ontslaan. Personeel is extreem beschermd. Iemand die altijd een klein 5-je scoort krijg je nooit weg terwijl het gewoon onvoldoende is.
Niet mee eens. Vaak is "regulier" ontslag lastig of kostbaar omdat de werkgever zaakjes niet op orde heeft. Geen of onvolledig dossier, te lang te lief geweest in beoordelingen, onvoldoende begeleid en gecoached, nooit in gesprek geweest met werknemer, geen verbeterplan gemaakt incl. evt. bij/omscholing etc. In die zin is de werknemer beschermd inderdaad, je kan niet zomaar een werknemer op straat flikkeren waar je zelf ook niet naar hebt omgekeken.

Is dat een slechte zaak vind je?

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 13 jan 2021 18:37

daniel1975 schreef: 13 jan 2021 17:40 Iets anders: iemand al gehoord welke avondkloktijd wordt besproken?
Daniel komt in de overgang... (van frustratie naar aanvaarding) :)

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8939
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 13 jan 2021 18:49

Joseba schreef: 13 jan 2021 18:26
53x11 schreef: 13 jan 2021 16:35 Ik ken iemand die beweert in goede tijden mensen te ontslaan, omdat dit in slechte tijden niet te betalen is. Als dat voor meerdere werkgevers geldt, dan zal er nu weinig ontslagen worden inderdaad.
(Hij gaf ook aan in slechte tijden juist aan te nemen, omdat dan het aanbod groter is...)
Dus hij heeft in goede tijden geld om mensen te ontslaan en in slechte tijden ook nog geld om mensen aan te nemen. Volgens mij heb je dan sowieso geen probleem?
Die conclusie volgt niet uit wat ik schreef. Ik schreef dit slechts als een anecdotische onderbouwing van een verklaring hier gegeven dat er nu weinig ontslagen zijn.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27533
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 jan 2021 18:51

Ik ben het vrijwel nooit eens met GroenLinks, vandaag echter wel

GroenLinks vindt net als PVV en D66 dat het kabinet eerst maar eens een eind moet maken aan de vele vluchten die nu nog dagelijks vanuit het Verenigd Koninkrijk op Schiphol landen. Dat zijn er nog 20 per dag. "Dan is een avondklok niet het eerste waar ik aan denk", zei GroenLinks-leider Jesse Klaver.
Bron: NOS

Gesloten