Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8939
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 11 jan 2021 07:50

Basisscholen mogen misschien eerder open. Weinig concreets nog. Hoop op veel druk vanuit onderwijs. Het offeren van onderwijs, met alle desastreuze gevolgen van dien en met een onduidelijk effect is ethisch onhoudbaar.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27533
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 11 jan 2021 08:02

En wat denk je van de werkgevers? Ook die zullen gigantische druk gaan uitoefenen, al die ouders die maar voor 50% productief thuis zitten kost ook miljarden.

Er schijnt een onderzoek te lopen naar de Britse variant en kinderen, de uitkomst daarvan schijnt leidend te gaan worden. Dat hoorde ik zojuist op BNR.

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 11 jan 2021 08:17

53x11 schreef: 11 jan 2021 07:50 Basisscholen mogen misschien eerder open. Weinig concreets nog. Hoop op veel druk vanuit onderwijs. Het offeren van onderwijs, met alle desastreuze gevolgen van dien en met een onduidelijk effect is ethisch onhoudbaar.
Ik vind dit toch iets te scherp gesteld. Het is niet zo dat het onderwijs volledig wordt geofferd, kinderen worden volgens mij nog steeds onderwezen. Niet op de gebruikelijke manier, dat weet ik. Krijg persoonlijk meer het gevoel dat het wegvallen van het kinderopvang gedeelte van onderwijs is waar de meeste ouders moeite mee hebben. En ik weet niet of dat gedeelte bedoeld wordt als men het heeft over "het recht op onderwijs"?
Laatst gewijzigd door Joseba op 11 jan 2021 08:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 11 jan 2021 08:18

havana schreef: 11 jan 2021 08:02 En wat denk je van de werkgevers? Ook die zullen gigantische druk gaan uitoefenen, al die ouders die maar voor 50% productief thuis zitten kost ook miljarden.
De vraag is hoe productief ze waren toen ze wel gewoon naar kantoor gingen. Ik zie bij ons weinig productiviteitsverlies. De tijd die ze nu druk zijn met (hun eigen) kinderen waren ze mogelijk op kantoor kwijt bij de koffiemachine, browsend op het wielerforum, de krant lezend, keuvelend met collega's, klagend over politiek, etc.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 11 jan 2021 08:40

Nou @Joseba, ik vind het wel heel erg generaliserend. Als het wel waar is wat je suggereert dan is het wel bedenkelijk dat je ze in het zicht al niet eens aan het werk krijgt.
@53x11, je hebt nog steeds niet door dat juist een flink deel van de schoolleiders helemaal geen "normale" schoolgang wil? .

monique70
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 15 feb 2012 22:11

monique70 11 jan 2021 08:44

Joseba schreef: 11 jan 2021 08:17
53x11 schreef: 11 jan 2021 07:50 Basisscholen mogen misschien eerder open. Weinig concreets nog. Hoop op veel druk vanuit onderwijs. Het offeren van onderwijs, met alle desastreuze gevolgen van dien en met een onduidelijk effect is ethisch onhoudbaar.
Ik vind dit toch iets te scherp gesteld. Het is niet zo dat het onderwijs volledig wordt geofferd, kinderen worden volgens mij nog steeds onderwezen. Niet op de gebruikelijke manier, dat weet ik. Krijg persoonlijk meer het gevoel dat het wegvallen van het kinderopvang gedeelte van onderwijs is waar de meeste ouders moeite mee hebben. En ik weet niet of dat gedeelte bedoeld wordt als men het heeft over "het recht op onderwijs"?
Dat ben ik niet helemaal met je eens. De kinderen moeten verplicht naar school in Nederland en wel zoveel uur dat ze normaal gesproken ongeveer 25 uur les moeten hebben in een schoolweek. Nu hebben de kinderen 5x 3,5 uur onlineles, incl zelfstandig werken, dus missen ze minimaal 7,5 uur effectieve lestijd per week. En dan is het nu al veel beter geregeld dan tijdens de eerste lockdown, toen kwamen we niet verder dan 1,5 tot 2 uur per dag.

Dus online vervangt qua uren en aandacht absoluut niet het normale onderwijs op de basisschool.
Parijs-Brest-Parijs 2023 😀

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8939
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 11 jan 2021 08:48

Joseba schreef: 11 jan 2021 08:17 (...)Krijg persoonlijk meer het gevoel dat het wegvallen van het kinderopvang gedeelte van onderwijs is waar de meeste ouders moeite mee hebben. En ik weet niet of dat gedeelte bedoeld wordt als men het heeft over "het recht op onderwijs"?
Dit is echt veel te makkelijk gesteld (en gebaseerd op jouw onderbuikgevoel neem ik aan?). Natuurlijk spelen praktische bezwaren een rol (ook bij mij), maar mijn grote bezwaar tegen schoolsluitingen (en meer algemeen, tegen het restrictieve beleid) is vooral ook principieel van aard. Ik kan me niet voorstellen (mijn onderbuikgevoel) dat ik daar uniek in ben.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 11 jan 2021 08:51

monique70 schreef: 11 jan 2021 08:44 Dus online vervangt qua uren en aandacht absoluut niet het normale onderwijs op de basisschool.
Helemaal met je eens. Maar dat is iets anders dan volledig "geofferd". Het is meer roeien met de riemen etc.

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 11 jan 2021 08:54

53x11 schreef: 11 jan 2021 08:48
Joseba schreef: 11 jan 2021 08:17 (...)Krijg persoonlijk meer het gevoel dat het wegvallen van het kinderopvang gedeelte van onderwijs is waar de meeste ouders moeite mee hebben. En ik weet niet of dat gedeelte bedoeld wordt als men het heeft over "het recht op onderwijs"?
Dit is echt veel te makkelijk gesteld (en gebaseerd op jouw onderbuikgevoel neem ik aan?). Natuurlijk spelen praktische bezwaren een rol (ook bij mij), maar mijn grote bezwaar tegen schoolsluitingen (en meer algemeen, tegen het restrictieve beleid) is vooral ook principieel van aard. Ik kan me niet voorstellen (mijn onderbuikgevoel) dat ik daar uniek in ben.
Principieel ben ik natuurlijk ook niet voor. Mijn gevoel is wellicht deels onderbuik maar niet helemaal. Als ik ouders spreek en hoor (ook hier) is het toch het feit dat men de kinderen thuis heeft wat als bijzonder lastig wordt ervaren en de boventoon voert. In mindere mate dat men zich zorgen maakt over het oplopen van een achterstand in ontwikkeling of de langere termijn mentale impact op kiddo's zelf.

Erik
Forum-lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 11 jan 2021 08:55

daniel1975 schreef: 10 jan 2021 19:32
havana schreef: 10 jan 2021 18:45 Ik ben heel benieuwd of ze dit nog een keer gaan verlengen na die 3 weken. Zal uiteraard van de cijfers afhangen, dat snap ik ook wel, maar ik denk toch dat VNO-NCW nu serieuze druk gaat uitoefenen.
Ik vraag mij wel af inderdaad hoe werkgevers hier de komende 4 weken mee om zullen gaan. Zal heel bedrijfsspecifiek zijn, maar zal hier en daar wel tot pittige discussies en stress leiden :-(
Wel bijzonder dat we tijdens de eerste ronde het in NL eigenlijk best goed hebben gedaan en nu zijn we een van de weinige landen met schoolsluiting. Best bizar. Alsof er in andere landen geen “britse variant” is?
Als ik mij niet vergis zijn de scholen in Duitsland dicht en in de UK zijn ze tot de February half term zeker dicht. In Nederland krijg je nu dat in de praktijk de boel dicht is tot in het zuiden de voorjaarsvakantie begint en ik vind dat echt volkomen terecht.

Ik hoop, eerlijk gezegd, dat er morgenavond een heel duidelijke mededeling richting bedrijven komt dat thuiswerken gewoon verplicht is en dat men rekening dient te houden met werknemers met kinderen in de basisschool leeftijd. Als ik zie dat mensen om me heen functies hebben die ze prima thuis kunnen doen, maar werkgevers ze toch dwingen om naar kantoor te komen, dan vind ik dat die werkgevers echt aangepakt moeten worden.

En ik ben me nu zelf aan het voorbereiden op weer een dagje online lesgeven. Het is niet ideaal, maar zeker in het VO best te doen en gaat echt het leven van die kinderen niet ruineren. Fysiek lesgeven is, natuurlijk, wel echt veel fijner, maar niet als dat betekent dat het personeel als kanonnenvoer in lokalen met 30 kinderen en beroerde ventilatie geduwd worden. Helemaal als die Britse mutatie echt beter door kinderen overgedragen wordt.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 11 jan 2021 09:01

Jans schreef: 11 jan 2021 08:40 Nou @Joseba, ik vind het wel heel erg generaliserend. Als het wel waar is wat je suggereert dan is het wel bedenkelijk dat je ze in het zicht al niet eens aan het werk krijgt.
Ik vind daar helemaal niets raars aan. Het is een illusie en old school managementdenken dat als mensen maar op kantoor zijn dat ze dan ook effectief aan het werk zijn. Overigens heeft onderzoek ook voor corona al wel uitgewezen dat thuiswerkers juist veel effectiever en productiever zijn. Moet thuiswerken natuurlijk wel mogelijk zijn.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37619
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 11 jan 2021 09:54

Thuis werken effectiever: ja! Maar wel met de nodige kanttekeningen.
Ik doe al jaren de klussen waar ik mijn kop echt bij moet houden thuis. Jaarbudgetten, forecast, evaluatie gesprekken voorbereiden, etc. Waarom? Ivm de rust en even volledig geconcentreerd aan de slag. En wat gaat er niet als de kinderen thuis zijn? Juist....
Thuiswerken is top als alle parameters kloppen.
Less is bore

Gesloten