@ heinrich-gs
Banden rekken wel wat op als je ze gebruikt, dus dat komt wel goed.
@ Martijn10
Wat bedoel je met "aan de velg"? Aan de velgrand? Of de wang van de band?
Wang van de band is normaal bij tubeless ready banden. Die hebben sealant nodig om op druk te blijven. Tubeless (zonder ready) niet, die moeten ook zonder sealant op druk blijven. Lekker aan de velgrand is bij mijn weten niet normaal.
Tubeless
Ik bedoel tussen de velg en de band. Op meerdere plaatsen kwamen er bubbeltjes van dat wit product uit (dit zal de sealant zijn die je bedoelt?).havana schreef: ↑10 jan 2021 19:05 @ heinrich-gs
Banden rekken wel wat op als je ze gebruikt, dus dat komt wel goed.
@ Martijn10
Wat bedoel je met "aan de velg"? Aan de velgrand? Of de wang van de band?
Wang van de band is normaal bij tubeless ready banden. Die hebben sealant nodig om op druk te blijven. Tubeless (zonder ready) niet, die moeten ook zonder sealant op druk blijven. Lekker aan de velgrand is bij mijn weten niet normaal.
Ik neem aan dat de fietsenmaker dit toch wel weet, hij kan natuurlijk ook een fout hebben gemaakt met het monteren?
Paar bubbeltjes is niet meteen een probleem. Bij niet-tubeless ready velgen zelfs normaal...
In alle jaren dat ik niet-tubeless ready velgen gebruik c.q. hebt gebruikt is mij nog nooit overkomen dat er bubbeltjes tussen velg en band te voorschijn komen, dus dat is zeker niet normaal ook bij niet-tubeless ready velgen dus.!
Maar dat neemt niet weg dat dat kan gebeuren als de afdichting tussen de band en de velg niet goed is. dat laatste kan komen door slechte afwerking van de randen van de band, vuil o.i.d. tussen band - niet goed gemonteerd - en velgrand of zelfs de velgrand kan beschadigd zijn. In het geval van hiervoor dat de band is gescheurd toen over een put is gereden is het goed mogelijk dat ook de velgrand is beschadigd.
De latex die tussen band en velg te voorschijn komt zal op den duur er voor zoregndat de afdichting tussen band en velg wordt gedicht. Dat laatste merk je wel als je de band daarna hebt demonteerd want dan zitten er veel latex residu op de randen.!
Maar dat neemt niet weg dat dat kan gebeuren als de afdichting tussen de band en de velg niet goed is. dat laatste kan komen door slechte afwerking van de randen van de band, vuil o.i.d. tussen band - niet goed gemonteerd - en velgrand of zelfs de velgrand kan beschadigd zijn. In het geval van hiervoor dat de band is gescheurd toen over een put is gereden is het goed mogelijk dat ook de velgrand is beschadigd.
De latex die tussen band en velg te voorschijn komt zal op den duur er voor zoregndat de afdichting tussen band en velg wordt gedicht. Dat laatste merk je wel als je de band daarna hebt demonteerd want dan zitten er veel latex residu op de randen.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Even paar vragen. Wat is verschil tussen TL, TLE en TLR? Vanuit technisch oogpunt lijkt mij een "volbloed"-tubeless band het beste. Omdat je dan geen compromis sluit. Ik vind het heel lastig om op verkoopsites te zien Of Tubeless is of TL-ready.
en wat zijn voor en nadelen vanuit technisch oogpunt, bijvoorbeeld lucht dichtheid, sterkte van het band enz....
en wat zijn voor en nadelen vanuit technisch oogpunt, bijvoorbeeld lucht dichtheid, sterkte van het band enz....
TL = Tubeless --> band heeft geen sealant nodig om op druk te blijven. Zoals de Conti GP5000TL. Dit type band is zwaarder, want er zit een extra coating in. Voordeel: geen sealant nodig, maaar ja is dat echt een voordeel? Sealant wil je toch.
TLR = Tubeless ready --> band heeft wél sealant nodig om op druk te blijven. De wang van de band is in dit geval enigszins poreus. Voordeel: lichter (scheelt best veel) en in theorie iets soepeler. Verreweg de meeste banden op de markt zijn TLR.
TLE = Tubeless Easy, dat is een gewoon een marketingkreet van Schwalbe die je meteen weer kunt vergeten..
TLR = Tubeless ready --> band heeft wél sealant nodig om op druk te blijven. De wang van de band is in dit geval enigszins poreus. Voordeel: lichter (scheelt best veel) en in theorie iets soepeler. Verreweg de meeste banden op de markt zijn TLR.
TLE = Tubeless Easy, dat is een gewoon een marketingkreet van Schwalbe die je meteen weer kunt vergeten..
Dank je Havana. TL lijkt me dan vanuit technisch oogpunt het beste, geen sealant nodig voor afdichting, dus beste constructie. Dan 30-ml sealant erin voor eventueel lekrijden dichting.
Zelf ga ik waarschijnlijk kiezen voor Pirello P Zero Velo TLR in 26mm versie, omdat ik niet zo fan ben van de Conti, deze slijten me te hard. Hoop wel dat ik hem dicht ga krijgen, best spannend word mijn eerste TL-set.
Zelf ga ik waarschijnlijk kiezen voor Pirello P Zero Velo TLR in 26mm versie, omdat ik niet zo fan ben van de Conti, deze slijten me te hard. Hoop wel dat ik hem dicht ga krijgen, best spannend word mijn eerste TL-set.
Band is zwaarder en stugger. En je wilt alsnog sealant er in, dus hoezo beste constructie?
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl
En tuurlijk krijg je het dicht. Eerste keer dat ik bandjes moest vervangen liep ik ook ongelofelijk te kloten. Nu doe ik het met mijn ogen dicht.
Geldt ook voor Tubeless, het is ff een handigheidje en zorgen dat alles goed zit, daarna stelt het niks voor.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl
De Pirelli die Aspide op het oog heeft is TLR. Afdichting op de velg krijg je ook goed met een TLR band.
Wat mhr-zip ook zegt, eenmaal doorhebben hoe het werkt, is het niet meer spannend.
@Aspide: Als je twijfelt, kun je je wielen tzt ook hier komen ophalen, dan zetten we samen de banden er op.
Wat mhr-zip ook zegt, eenmaal doorhebben hoe het werkt, is het niet meer spannend.
@Aspide: Als je twijfelt, kun je je wielen tzt ook hier komen ophalen, dan zetten we samen de banden er op.