Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 10 jan 2021 19:05

@ heinrich-gs

Banden rekken wel wat op als je ze gebruikt, dus dat komt wel goed.

@ Martijn10

Wat bedoel je met "aan de velg"? Aan de velgrand? Of de wang van de band?

Wang van de band is normaal bij tubeless ready banden. Die hebben sealant nodig om op druk te blijven. Tubeless (zonder ready) niet, die moeten ook zonder sealant op druk blijven. Lekker aan de velgrand is bij mijn weten niet normaal.

Martijn10
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 02 apr 2020 17:04

Martijn10 10 jan 2021 19:49

havana schreef: 10 jan 2021 19:05 @ heinrich-gs

Banden rekken wel wat op als je ze gebruikt, dus dat komt wel goed.

@ Martijn10

Wat bedoel je met "aan de velg"? Aan de velgrand? Of de wang van de band?

Wang van de band is normaal bij tubeless ready banden. Die hebben sealant nodig om op druk te blijven. Tubeless (zonder ready) niet, die moeten ook zonder sealant op druk blijven. Lekker aan de velgrand is bij mijn weten niet normaal.
Ik bedoel tussen de velg en de band. Op meerdere plaatsen kwamen er bubbeltjes van dat wit product uit (dit zal de sealant zijn die je bedoelt?).
Ik neem aan dat de fietsenmaker dit toch wel weet, hij kan natuurlijk ook een fout hebben gemaakt met het monteren?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 10 jan 2021 19:56

Paar bubbeltjes is niet meteen een probleem. Bij niet-tubeless ready velgen zelfs normaal...

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 10 jan 2021 20:06

In alle jaren dat ik niet-tubeless ready velgen gebruik c.q. hebt gebruikt is mij nog nooit overkomen dat er bubbeltjes tussen velg en band te voorschijn komen, dus dat is zeker niet normaal ook bij niet-tubeless ready velgen dus.!
Maar dat neemt niet weg dat dat kan gebeuren als de afdichting tussen de band en de velg niet goed is. dat laatste kan komen door slechte afwerking van de randen van de band, vuil o.i.d. tussen band - niet goed gemonteerd - en velgrand of zelfs de velgrand kan beschadigd zijn. In het geval van hiervoor dat de band is gescheurd toen over een put is gereden is het goed mogelijk dat ook de velgrand is beschadigd.
De latex die tussen band en velg te voorschijn komt zal op den duur er voor zoregndat de afdichting tussen band en velg wordt gedicht. Dat laatste merk je wel als je de band daarna hebt demonteerd want dan zitten er veel latex residu op de randen.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Martijn10
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 02 apr 2020 17:04

Martijn10 10 jan 2021 20:15

havana schreef: 10 jan 2021 19:56 Paar bubbeltjes is niet meteen een probleem. Bij niet-tubeless ready velgen zelfs normaal...
Paar uur later was de band wel plat :lol:

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 11 jan 2021 11:18

Even paar vragen. Wat is verschil tussen TL, TLE en TLR? Vanuit technisch oogpunt lijkt mij een "volbloed"-tubeless band het beste. Omdat je dan geen compromis sluit. Ik vind het heel lastig om op verkoopsites te zien Of Tubeless is of TL-ready.

en wat zijn voor en nadelen vanuit technisch oogpunt, bijvoorbeeld lucht dichtheid, sterkte van het band enz....

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 11 jan 2021 11:23

TL = Tubeless --> band heeft geen sealant nodig om op druk te blijven. Zoals de Conti GP5000TL. Dit type band is zwaarder, want er zit een extra coating in. Voordeel: geen sealant nodig, maaar ja is dat echt een voordeel? Sealant wil je toch.

TLR = Tubeless ready --> band heeft wél sealant nodig om op druk te blijven. De wang van de band is in dit geval enigszins poreus. Voordeel: lichter (scheelt best veel) en in theorie iets soepeler. Verreweg de meeste banden op de markt zijn TLR.

TLE = Tubeless Easy, dat is een gewoon een marketingkreet van Schwalbe die je meteen weer kunt vergeten..

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 11 jan 2021 11:44

Dank je Havana. TL lijkt me dan vanuit technisch oogpunt het beste, geen sealant nodig voor afdichting, dus beste constructie. Dan 30-ml sealant erin voor eventueel lekrijden dichting.

Zelf ga ik waarschijnlijk kiezen voor Pirello P Zero Velo TLR in 26mm versie, omdat ik niet zo fan ben van de Conti, deze slijten me te hard. Hoop wel dat ik hem dicht ga krijgen, best spannend word mijn eerste TL-set.

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1155
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 11 jan 2021 12:00

Aspide83 schreef: 11 jan 2021 11:44 Dank je Havana. TL lijkt me dan vanuit technisch oogpunt het beste, geen sealant nodig voor afdichting, dus beste constructie. Dan 30-ml sealant erin voor eventueel lekrijden dichting.
Band is zwaarder en stugger. En je wilt alsnog sealant er in, dus hoezo beste constructie?
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 11 jan 2021 12:04

mhr-zip schreef: 11 jan 2021 12:00
Aspide83 schreef: 11 jan 2021 11:44 Dank je Havana. TL lijkt me dan vanuit technisch oogpunt het beste, geen sealant nodig voor afdichting, dus beste constructie. Dan 30-ml sealant erin voor eventueel lekrijden dichting.
Band is zwaarder en stugger. En je wilt alsnog sealant er in, dus hoezo beste constructie?
Bedoel eigenlijk alleen betreft afdichting op de velg.

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1155
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 11 jan 2021 12:06

Aspide83 schreef: 11 jan 2021 12:04
mhr-zip schreef: 11 jan 2021 12:00
Aspide83 schreef: 11 jan 2021 11:44 Dank je Havana. TL lijkt me dan vanuit technisch oogpunt het beste, geen sealant nodig voor afdichting, dus beste constructie. Dan 30-ml sealant erin voor eventueel lekrijden dichting.
Band is zwaarder en stugger. En je wilt alsnog sealant er in, dus hoezo beste constructie?
Bedoel eigenlijk alleen betreft afdichting op de velg.
:like:


En tuurlijk krijg je het dicht. Eerste keer dat ik bandjes moest vervangen liep ik ook ongelofelijk te kloten. Nu doe ik het met mijn ogen dicht.

Geldt ook voor Tubeless, het is ff een handigheidje en zorgen dat alles goed zit, daarna stelt het niks voor.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 11 jan 2021 12:11

De Pirelli die Aspide op het oog heeft is TLR. Afdichting op de velg krijg je ook goed met een TLR band.

Wat mhr-zip ook zegt, eenmaal doorhebben hoe het werkt, is het niet meer spannend.

@Aspide: Als je twijfelt, kun je je wielen tzt ook hier komen ophalen, dan zetten we samen de banden er op.

Plaats reactie