Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Zwift Island, game / digitale fietswereld / indoor training

Murphylee
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 mar 2018 07:43

Murphylee 07 jan 2021 21:21

ypuh schreef: 24 dec 2020 15:07 Vervolgens een uitstapje gemaakt van zo'n 3 maanden naar TrainerRoad, de hersencellen die ik daarmee verloren ben krijg ik nooit meer terug.
:lol:
Boh, wat is dat saai zeg.
Maar op TR staan de trainingen op nummer 1. En ik moet ze nageven. Dat hebben zij echt goed voor elkaar.

Je kan de trainingen ook op Zwift inladen maar om meteen 2 abbo's af te sluiten is mij een beetje te.

De user interface, app, inschrijven etc. laten allemaal nog wel wat de wensen over, maar wat is er wel perfect in deze wereld. Als het eenmaal draait kijk je daar niet meer naar om.

Een random groupride met 700+ mensen ook (de helft is sneller, de andere helft langzamer en uiteindelijk rij je in de massa nog steeds alleen).

Verder moet je ook gewoon accepteren dat het een game is.
Ik ben het volledig met je eens!
Het is en blijft een game en zo moet je het ook behandelen. Je kan juist profiteren van de mindere kanten van de game zoals de lagg bij het sprinten.

Je kan beter 20 sec op 700w sprinten dan een piek vermogen van 1100w aanhouden die maar 3 sec duurt en na 20sec onder de 400w uit komt. (Geschatte waarde) omdat de piekvermogen voorbij is voordat je avatar reageert met sprinten.

Puntje waar ik dan niet mee eens ben is de group ride.
Vooral bij een groupride van 700+ man heb je altijd wel een groepje waar je op terug kunt vallen. Mocht je die dag niet diep willen gaan dan laat jij je gewoon terug vallen en dan zoek je een groepje op die je wel kan/wil bijhouden.

Ik heb alleen Zwift en TR geprobeerd. Maar ik moet er niet aan denken om in een virtuele wereld te rijden die de buitenwereld na probeert te bootsen. Visueel aspect

remco81
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 29 okt 2013 21:32

remco81 10 jan 2021 08:56

Is het mogelijk om in zwift tijdens een rit te pauzeren en daarna weer verder te gaan ?

wtb
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 mei 2015 09:41

wtb 10 jan 2021 10:18

Ja, volgens mij sowieso in companion. En ook in het pop up menuutje onder in je beeldscherm tijdens het fietsen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12485
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 10 jan 2021 16:01

Een game, mijn kinderen vinden dat een degradatie voor de huidige games.

Een paar eerste opmerkingen, je benen draaien op het scherm veel zachter dan echt.
Wat een glitces en lag, lage resolutie en lage FPS, ziet er uit als die oude nintendo die jij hebt pappa, aldus twee jongens van 9 en 12.

Maargoed het traint wel goed, zonder dit houd ik het echt niet langer dan drie kwartier vol binnen en dat vind ik echt een pluspunt.

Wat ik wel heb ik dat ik vaak verkeerd schakel omdat de snelheid niet overheen komt met echt. Dan wil ik schakelen en lost zwift het al op, of is dat een instelling ergens??

Het is echt wel leuk gedaan! Maar een visueel beter ervaring zou wel fijn zijn, al snap ik dat daar waarschijnlijk geen geld voor is om het een beetje op het huidige niveau te brengen.

Wat wel leuk is de roadfeel, die vind ik echt wel goed, bruggetjes, steentje, onverhard, goed gedaan.

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 10 jan 2021 17:27

Op wat voor een PC en welke settings draai je het spel? Want het zijn nogal gekke problemen die je hebt. Mijn avatar volgt mijn cadans gewoon, van laag naar hoog, niks geks aan. Op 22k kilometers zelden problemen gehad met lag of glitches.
Je schakelprobleem snap ik niet. Ik neem aan dat je buiten dan ook verkeerd schakelt naar gelang je wind mee of wind tegen hebt?

Zwift is zeker niet visueel hoogstaand maar toch echt wel beter als een oude nintendo of PS1 of PS2.

BartNL
Forum-lid
Berichten: 526
Lid geworden op: 22 jun 2014 13:01

BartNL 10 jan 2021 19:43

zoals in dit YouTube filmpje kan Zwift er uit zien op 4K met Ultra settings. Kijken op YouTube zelf krijg je beter beeld van de kwaliteit dan hier embedded.
Schakelen kan aan je trainer liggen of aan Zwift. Wanneer Zwift voor een training in ERG mode staat moet je eigenlijk niet schakelen. De weerstand die je dan voelt klopt dan niet met het beeld. Bij normaal gebruik zou Zwift de weerstand overeenkomstig het beeld moeten aanpassen.

remco81
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 29 okt 2013 21:32

remco81 10 jan 2021 20:08

wtb schreef: 10 jan 2021 10:18 Ja, volgens mij sowieso in companion. En ook in het pop up menuutje onder in je beeldscherm tijdens het fietsen.
Top bedankt had ik nog nooit gezien 🙈.

remco81
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 29 okt 2013 21:32

remco81 10 jan 2021 20:08

wtb schreef: 10 jan 2021 10:18 Ja, volgens mij sowieso in companion. En ook in het pop up menuutje onder in je beeldscherm tijdens het fietsen.
Top bedankt had ik nog nooit gezien 🙈.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12485
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 10 jan 2021 20:56

NoChain schreef: 10 jan 2021 17:27 Op wat voor een PC en welke settings draai je het spel? Want het zijn nogal gekke problemen die je hebt. Mijn avatar volgt mijn cadans gewoon, van laag naar hoog, niks geks aan. Op 22k kilometers zelden problemen gehad met lag of glitches.
Je schakelprobleem snap ik niet. Ik neem aan dat je buiten dan ook verkeerd schakelt naar gelang je wind mee of wind tegen hebt?

Zwift is zeker niet visueel hoogstaand maar toch echt wel beter als een oude nintendo of PS1 of PS2.
Nou qua snelheid geeft de garmin edge de echte snelheid aan en bv bij bergaf ga ik schakelen terwijl zwift niet lineair oploopt met de cadans en de edge wel. Dan wil ik dus schakelen en is het niet nodig.

Ik kan me niet voorstellen, dat jullie dezelfde snelheid op de fietscomputer hebben en op zwift, want wat er dan mis is weet ik niet. Tenzij er een setting is.

Ik draai het op een dell laptop 5590, geen grafisch wonder natuurlijk en het zal vooral het verschil zijn met de huiskamer setup met gaming, maargoed is ook niet heel belangrijk, hetgeen van de snelheid voelt wel redelijk echt aan hoor, maar bv met de tacx software had ik het niet. Die was 1 op 1 gelijk aan de edge. Ik zit op zwift nooit op 34/32 terwijl ik dat met de tacx software wel had.

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 10 jan 2021 21:55

Bij Zwift heeft men alle mogelijke variabelen erg hoog ingeschat waardoor je al snel 35 per uur rijdt, wat uiteraard niet klopt. Terwijl als je volle bak racet de gemiddeldes niet zo gek zijn tov wat je buiten op een afgesloten parcours zou halen. Op Trainerroad kan ik een pittige training afwerken en zogezegd 20 gemiddeld gereden hebben.
Op Zwift zit je ook nog eens met de trainer difficulty, hoe hoger je die zet hoe meer je moet schakelen. Als je je difficulty op 100% zet zal je je 34/32 wel nodig hebben.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6059
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 11 jan 2021 07:54

Snelheid van je garmin is irrelevant.

Ik was in het begin bijna afgeschrokken (1,5 maand terug). Van de ongelooflijk slechte gebruiksvriendelijkheid.
Maar ondertussen is het ok. En het fietsen is leuk en ik snap een beetje hoe ik er mee om moet gaan.

Dat geldt ook voor het hoogteprofiel, en dan vooral het detail.., je zit met een weerstand en een bepaalde helling. en dan kijken of dat binnen heel korte termijn steiler of minder steil wordt.., dan kan je er wat op anticiperen.

Die trainer difficulty is eigenlijke een gear range selector. Je kunt na gelang jouw setup van voorbladen en cassette met een huiste instelling van de trainer difficulty, invloed hebben hoevaak of weinig je moet schakelen en dus welke range van je aandrijflijn je gebruikt. Dan kan je dit afstemmen of je wilt dat dit lijkt op buiten fietsen, of niet.

Zie deze - erg trage, maar redelijk duidelijk - video:
https://youtu.be/dRTMxPgWuzU

Je kunt door die trainer difficulty dus ook met een single speed gaan fietsen op zwift, en alsnog alle bergen over komen. Wat in werkelijkheid waarschijnlijk niet of nauwelijks mogelijk is.

Maar goed, die trainer difficulty setting bepaald dus wel heel erg hoeveel je moet schakelen. En dus ook of het enigszins logisch voelt voor jou zelf. Het heeft dus zeker zin om te testen met deze setting.

Ander puntje (wat de video niet benoemd), is natuurlijk het game element. Als je een race doet, wil je overal zo snel mogelijk zijn. Ga je in het echt 10% omlaag, dan ben je vrij snel klaar met trappen en krijg je geen vermogen meer terug in extra snelheid. Maar als je die trainerdifficulty laag zet. Dan heb je in afdalingen daar ook effect van. En krijg je zodoende wél de mogelijkheid om vermogen in snelheid te laten omzetten.
Maar dat is dan duidelijk een verschil tussen fietsen om de game te "winnen" in een race. En fietsen om te trainen voor buiten en het daarom zo goed mogelijk om buiten te doen laten lijken.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

BartNL
Forum-lid
Berichten: 526
Lid geworden op: 22 jun 2014 13:01

BartNL 11 jan 2021 11:14

wasbeer2006 schreef: 10 jan 2021 20:56 Die was 1 op 1 gelijk aan de edge. Ik zit op zwift nooit op 34/32 terwijl ik dat met de tacx software wel had.
zie uitleg Mark en aanvulling dat Zwift difficulty standaard op 50% staat. Wil je het 1:1 hebben moet je die setting in Zwift op 100% zetten.

Plaats reactie