Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

De bergen in

pino
Forum-lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32

pino 04 jan 2021 10:07

Vroeguh... 42x18 de Keuteberg
Nu 34x34 op de wegfiets voor de Alpen en de echte bergfiets heeft 32x50
Niet zijken maar reiden !

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9746
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 04 jan 2021 10:27

scottpch schreef: 04 jan 2021 08:34 KNIP
52/48 had ik op m'n Benotto, icm met een Maillard pion achter heb ik er een 6vit van gemaakt, was oorspronkelijk 5vit. ;)
Dan was het frame vast uitgebogen naar 126 mm, bij 120 paste er geen 6 vits in....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1177
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 04 jan 2021 10:31

Keezx schreef: 03 jan 2021 18:34 6 Vit in die tijd en 13-25?
Die waren toen niet eens te koop , dan moest je zelf met Maillard kransjes gaan rommelen...
jawel hoor, ik ben beginnen fietsen rond 1985 en mijn eerste fiets, een blauwe Colnago, had 13-25 (6 v) achteraan, 52/42 vooraan. Later overgeschakeld naar een blokje 13-18.
De andere ging er dan enkel op voor een tocht in de Ardennen of een tocht naar hellingen zoals de muur in Geraardsbergen, Kemmelberg, Keuteberg, ...
Dat waren nog tijden :winkthumb:

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 5288
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 04 jan 2021 13:16

Keezx schreef: 04 jan 2021 10:27
scottpch schreef: 04 jan 2021 08:34 KNIP
52/48 had ik op m'n Benotto, icm met een Maillard pion achter heb ik er een 6vit van gemaakt, was oorspronkelijk 5vit. ;)
Dan was het frame vast uitgebogen naar 126 mm, bij 120 paste er geen 6 vits in....
Zelf gedaan.... ;)

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9746
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 04 jan 2021 16:17

patrickvb schreef: 04 jan 2021 10:31
Keezx schreef: 03 jan 2021 18:34 6 Vit in die tijd en 13-25?
Die waren toen niet eens te koop , dan moest je zelf met Maillard kransjes gaan rommelen...
jawel hoor, ik ben beginnen fietsen rond 1985 en mijn eerste fiets, een blauwe Colnago, had 13-25 (6 v) achteraan, 52/42 vooraan. Later overgeschakeld naar een blokje 13-18.
De andere ging er dan enkel op voor een tocht in de Ardennen of een tocht naar hellingen zoals de muur in Geraardsbergen, Kemmelberg, Keuteberg, ...
Dat waren nog tijden :winkthumb:
Tja, dat is al weer wat later, in de loop van de jaren'80 kwamen er steeds meer spullen op de markt , niet direct voor renners bedoeld.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1177
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 04 jan 2021 16:37

De 13-18 ligt hier nog als een relikwie in mijn bureaukast. Was idd een Sachs-Maillard, made in France.

Edit: beetje off topic, maar hier vond ik wat info over het merk Maillard:
http://velobase.com/ViewBrand.aspx?Bran ... 335&From=T

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5924
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 04 jan 2021 19:02

En ik maar klagen dat de 38-25 op mijn eerste fiets veel te zwaar was :lol:

Met dat verzet de muur van Huy gedaan (halverwege een stukje te voet) en La Redoute (halverwege even moeten rusten) en dan had ik geen zin meer om bergop te rijden :mrgreen:

Wat was ik blij dat er een triple op mijn tweede fiets zat, ineens was bergop rijden wél leuk.
Afbeelding

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9746
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 04 jan 2021 19:20

patrickvb schreef: 04 jan 2021 16:37 De 13-18 ligt hier nog als een relikwie in mijn bureaukast. Was idd een Sachs-Maillard, made in France.

Edit: beetje off topic, maar hier vond ik wat info over het merk Maillard:
http://velobase.com/ViewBrand.aspx?Bran ... 335&From=T
Ik heb er zelfs nog 2 liggen (complete Maillard Course 6vits 13-19 en 13-21,,,,
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3066
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 04 jan 2021 19:46

Goeie shizzle die maillard pignon's.

Heel soms zie ik bij een klein fietsenmakertje in de werkplaats ergens achteraf nog zo'n bord hangen met een paar tandwielen. Maar ook die worden schaars, heel schaars.

Volgens mij is Maillard overgenomen door Sachs, En dat werd weer overgenomen door SRAM
Na de overname door Sachs was het snel gedaan met de losse tandwielen en de pignon's.

Ik heb hier nog ergens een nieuw setje 14-28 6s pignon liggen voor de Vittorio.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9746
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 04 jan 2021 20:54

Mij staat nog iets bij dat ik me omstreeks 2003 meldde bij een grote fietsenzaak in een nabijgelegen dorp voor nieuwe kransjes voor m'n Maillard freewheel en dat men , ondanks de Shimano terreur nog een houten bord had met diverse maten in voorraad....
De juffouw die ik in eerste instantie aansprak begon met glazig kijken, maar er meldde zich al snel iemand die over wat meer kennis beschikte...
De beschikbare kransjes hadden een nokje teveel aan de binnenkant, wat men gratis voor me weg wilde slijpen.... (niet dat ik dat niet zelf kon, maar het ging snel en vakkundig), dat moet in de Sachs tijd geweest zijn.
Kon ik weer rijden met de ouwe Champion Mondial....zonder overslaande ketting.
Mijn warenkennis had gewoon 20 jaar overgeslagen, er was een oerwoud van Shimano, maar alles voorgebakken zooi, zowat niks te kiezen of samen te stellen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 626
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 05 jan 2021 12:41

Ach ja, de Ventoux opgereden halverwege jaren 80 met 42x28. Ook de Izoard, Galibier en al die andere heuvels in de Alpen.
Ik kwam uit Groningen en had niet getraind in de bergen. Toch ging dat zonder problemen aangezien ik toen zo’n 9000 - 12000 km per jaar reed, vaak solo. 52-42 en 13-18 was mijn zelf samen te stellen Maillard pignon.

De enige heuvelervaring die ik had was van enkele jaren daarvoor in de Ardennen: Luik uit naar het zuiden over een smal en steil weggetje. Manmanman. Met volle bepakking voor en achter. Ook dat ging met 42x24. Was wel stampen en trekken aan het stuur, maar gelukt!

Ik snap nog steeds niets van fietsers die in Nederland met een 39 voorblad en 28 tandjes achter rijden.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3565
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 05 jan 2021 12:46

Afbeelding

Plaats reactie