Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

De bergen in

Aaronvanmourik
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 dec 2020 19:16

Aaronvanmourik 03 jan 2021 17:51

Cyclopetje schreef: 03 jan 2021 17:04
Aaronvanmourik schreef: 30 dec 2020 20:06 Bedankt voor je reactie. Ik heb voor 50/36. Dus dat zou moeten gaan!

Zou een 12-30 voldoende zijn voor de bergen? Uiteraard goed getraind.
Eigenlijk heb je de oplossing zojuist genoemd: Uiteraard goed getraind zeg je zelf. Als je die trainingen deels in bv Zuid Limburg deed dan heb je waarschijnlijk ontdekt welk verzet voor jou persoonlijk het beste werkt.
Ik denk dat je met 36 voor en met 26 achter zo de Ventoux op kunt rijden. Alleen hebben andere forumleden geen weet van jou fitheid, vermogen, gewicht e.d. Je eigen ervaring is vaak het beste advies.
En wat is je doelstelling: rustig aan omhoog, snel omhoog, met bepakking ?
Lichamelijk gezond en fit! We gaan deze zomer naar de Ardennen dus dat is een mooie aanloop.

Doel is rustig om hoog voor het goede doel!

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 03 jan 2021 18:14

Als Keesx, maar dan Alpe d'Huez rond 1980. Nooit verder dan de Cauberg en de Grebbeberg geweest. Verzet? 52/42 en 6-vit 13-25 ofzo. Boven in 1.02h waar ik best tevreden mee was.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 03 jan 2021 18:34

6 Vit in die tijd en 13-25?
Die waren toen niet eens te koop , dan moest je zelf met Maillard kransjes gaan rommelen...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 03 jan 2021 18:42

Zie hieronder:

Cyclopetje
Forum-lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 sep 2019 22:42

Cyclopetje 03 jan 2021 19:15

2022 ...nog tijd zat. Vooralsnog zou ik niks veranderen aan dat huidige verzet. 36 voor / 26 achter. Mocht dat niet lekker lopen in de Ardennen kun je overwegen om een 28T kransje erop te zetten met behoud van de korte derailleurarm. Testen of dat kan. Heb zelf de Ventoux gedaan, die hoorde erbij tijdens de 100 cols Tocht ( 4000 km met meer dan 60.000 hoogtemeters ) Dat was dan wel met 2 achtertassen. Aan de voet van de Ventoux reeds de Vogezen, Centraal massief en de Pyreneen en Cevennen in de benen. Voordat die 100 cols begon enkele malen getraind in Z-Limburg met straatstenen ! in de tassen. Klimhellingen zijn niet continu stijl. Het grootste kransje achter moet je zien als een noodijzer. Het is allemaal heel persoonlijk wat voor jou ideaal is. Die ene tourrenner trapt superlicht, de ander weer zwaarder. De wind van voren kan ook een rol spelen. Volgens mij kom je wel even stil te staan...bij het monument van T. Simpson. Enjoy !

Aaronvanmourik
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 dec 2020 19:16

Aaronvanmourik 03 jan 2021 19:20

Cyclopetje schreef: 03 jan 2021 19:15 2022 ...nog tijd zat. Vooralsnog zou ik niks veranderen aan dat huidige verzet. 36 voor / 26 achter. Mocht dat niet lekker lopen in de Ardennen kun je overwegen om een 28T kransje erop te zetten met behoud van de korte derailleurarm. Testen of dat kan. Heb zelf de Ventoux gedaan, die hoorde erbij tijdens de 100 cols Tocht ( 4000 km met meer dan 60.000 hoogtemeters ) Dat was dan wel met 2 achtertassen. Aan de voet van de Ventoux reeds de Vogezen, Centraal massief en de Pyreneen en Cevennen in de benen. Voordat die 100 cols begon enkele malen getraind in Z-Limburg met straatstenen ! in de tassen. Klimhellingen zijn niet continu stijl. Het grootste kransje achter moet je zien als een noodijzer. Het is allemaal heel persoonlijk wat voor jou ideaal is. Die ene tourrenner trapt superlicht, de ander weer zwaarder. De wind van voren kan ook een rol spelen. Volgens mij kom je wel even stil te staan...bij het monument van T. Simpson. Enjoy !
Ik denk dat we daar wel even een stop nemen ja! Ik ga het inderdaad eerst ondervinden in de Ardennen om te kijken wat fijn fietst.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 03 jan 2021 20:02

Keezx schreef: 03 jan 2021 18:34 6 Vit in die tijd en 13-25?
Die waren toen niet eens te koop , dan moest je zelf met Maillard kransjes gaan rommelen...
Ik had een die tijd populaire koga miyata met 2x6 versnellingen. De kransjes zouden zomaar anders kunnen zijn. Ze waren wel los verkrijgbaar.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15953
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 03 jan 2021 22:21

Je vraagt je soms af hoe we vroeger in de bergen ooit zijn bovengeraakt met een 52/39 voor en 12/28 cassette.
En de jaren daarvoor was het zelfs nog zwaarder.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 03 jan 2021 22:38

Die Koga Myata had w.s. een Shimano Uniglide body, daar kon je inderdaad losse kransjes voor kopen, en als ze versleten waren kon je ze omdraaien...


Toen ik renner werd was een 42 of 43 binnenblad nog standaard....39 paste nog niet eens...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 03 jan 2021 23:15

Lcsmet schreef: 03 jan 2021 22:21 Je vraagt je soms af hoe we vroeger in de bergen ooit zijn bovengeraakt met een 52/39 voor en 12/28 cassette.
En de jaren daarvoor was het zelfs nog zwaarder.
Haha. Die 39 schroefde ik er alleen op als ik de bergen in ging, ter vervanging van 42. Achteraan 12-26, (ter vervanging van 12-19), en dat ging best redelijk.
Maar de komst van de compact heb ik toch met open armen ontvangen, al heb ik op de racefiets nooit lichter dan 34x27 geklommen.

Schroefpignons heb ik niet meegemaakt. Zoooo oud ben ik nou ook weer niet ;-)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 04 jan 2021 08:34

Keezx schreef: 03 jan 2021 22:38 Die Koga Myata had w.s. een Shimano Uniglide body, daar kon je inderdaad losse kransjes voor kopen, en als ze versleten waren kon je ze omdraaien...


Toen ik renner werd was een 42 of 43 binnenblad nog standaard....39 paste nog niet eens...
52/48 had ik op m'n Benotto, icm met een Maillard pion achter heb ik er een 6vit van gemaakt, was oorspronkelijk 5vit. ;)

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2249
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 04 jan 2021 08:50

Ik heb ooit mevr Woefdram op een Vittorio met 42x28 als lichtste verzet de Ventoux op laten gaan incl bagage, ze wordt er nog wel eens gillend wakker van (maar het is goed gekomen).

Plaats reactie