sharkman113 schreef: ↑01 jan 2021 22:22
Jezelf door een goede vakman op laten meten en adviseren...
Inderdaad is het aller belangrijkste. Ook cranklengte is erg belangrijk als je van plan bent veel te fietsen. Best is je laten opmeten bij een externe specialist die los staat van één of ander fietsmerk. Positie kan dan juist bepaald worden volgens wat je wil doen (vlak rijden, bergop rijden, eventueel rekening houden met een medisch probleem)
Als je van plan bent om lange ritten te maken dan is starten vanaf een los frame meestal de beste keuze, maar ook de duurste. Je kan ook altijd de geometrie en samenstelling van u droomfiets tonen. Misschien moet er maar een kleine aanpassing aan gebeuren (zoals andere stuurpen).
Shimano 105 is best een goede start groep en prijzen vallen goed mee om een cassette en ketting te vervangen.
In verband met vertanding. Zelf woon ik in het midden van de Vlaamse Ardennen en rij met een 52-39 voorblad, cassette 12-25. Fiets zowel vlak als op hellingen tot 22%.
Als je geen echt getraind fietser bent zou ik een 52 voorblad afraden. 52x11 zal je niet rond krijgen. Ook een 52 met ketting in het midden van de cassette zal je niet zo lang kunnen vol houden. Nog verder gaan zal je ketting te schuin liggen. Neem aan dat je geen snelheden van 60km/h op het vlakke wil rijden. Of speed pedelec wil inhalen.
Je zal meer conditie opbouwen door met kleine omwentingen te rijden en ook plezier aan het fietsen hebben. Zelf haal ik op het 39 voorblad snelheden van rond de 40 km/h.
Dus als je hierop goed getraind bent kan je best hoge snelheden maken met een 50 voorblad.
Denk voor u zou je beste keuze 50-34 zijn of nog beter voor vlakke wegen 50-36.
Cassette rond 11à12 tot 25à28. Cassettes van boven de 30 tanden vind ik minder mooi op een racefiets.
In elk geval nooit een voorblad van 53 nemen.