Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 01 jan 2021 11:37

daniel1975 schreef: 01 jan 2021 11:34 Je wilt het niet, maar als nu 25% van de wereldbevolking zou sterven aan een virus oid zouden over 100 jr de geleerden zeggen dat dat een zegen was voor de mensheid en de aarde....
Ik denk dat de mensen die achter de grote reset zitten daar lustig op los filosoferen. (Zie eerder Wikipedia linkje)

brutus
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 07 aug 2015 20:09

brutus 01 jan 2021 12:14

Bij ons op het werk was 1 persoon positief getest.
Degene die daarbij in de buurt zijn geweest hebben zich laten testen, waarvan 7 ook positief.
Daarvan had niemand klachten.
Die zijn in quarantaine geweest en 10 dagen later hebben we geen corona meer op het bedrijf.

Schiet mij maar lek.

Het is natuurlijk duidelijk dat de zorg het aan moet kunnen.
Ik denk dat het verschil tussen een pandemie en afgeschaalde zorg wel duidelijk moet zijn.

Wij staan er wel een beetje als jou in RVV.

i-mac

i-mac 01 jan 2021 12:28

Dé vraag is en blijft, als er geen maatregels worden genomen, komt de gevreesde toeloop dan op de ziekenhuizen? Je kan altijd kiezen voor dat risico, maar dan wordt de politiek er heel zwaar op afgerekend als diezelfde ziekenhuizen het niet aan kunnen.

Er zal altijd en op alles kritiek zijn. Het is een crisis waarvan ik hoop dat er wijze lessen worden uit getrokken.

Ik verneem intussen van mijn collega's, dat ze nog nooit zo een rustige nacht beleefden op spoed.

brutus
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 07 aug 2015 20:09

brutus 01 jan 2021 12:39

Voor alle duidelijkheid, ik heb weinig behoefte aan discussie hierover en wij volgen de regels ook gewoon.

Er zijn alleen vrij veel dingen waar wij ons niet in kunnen vinden.
De (niet werkende) mondkapjes is daar 1 van.
Door dat soort dingen neemt het vertrouwen ook af.
Maar zoals ik zei, waar nodig doen we ze gewoon op, al is het om anderen er niet mee op te zadelen.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6059
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 01 jan 2021 12:53

Die vergelijking met verkeer maakt het kabinet ook toch.
Het virus geeft gas... Heeft een lange remweg.., laat zich niet zomaar stoppen, etc etc.

Overigens de berichten gaan nu richting het punt dat niet uitstelbare operaties, toch uitgesteld worden. Gaat dan om hersentumoren verwijderen ed.
Met andere woorden, dat die keuze gemaakt is geeft aan dat de keuze gemaakt is dat mensen met corona in de 1e plaats geholpen moeten worden, en mensen die ergens anders aan lijden, incl sterfterisico, daarvoor moeten wijken.

In mijn ogen is dat net zo'n keuze als wanneer de ziekenhuizen vol zijn en er gekozen moet worden tussen 2 verschillende corona patiënten.
Dat punt willen we kosten wat kost voorkomen. Maar doordat we nu alleen focus op corona hebben, lijken we blind te zijn voor overige kritische zorg.
Maarja, wat je niet ziet, bestaat niet hea :roll:
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 01 jan 2021 13:05

De echte olifant in de kamer is natuurlijk dat als vanaf het begin besloten was coronapatiënten niet intensief te behandelen, het netto resultaat zeer waarschijnlijk heel wat minder (als in 10-duizenden) verloren levensjaren zou zijn.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 01 jan 2021 13:35

RVV schreef: 01 jan 2021 11:36
Dit is de de totale angstbubbel waar we als samenleving in worden gemanoeuvreerd. Elkaar schuld aanpraten en elkaar verantwoordelijk houden voor iets wat we voor de zoveelste keer al vermeld wat we niet kunnen zien, proeven, voelen, horen of ruiken. Ik ga mijzelf niet met een schuldgevoel opzadelen omdat er misschien wel een kans zou kunnen zijn dat iemand ziek zou kunnen worden.
Hoe begrijp ik het nu?
Ik denk dat je je niet bij elke kuch, nies of hoest gaat laten testen? Dat vind ik verstandig, er bestaat ook nog zoiets als gewone verkoudheid en het is winter, dan zijn veel mensen (lichtjes) verkouden.
Maar wat doe je als een nauw contact of huisgenoot het heeft? Ga je dan toch maar uit voorzorg in quarantaine, of alleen bij symptomen? Je zegt dat je voorzorgsmaatregelen neemt, dus dan lijkt het mij dat je redelijk vroeg in quarantaine gaat.
Misschien begrijp ik je niet goed, daarom navraag.

En dan na quarantaine? Wanneer besluit je die op te heffen? Geen enkel kuchje toegestaan, of de gebruikelijke winterhoest is aanvaardbaar? Volgens de overheid zijn burgers niet in staat een verkoudheid van corona te onderscheiden.
Dogma F

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 01 jan 2021 15:26

i-mac schreef: 01 jan 2021 12:28 Dé vraag is en blijft, als er geen maatregels worden genomen, komt de gevreesde toeloop dan op de ziekenhuizen? Je kan altijd kiezen voor dat risico, maar dan wordt de politiek er heel zwaar op afgerekend als diezelfde ziekenhuizen het niet aan kunnen.

Er zal altijd en op alles kritiek zijn. Het is een crisis waarvan ik hoop dat er wijze lessen worden uit getrokken.
De Nederlandse artsen vrezen eind januari code zwart - de situatie waarin ze in de ziekenhuizen zullen moeten kiezen wie ze wel helpen en wie ze laten sterven. Dat is wat achter alle maatregelen zit, de angst voor "Noord-Italiaanse toestanden". Een goede vriend van mij is arts in Mantua en heeft er nog nachtmerries van.

https://www.ad.nl/binnenland/gommers-zi ... ~af41f889/
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37378
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 01 jan 2021 16:00

Onderstaande is onmogelijk om te checken, cq uit te voeren, maar eigenlijk moet essentiële zorg gewoon voorrang krijgen op coronapatienten die er met de pet naar hebben gegooid of niet voor zichzelf hebben gezorgd.
Die polarisatie is de volgende die nu aan de horizon zichtbaar wordt.....

Maar goed, mini lichtpuntje; vandaag meer mensen uit het ziekenhuis dan erin.
Less is bore

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 01 jan 2021 16:17

Wordt je binnengebracht met corona, dan eerst een vragenlijst invullen en aan de hand van de antwoorden al dan niet behandeling of wachten op de gang.

Maarre , wie gaat die vragenlijst opstellen....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

i-mac

i-mac 01 jan 2021 16:20

daniel1975 schreef: 01 jan 2021 16:00 Onderstaande is onmogelijk om te checken, cq uit te voeren, maar eigenlijk moet essentiële zorg gewoon voorrang krijgen op coronapatienten die er met de pet naar hebben gegooid of niet voor zichzelf hebben gezorgd. .
Wij krijgen patienten binnen op spoed met non-covid ziektebeelden. Voor opname in het ziekenhuis gebeurt een sneltest. En af en toe is daar een positief resultaat bij. Niet iedereen gooit er met de pet naar. Sommigen hebben gewoon pech. Moet je die mensen dan naar huis sturen? Zo werkt het niet.

deoudegek
Forum-lid
Berichten: 227
Lid geworden op: 12 jun 2013 12:35

deoudegek 01 jan 2021 16:35

i-mac schreef: 01 jan 2021 12:28 Dé vraag is en blijft, als er geen maatregels worden genomen, komt de gevreesde toeloop dan op de ziekenhuizen? Je kan altijd kiezen voor dat risico, maar dan wordt de politiek er heel zwaar op afgerekend als diezelfde ziekenhuizen het niet aan kunnen.

Er zal altijd en op alles kritiek zijn. Het is een crisis waarvan ik hoop dat er wijze lessen worden uit getrokken.

Ik verneem intussen van mijn collega's, dat ze nog nooit zo een rustige nacht beleefden op spoed.
Begin dit jaar had ik het idee dat er een paar landen als controlegroep zouden gaan functioneren( VS, Brazilië)
Uiteindelijk is het gelukkig niet zo ver gekomen.
Dat we voldoende zullen leren van deze pandemie betwijfel ik. Maar misschien ben ik te pessimistisch.

Dat we in een tweede/derde golf/ lockdown terecht zouden komen was me in de zomer al duidelijk uit de commentaren op fora zoals ook hier.

Zoals ik het zie zal alleen een (goed werkend en algemeen aanvaard) vaccin een volgende serie golven en beperkingen voorkomen.

Hoe het mijn leven raakt? Ik hou m'n werk, werk niet thuis, fietstochtjes zonder lunchpauze zorgen ervoor dat ik niet vervet.
Zie familie en kennissen minder, doe boodschappen met een mondkapje, probeer wat meer afstand te houden.
Alles bij elkaar valt het voor mij wel mee.

Ik wens iedereen een gezond en fietsvriendelijk 2021 en verder toe.

Zet een helmpje op als je inklikt. Ondanks dat de kans dat je hem beschadigt minder dan 0,5% is 😜

Gesloten