Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

The call of shame topic

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 28 dec 2020 10:52

Leuk topic. Mijn bekentenissen:

Mijn eerste Veenendaal- Veenendaal. Enthousiast begonnen. De laatste 20 km was de tank leeg en werd ik letterlijk voorbij gereden door oma's op niet elektrische stadsfietsen. Nog nooit zo afgezien.

Mijn nieuwe momentsleutel proberen. Maar omdat ik niet door had hoe die werkte draaide ik de stuurbouten en de zadelpenklem zo vast, dat ik ze uit moest boren..

Lek, maar gelukkig biba en pompje mee. Maar de ventielkern kwam steeds los als ik het slangetje los draaide. Moeten bellen. Mijn vrouw pest me er nog steeds mee (drie jaar later)

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1139
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 28 dec 2020 11:58

Een gebroken spaak, 4 lekke banden of een afgebroken derailleur vind ik niet echt een call of shame. Dat is in mijn ogen echt overmacht.


Ik heb wel 2 keer gebeld de afgelopen 7 jaar met shame. Dikke shame.


1e keer:

Op het Tweakersforum gingen ze een (100 km) rondje fietsen. Toevallig precies langs mijn huis. Dus ik ging wel mee!
Dat ik nog niet zolang fietste, mijn dochter dat jaar geboren was (dus nog minder trainde), middelt 25 km/u fietste, nooit at tijdens het fietsen en langste rondje ooit 80 km was. Dat waren toen allemaal geen rode vlaggen…..

Vooral de woorden dat iemand zei: in een groepje is altijd makkelijker, dat was genoeg!


Vervolgens hang ik er dus als een vlaggetje achter, maar na een km of 60 bij de eerste stop was ik helemaal helemaal leeg. De groep moest voor mij inhouden en ik kon niet meer. Was voor beide partijen niet leuk. Dus ik zeg, ik ben op bekend terrein, ik fiets wel even naar huis, gaan jullie maar door.
Waar ik niet over na gedacht had, was dat ik de dag er voor mijn pompje even van mijn fiets afgehaald had en vergeten was mee te nemen…….

Dus ik sta 15 km van mijn huis, met een lekke band, die ik wel kon repareren maar niet oppompen.

Gelukkig hing de fietsendrager nog aan de auto, want mijn vrouw had mij wel even naar het startpunt van de rit gebracht.


2e keer:

Vermoeiende week gehad, gingen met vrouw en kind naar mijn schoonmoeder op de camping. Dus ik met mijn blije hoofd, ik fiets wel ff heen (doe ik wel vaker).
Alleen niet goed voorbereid, zowel qua spullen/kleding als het weerbericht bekijken.
Dus 20 km verder, hozen, koud en het was nog 60km windkracht 5 tegen door/naar Zeeland. Na die week die toch al niet zo lekker liep was ik er helemaal klaar mee.

Mijn vrouw zou wat later vertrekken en voor de terugreis hing de fietsendrager toch al aan de auto.
Dus die gebeld, toevallig was ze al onderweg en 5 minuten later zat ik in een warme auto. Nu shame, toen de beste beslissing ooit.


Gelukkig was laatste keer 3-4 jaar geleden


Wat ik ervan geleerd heb:

- Nooit de fietsendrager aan de auto laten hangen als je gaat fietsen. Dan gaat het namelijk mis.
- Eten tijdens het fietsen en beter gaat trainen.
- Zorgen dat je je shit kan repareren. Dus quicklinkje, patch voor een gescheurde buitenband etc altijd meenemen.
- Altijd voorbereid zijn op slechter weer, nat regenen met 30 graden is niet erg. Maar met 12 graden natregen kan wel een probleem worden. Of als het kouder is en je krijg panne onderweg krijg je het ook koud!
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 28 dec 2020 13:32

Nooit de fietsendrager aan de auto laten hangen als je gaat fietsen. Dan gaat het namelijk mis.
Hahahah :D

Ik heb altijd een schaardrager in mijn auto liggen voor noodgevallen. Ook ideaal voor de kinderen.

asth
Forum-lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 24 mar 2015 13:07

asth 28 dec 2020 15:01

Die van mij enkele weekjes terug. Op pad met groepje van 3 voor mooi rondje van 100 km. Na 95 km en 5x lek alle binnenbanden van mijzelf en die van fietsgenoten opgebruikt...toen maar belletje gepleegd om mij op te laten halen. Thuisgekomen uit frustratie gelijk velglint en buitenband vervangen!

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 28 dec 2020 18:44

moeten bellen omdat mn koplampje ermee stopte,
vlak voordat ik aan een slecht verlicht slingerend stuk met veel vlot rijdende auto's wilde beginnen.
in de grens regio zijn er niet veel alternatieven.

ik neem nu een reserve lampje mee voor deze woon werk ritten.

i-mac

i-mac 28 dec 2020 18:56

Even een leuke anekdote. Met de collega's een 4-daagse trip in de Vogezen. We hadden net een ferme regenvlaag over ons heen gekregen, toen er één iemand te maken kreeg met een leegloper. Omdat we niet teveel tijd wilden verliezen om zeker geen koud te krijgen, werd met 4 man alles in het werk gesteld om dat binnenbandje in een record tempo te wisselen. En warempel, dat lukte. Jammer genoeg stond dezelfde persoon nog geen 100 meter weer lek. Reden? Men had de goeie binnenband weggegooid, en de slechte weer op de fiets gelegd. Hilarische toestanden.

Zelfs als kind van 10 jaar eens op volle snelheid van een brug naar beneden gefietst. Halverwege kwam een politieagent met de motor naast me rijden, en sprak de legendarische woorden "Hey Eddy Merckx, stop eens". Ik moest Flintstones gewijze mijn voeten aan de grond zetten om te kunnen remmen. Een boete kreeg ik niet, maar wel de raad om toch maar te voet naar huis te gaan. En die heb ik toch opgevolgd.

In diezelfde periode in volle zomer nam ik een bocht die doorgang gaf naar een kamp waar ik met mijn kameraden veel ging spelen, veel te kort. Met alleen een zwembroek aan voluit in de netels gevallen. Ik heb een tijdje staan dansen :D

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1704
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 28 dec 2020 19:19

Geen call of shame, maar toch het schaamrood roder dan mijn frame op de kaken;

Fietste nog niet zo heel lang met klikpedalen toen ik ergens in de omgeving van Bladel een drukke provinciale weg over moest steken.
Zag van veraf al een mooi rood paaltje staan, dus gelukkig, er hoefde niet uitgeklikt te worden.
Rustig uit laten bollen, cool naar het paaltje grijpen ter ondersteuning, want alles onder controle.
Helaas zat het kunststoffen paaltje op een flexibele kunststof voet, dus voor het oog van het voorbij flitsende verkeer ging ik, met beide voeten ingeklikt, heel langzaam met paaltje en al naar de grond.
Te horen aan de toeterende voorbijgangers heb ik toch een leuke groep mensen vermaakt.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

senior
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 28 dec 2020 22:44

havana schreef: 28 dec 2020 13:32
Nooit de fietsendrager aan de auto laten hangen als je gaat fietsen. Dan gaat het namelijk mis.
Hahahah :D

Ik heb altijd een schaardrager in mijn auto liggen voor noodgevallen. Ook ideaal voor de kinderen.
Jij hebt lef! Ik zou dat niet durven: kinderen op een schaardrager. Die horen gewoon in de auto. :mrgreen:

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 29 dec 2020 00:01

3de biba lek gereden.. Wil ik naar huis bellen, niemand te bereiken.

Ik bel mijn buurman om te vragen of hij bij ons eens wil aanbellen en mijn vrouw te vragen om naar mij te bellen. Want ik wou me de schaamte voor de buurman besparen.

2 minuten later belt ze me op, met de buurman nog aan de deur natuurlijk en hoor ik ze vragen of hij me wil gaan halen 🙄🙄🙄🙄

Meestal ben ik dan echt niet te genieten en werk ik het in de auto uit op haar.. Dat zal wss de reden geweest zijn en het heeft ook wel geholpen want door mijn woede op te kroppen was die ook al weg eer ik thuis was.

Gebruikersavatar
dickw
Forum-lid
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mar 2010 13:48

Gebruikersavatar dickw 29 dec 2020 11:50

Ik dacht vorige week even snel wat kerstkaarten rond te brengen met de gravel fiets. Voor het gemak ook maar even de schoenen met klik pedalen aangetrokken. Staat in de straat een vuilniswagen waar ik geen in zin had om te wachten. Naast de wagen lag een groenstrook waar ik wel even dacht op te wippen. Dat lukte natuurlijk ook wel, maar ik vergat mijn achterwiel ook en wipje te geven en omdat ik niet scherp genoeg de stoeprand opreed ging ik langzaam maar zeker naar de grond. Vol in de hondestront. Dit had ik niet direkt door maar de vuilnismannen die netjes genoeg waren om mij niet vol uit te lachen wezen mij er op dat er wat viezigheid op mijn jas en broek zaten. Nou dat was een kort ritje waar ze thuis smakelijk om konden lachen. Ik dus niet.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 29 dec 2020 12:34

uninvitedguest schreef: 28 dec 2020 19:19 Geen call of shame, maar toch het schaamrood roder dan mijn frame op de kaken;

Fietste nog niet zo heel lang met klikpedalen toen ik ergens in de omgeving van Bladel een drukke provinciale weg over moest steken.
Zag van veraf al een mooi rood paaltje staan, dus gelukkig, er hoefde niet uitgeklikt te worden.
Rustig uit laten bollen, cool naar het paaltje grijpen ter ondersteuning, want alles onder controle.
Helaas zat het kunststoffen paaltje op een flexibele kunststof voet, dus voor het oog van het voorbij flitsende verkeer ging ik, met beide voeten ingeklikt, heel langzaam met paaltje en al naar de grond.
Te horen aan de toeterende voorbijgangers heb ik toch een leuke groep mensen vermaakt.
Ik heb dat daar ook aan de hand gehad, gelukkig kon ik nog net op tijd uitklikken.
Is de oversteekplaats net na dat Esso tankstation!

thominator_cycling
Forum-lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 24 okt 2018 19:51

thominator_cycling 29 dec 2020 13:20

Na een mooie rit in het noorden des lands veilig teruggekomen met de trein in het zuiden des lands. Nog even de rit van het station naar de thuishaven. Keurig wachtend bij het eerste rode stoplicht op weg naar huis. Vlak voor groen vol van achteren aangereden door een meisje met de mobiel in de hand. Het was net voor het appverbod in ging (helaas helaas). Haar verweer: "maar het was toch groen?" Dit vond ik niet zo'n sterk verweer, omdat het impliceerde dat ze me dan maar sowieso expres had aangereden.
Gevolg van deze crash uit stilstand: derailleur breekt van padje af. Schade leek op het moment zelf nog veel erger (slag in wiel, verbogen derailleur, schade aan het frame?). 6,5 km naar huis lopen was toch wat gortig op spd's. Meisje heeft nooit het padje vergoed ondanks meerdere keren contact zoeken. Gelukkig werd ik snel opgehaald.
IG: _superver

Plaats reactie