Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Zwift Island, game / digitale fietswereld / indoor training

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1253
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 20 dec 2020 10:47

Dat ben ik helemaal met je eens.
Als je eenmaal al een waarschuwing hebt gehad moet je niet eigenwijs zijn door er niet naar te handelen.
...

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 24 dec 2020 13:47

Gisteren ook weer eens een poging gewaagd. Ik had het vorig jaar en het jaar daarvoor al eens geprobeerd en toen na 1 rit verwijderd. Spoiler: dat gaat nu ook weer gebeuren.

Allereerst het koppelen van sensoren. Ik gebruik een ANT+ dongle, maar Zwift wil per se via BT verbinden, terwijl iedereen weet dat BT inferieur is aan ANT+. Opgelost door BT dan maar uit te zetten op mijn laptop.

Vervolgens me een beetje verdiept in het systeem door wat tutorials te lezen, o.a. van Mantel. Veel van geleerd, toch vind ik het allemaal tamelijk complex. Werelden die al dan niet gesloten zijn, tenzij je add-on XYZ gebruikt, badges, beacons, drops, XP, grouprides, meet-ups, ride on's en weet ik allemaal veel. En dan vergeet ik nog even de schaduwsites zoals Zwiftpower, Zwiftinsider en nog een heel stel. Het is allemaal best ingewikkeld, vind ik. Ik snap dat het allemaal went hoor, maar het is allemaal bepaald niet eenvoudig (mening).

Eerst eens eventjes een stukje free riding gedaan. Goeiedag wat een drukte. De Utrechtste Heuvelrug is er niks bij. Links en recht word je voorbij gevlogen en/of haal je mensen in. Moeilijk om het overzicht te bewaren. Het feit dat je soms dwars door anderen heen rijdt vind ik erg knullig. Alhoewel de graphics stukken beter zijn dan 2 jaar geleden, haalt het echt het niveau nog niet van moderne FPS.

Daarna een meet-up gedaan met 2 maatjes. Even wennen om goed bij elkaar in het wiel te blijven. Voor mijn gevoel reageert Zwift veel trager op een versnelling dan andere indoor apps. Als ik een gat dicht moest rijden ging ik daardoor vaak dik over het groepje heen, om vervolgens weer terug te zakken. Er zit best wel een vertraging in.

De informatievoorziening is zeer matig, zoals @markveenstra ook al aangaf. Geen hoogteprofiel enzovoorts. Heel jammer, want zo weet je echt niet welk wattage je kan rijden. Verder vond ik het vrij saai. De graphics kunnen mij niet bekoren, dus daar kan ik niet van genieten. Verder moet je continu opletten, wat ik heel irritant vind.

Lang verhaal kort: it's not for me. Disclaimer: dit is niet bedoeld om Zwift af te zeiken, puur om mijn ervaring te delen.

prjz
Forum-lid
Berichten: 1501
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 24 dec 2020 14:59

havana schreef: 24 dec 2020 13:47 Gisteren ook weer eens een poging gewaagd. Ik had het vorig jaar en het jaar daarvoor al eens geprobeerd en toen na 1 rit verwijderd. Spoiler: dat gaat nu ook weer gebeuren.

Allereerst het koppelen van sensoren. Ik gebruik een ANT+ dongle, maar Zwift wil per se via BT verbinden, terwijl iedereen weet dat BT inferieur is aan ANT+. Opgelost door BT dan maar uit te zetten op mijn laptop.

Vervolgens me een beetje verdiept in het systeem door wat tutorials te lezen, o.a. van Mantel. Veel van geleerd, toch vind ik het allemaal tamelijk complex. Werelden die al dan niet gesloten zijn, tenzij je add-on XYZ gebruikt, badges, beacons, drops, XP, grouprides, meet-ups, ride on's en weet ik allemaal veel. En dan vergeet ik nog even de schaduwsites zoals Zwiftpower, Zwiftinsider en nog een heel stel. Het is allemaal best ingewikkeld, vind ik. Ik snap dat het allemaal went hoor, maar het is allemaal bepaald niet eenvoudig (mening).

Eerst eens eventjes een stukje free riding gedaan. Goeiedag wat een drukte. De Utrechtste Heuvelrug is er niks bij. Links en recht word je voorbij gevlogen en/of haal je mensen in. Moeilijk om het overzicht te bewaren. Het feit dat je soms dwars door anderen heen rijdt vind ik erg knullig. Alhoewel de graphics stukken beter zijn dan 2 jaar geleden, haalt het echt het niveau nog niet van moderne FPS.

Daarna een meet-up gedaan met 2 maatjes. Even wennen om goed bij elkaar in het wiel te blijven. Voor mijn gevoel reageert Zwift veel trager op een versnelling dan andere indoor apps. Als ik een gat dicht moest rijden ging ik daardoor vaak dik over het groepje heen, om vervolgens weer terug te zakken. Er zit best wel een vertraging in.

De informatievoorziening is zeer matig, zoals @markveenstra ook al aangaf. Geen hoogteprofiel enzovoorts. Heel jammer, want zo weet je echt niet welk wattage je kan rijden. Verder vond ik het vrij saai. De graphics kunnen mij niet bekoren, dus daar kan ik niet van genieten. Verder moet je continu opletten, wat ik heel irritant vind.

Lang verhaal kort: it's not for me. Disclaimer: dit is niet bedoeld om Zwift af te zeiken, puur om mijn ervaring te delen.
Wat is er dan beter?
prj

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 24 dec 2020 15:00

Ik pak ook steeds vaker BigRingVR ipv Zwift. Om een of andere reden is het rijden in de italiaanse, spaanse of franse zon virtueel toch beter te pruimen.
Less is bore

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 24 dec 2020 15:07

Ga nou gewoon een 2 weken lang 3x per week een group ride/race doen en kom dan nog eens terug. Mijn eerste ervaringen waren precies hetzelfde. Na 3-4 ritten is de Tacx Vortex toen op zolder beland en is daar 2 jaar niet meer vanaf geweest. Daarna een Flux gekocht, weer geprobeerd, dat was het ook niet. Vervolgens een uitstapje gemaakt van zo'n 3 maanden naar TrainerRoad, de hersencellen die ik daarmee verloren ben krijg ik nooit meer terug.

Voor mij is de *klik* pas ontstaan toen een collega vroeg of ik wel eens een race in Zwift gedaan had. Op woensdagavond samen opgestapt, ook nog 2 andere maatjes uitgenodigd en sindsdien bijna geen woensdag meer overgeslagen. Dit maakt het ook veel makkelijker om de ritten daaromheen te plannen als je doel is om 1x in de week te vlammen (een competitie over 8 weken maakt het helemaal leuk/boeiend).

Eigenlijk dezelfde ervaring als Raven beschrijft.
raven14 schreef: 12 dec 2020 12:43 Ik rijd mijn races naargelang wat ik wil trainen. Behalve de wekelijkse verplichting om in het WTRL circuit mee te draaien met mijn ploegje, dat is altijd tot op de bodem gaan. Die league is wel heel leuk, na een aantal voorwedstrijden wordt je team in een klasse ingedeeld waarin elke ploeg min of meer aan elkaar gewaagd is.

Het team aspect van die competitie doet je wel nog dieper gaan.
Het rijden in een vaste groep heeft een aantal voordelen:
- Je leert elkaar een beetje kennen zowel sociaal als rennerskwaliteiten (de één is een sprinter, de ander een klimmer, of iemand die altijd aanvalt maar het nooit redt etc.)
- In competitieverband heb je altijd wel iets om voor te rijden (kies een gekke naam waar je je aan zou kunnen irriteren en bombardeer die persoon tot jouw persoonlijke rivaal, done)
- Langzame grouprides ter afwisseling van de races worden ineens ook leuk
- Alle parcoursen komen wel een keer voorbij (Harrogate is voor mij bijv. de leukste, Ventoux de hel)
- Soms heb je een reverse route over dezelfde wegen die weer totaal anders aanvoelt
- Events zijn doorgaans niet zo druk (Zwift Nederland doen meestal 70-100 man mee)
- Eigen volk eerst, met Belgen/Nederlanders is gewoon leuker dan Amerikanen of Noren
- Je data/progressie is overzichtelijker dan ooit omdat vrijwel alle andere variabelen constant zijn
- Trash talken voor/tijdens/na de rit
- Etc.

De user interface, app, inschrijven etc. laten allemaal nog wel wat de wensen over, maar wat is er wel perfect in deze wereld. Als het eenmaal draait kijk je daar niet meer naar om.

Een paar dingen moet je (mening, geen feit) gewoon niet doen in mijn ogen. Free riden of de Ventoux beklimmen vind ik verschrikkelijk saai. Een random groupride met 700+ mensen ook (de helft is sneller, de andere helft langzamer en uiteindelijk rij je in de massa nog steeds alleen).

Verder moet je ook gewoon accepteren dat het een game is. Er zitten wat bugs in, beperkingen m.b.t. levels en leaderboards/categorieen, cheaters, powerups, met 400w een afdaling in, vertraging/timing in sprints etc. Op die manier leek het mij ook sterk dat een profrenner ook zomaar even het WK Zwift zou winnen. Je moet de quircks van het spelletje even kennen om een koers te kunnen winnen.
Laatst gewijzigd door DeletedUser02 op 24 dec 2020 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 24 dec 2020 15:39

Toch onderschrijf ik de reactie van Havanna volledig.
Het idee dat ik het leuk zou gaan vinden met groepsritten of wedstrijden is voor mij aanvullend zeker geen waarheid, daar houd ik op de weg ook niet van.
Persoonlijk heb ik net een proef abonnement op Rouvy gehad, en dat bevalt mij al stukken beter. Lekker met een real life video voor je neus, waar wel live andere fietsers rondrijden in augmented reality. Proefperiode is nu afgelopen en ik ga binnenkort een proefperiode Bkool proberen, Maar Rouvy is voor mij al vele malen leuker dan Zwift.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3340
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 24 dec 2020 15:50

Voor elk wat wils. Ik zou persoonlijk gek worden van alleen maar gestructureerd te trainen zoals met TrainerRoad, hoewel ik veel sympathie heb voor die mannen en ook wel geloof in sweet spot als wintertraining. Ook zou het gebrek aan interactie met ander volk, bij veel van de alternatieve platformen, mijn motivatie parten spelen.

Zwift is inderdaad wel een platform dat je niet na 1 sessie beheerst, maar net die variatie en de community rond races maken het blijvend leuk.
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 24 dec 2020 16:06

Het sociale aspect spreekt me gewoon niet aan, op de weg ben ik ook een lone wolf, fiets bijna altijd alleen. Ben geen lid van een wielervereniging en zal dat ook nooit worden. Komt nog eens bij dat je bij een group ride vast zit aan een vaste tijd. Dat vind ik ook heel onhandig, ik wil gewoon rijden als het mij uitkomt.

Zelfde geldt voor wedstrijden. Ik hou niet van wedstrijden.

@prjz

Ik ben zeer tevreden over BigRing. Ik rijd 60% intervaltrainingen in ERG en 40% slope mode. Maar ik vind de vraag "wat is er dan beter" eigenlijk niet goed. Het gaat er niet om wat beter is, maar om wat beter bij je behoeftes past. Ik wil er helemaal geen welles-nietes discussie van maken. Ik deel slechts mijn ervaringen. Dat veel mensen Zwift helemaal fantastisch vinden zie ik ook wel.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 24 dec 2020 16:32

havana schreef: 24 dec 2020 16:06 Maar ik vind de vraag "wat is er dan beter" eigenlijk niet goed.
De vraag is meer "wat past er beter bij je".

Wedstrijdjes in Zwift moet ik nog eens proberen. Ik heb het in het verleden wel eens gedaan, maar iedereen was vertrokken voordat ik half wakker was en dan is de lol er snel af.
Daarnaast is het gewoon niet makkelijk communiceren vind ik binnen het spel.
Less is bore

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 24 dec 2020 16:42

Ik snap ook niet hoe die mensen dat doen, dat chatten tijdens het fietsen. Ik heb al mijn concentratie nodig om op te letten en te trappen.

prjz
Forum-lid
Berichten: 1501
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 24 dec 2020 17:24

havana schreef: 24 dec 2020 16:42 Ik snap ook niet hoe die mensen dat doen, dat chatten tijdens het fietsen. Ik heb al mijn concentratie nodig om op te letten en te trappen.
Ik weet zelfs niet hoe dat chatten werkt en races, ja onlangs twee keer gedaan. Ze zijn weg voordat je er erg in hebt en op mijn leeftijd in categorie D heb ik de laatste keer steeds alleen gereden. Gelukkig nog een stuk of 10 achter mij anders was het de laatste keer geweest. Heb ook geen zin om een uur lang tegen een berg te gaan zitten stoempen. Neem meestal een parkoers met een paar heuvels.
prj

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 24 dec 2020 17:34

Op wat moet je letten? Dat je niet tegen een open portier aan rijdt? Als op je Garmin kan drukken tijdens het fietsen kan je ook chatten.

Ik heb nood aan vaste afspraken, als ik op zondag wakker word op een druiligere dag met het idee 'ik zal wel zien', dan komt er vaak weinig van.
Daarom vind ik Zwift wel handig om vaste ritten te hebben. Zeker sinds corona is de kalender zo gevuld dat er altijd wel iets te doen is. Vandaag heb ik voor het eerst een tijdrit gereden. Laat me dezelfde wattages rijden in TR en ik vind er echt niks aan, ik heb zelfs moeite om het wattage vol te houden. Ik begin teveel na te denken, waarom doe ik mezelf dit aan :D?

Ieder moet inderdaad voor zichzelf uitmaken wat hij/zij leuk vind en gemotiveerd houdt :winkthumb:.

Plaats reactie