Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wat heb jij voor het laatst gekocht?

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 22 dec 2020 16:34

havana schreef: 22 dec 2020 15:16 Mijn kerstbonus besteed aan een BMC Blast 24 voor mijn dochter.
Nice!
Vaders en dochters :D
Afbeelding

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 22 dec 2020 18:38

codex schreef: 21 dec 2020 17:56
Mij is nog steeds een raadsel..... waarom sommigen, nog steeds compleet in het zwart fietsen
Als je 100+ kg bent is het weer geen raadsel 😂

Overigens valt zwart vaak wel een stuk meer op dan veel mensen denken. En veel andere kleurtjes juist weer een stuk minder. Enige waarvan je echt zeker weet dat het opvalt zijn de 'lichtgevende' gelen en oranjes.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8346
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 22 dec 2020 19:52

Dat is echt niet mijn ervaring. Regelmatig zie ik, zeker met veel zon en daarna schaduw, iemand in het zwart heel laat. Geldt ook voor hoogzomer. Maar ook in donkerder weer.

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1691
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 22 dec 2020 23:44

Sinds 2 weken Sram 12 speed mechanisch schakelwerk op mijn WiND.
En in bestelling staat een 650b wielset bij forumlid Philippos.
WiND 56 - 2020

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 23 dec 2020 00:37

Jans schreef: 22 dec 2020 19:52 Dat is echt niet mijn ervaring. Regelmatig zie ik, zeker met veel zon en daarna schaduw, iemand in het zwart heel laat. Geldt ook voor hoogzomer. Maar ook in donkerder weer.
Ik wil ook niet beweren dat het zwart ideaal of verstandig is. Maar en zijn kleurcombo's en leuke gekleurde patroontjes die (onder bepaalde omstandigheden) helemaal funest zijn (terwijl je dat niet zou verwachten). Om een voorbeeld te geven, voor onze dochter (destijds 2) hadden we een leuk gebreid vestje met rood, geel, roze, paars etc etc. (heb nu even geen foto bij de hand) maar in het herfst bos waren we haar gewoon kwijt terwijl ze 5 meter voor ons gewoon op het pad stond.

Aan de andere kant heb ik (ooit met een kamp) midden in de nacht mensen moeten spotten in een bos. Mensen in het zwart viste je er feilloos uit als honderden meters verderop een pad over staken terwijl je vrijwel alle ander kleurtjes onmogelijk kon zien.

Ook bijvoorbeeld gekleurde banen die een menselijk silhouet opbreken kunnen funest zijn (zie bijvoorbeeld de strepen van bepaalde dieren of camo op tanks.

Maar wat ik dus simpelweg wou zeggen, is dat je je mbt tot slechte zichtbaarheid niet alleen moet focussen op zwart. Als je echt onder alle omstandigheden gezien wil worden moet je echt wel voor de fluorescerende kleurtjes gaan, het liefst in combi met reflectie vlakken (en evt licht).

hayes

hayes 23 dec 2020 09:37

Ik ben gisteren ook volledig in het zwart gaan fietsen.
Wel fluo overschoenen, een witte helm, BBB dagrijlichtjes (flashy) en een opvallend achterlicht.
Op echt donkere dagen draag ik een fluo helm en handschoenen.

Volgens mij helpt het als de bewegende delen goed zichtbaar zijn.

Dat gezegd zijnde, mijn vrouw heeft voor woonwerk fietsen een Wowow refleterend jasje. Dat is zo opvallend dat ik het eigenlijk weer té vind. ze geeft zelf aan dat je soms mensen ziet 'schrikken'.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8346
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 23 dec 2020 11:20

Over dat zwart raken we het toch niet eens. Ik fiets niet met zwarte shirts.
@hayes, is dat een eigen foto? Of van de leverancier. Op een foto zie je niet alles, maar ik vind het heel duidelijk.
En mensen lijken makkelijk te schrikken. Of ik nu bel of een andere keer vriendelijk met mijn stem zeg er graag langs te willen, schrikken gebeurt nogal makkelijk.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5103
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 23 dec 2020 11:37

Je doet het nooit goed, ik kreeg paar weken geleden van ebiker die mij inhaalde opmerking dat mijn achterlamp (garmin varia) hem verblinde :lol:

Ik heb ook een reflecterend vestje, alleen trek ik die niet vaak aan omdat stof wat dikker is en minder goed ademd.
Ik heb ook een reflecterend shirt (met reflectie vezels erin) maar die valt amper extra op het ik het idee.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 23 dec 2020 12:00

Nou wat dat verblinden betreft kan ik wel beamen. Een tijdje terug reed er zeker een paar honderd meter voor mij een rood achterlicht. Toen ik bij hem in de buurt kwam bleek het een wielrenner en op het moment dat ik naast hem kwam zei ik tegen hem: "Ik zie je al een paar honderd meter voor mij, je zal ook geen last hebben van wielrenners die in je wiel blijven hangen met zo'n rood achterlicht" en ben hem gauw voorbij geschoten. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

brekson
Forum-lid
Berichten: 1288
Lid geworden op: 27 mei 2008 15:55
Locatie: Grensstreek

brekson 23 dec 2020 13:46

Afbeelding
Ondertussen gekeurd, getest en goed bevonden.
Bijlagen
epic.jpg
Ultimate CF SL DISC 9.0 DI2, Speci Turbo S, Sworks Venge

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 23 dec 2020 16:41

Nieuw trapstel:
Afbeelding

Mijn R8000 trapstel was gebarsten:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Trapstel was 3 jaar oud en is al terug naar de winkel (Van Eyck), het moest echter naar Shimano omdat de garantie eigenlijk afgelopen is. Normaal ging ik wel een nieuw krijgen, maar dat gaat weer ettelijke weken duren. Ze hadden ook geen trapstellen meer op voorraad bij Van Eyck (50-34, 172.5mm), dus maar een goedkoop (relatief) ding besteld zodat ik met de gravel kan blijven rijden. Hopelijk morgen in huis.
Afbeelding

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 23 dec 2020 16:51

TL@ schreef: 23 dec 2020 16:41 Mijn R8000 trapstel was gebarsten:
:shock:

Plaats reactie