Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3085
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 22 dec 2020 18:32

Extra handen in zorg massaal afgewezen.
https://www.telegraaf.nl/financieel/945 ... -afgewezen

bever
Forum-lid
Berichten: 2103
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 22 dec 2020 18:36

EmPeHa schreef: 22 dec 2020 18:32 Extra handen in zorg massaal afgewezen.
https://www.telegraaf.nl/financieel/945 ... -afgewezen
ja dat bedoelde ik eigenlijk

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 22 dec 2020 18:46

Precies dus mijn punt: de zorg zit niet op ongeschoolde mensen te wachten om boterhamen te smeren en bipsen te wassen.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 22 dec 2020 18:52

Ook daar moet men maar eens uit de eigen bubbel van diploma's e.d. stappen.
Boterhamen zijn van de keetering en bipsen moeten toch door iemand gewassen worden,
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2098
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 22 dec 2020 18:54

Wat gaat ons de vaccinatie eigenlijk opleveren? Weliswaar staat de startdatum van de inentingen nog niet in rots gebeiteld, maar is mis nog elk spoor van een terugkeerplan.
Wat zijn de verwachtingen qua ziekenhuisopnames en sterftecijfers?
Hoeveel % van de bevolking moet ingeënt zijn voordat we effect hebben?
Wanneer gaat de vaccinatie vruchten afwerpen?
In welke stappen gaan beperkende maatregelen buiten gebruik?
Keezx schreef: 22 dec 2020 18:52 Ook daar moet men maar eens uit de eigen bubbel van diploma's e.d. stappen.
Boterhamen zijn van de keetering en bipsen moeten toch door iemand gewassen worden,
+1
Zo lastig is dat werk nu óók weer niet, een kwalificatie is op dagelijkse basis, voor een volledig takenpakket, onontbeerlijk. Zijn er ruim voldoende taken die met GBV en instructie uitgevoerd kunnen worden. Heb zelf 2 jaar in de TD van een middelgroot ziekenhuis gewerkt (uit de hand gelopen stage ;) ) en daar heel wat weetjes opgestoken. Met mijn oude moedertje in een verzorgingstehuis voor langere tijd had ik goed contact met de verzorgenden. Op een avond kom ik even op bezoek, schone was brengen. Spreek even met een personeelslid, of ik mijn eigen moeder even kon verzorgen voor de nacht. Hadden enkele zieken onder het personeel en ze draaide in d'r uppie 2 afdelingen....
Uiteraard mijn hulp aangeboden, eerst eigen volk verzorgd, daarna de achterstallige drankjesronde gedaan, afwas opgeruimd, koffiemachine schoon gemaakt en enkele heren geholpen met omkleden voor de nacht (joh, wit jasje aan, geen mens die het merkt "ja hoor, tijdelijke uithulp"). Dat mag dan weliswaar niet, maar kwam wel even heel goed uit. Zolang je je verstand erbij houdt en geen dingen gaat doen die je niet kunt overzien dan loopt dat best wel los allemaal. Hier gaan toch mensen boos over worden, naja.
Mensen met andere achtergronden kunnen een heel groot en belangrijk deel van het werk helpen uitvoeren. Schoonmaken, drankjes serveren, maaltijden afruimen is makkelijk te doorgronden en zouden de meeste mensen gewoon moet kunnen doen.
Laatst gewijzigd door Ramon73 op 22 dec 2020 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Dogma F

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 22 dec 2020 18:57

53x11 schreef: 22 dec 2020 18:29 Daarnaast hebben veel mensen geen vakantie, maar gaat hun werk gewoon door, alleen nu mogen ze naast werknemer ook schoolmeestertje spelen.
Vakantie? Werk en vakantie loopt nu juist volledig door elkaar heen omdat ik nu en straks in januari niet volledig aan werken toe kom en dus in de “vakantie” de boel moet inhalen cq. voorbereiden.
Compleet waardeloze situatie wat dat betreft.
Less is bore

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 22 dec 2020 19:07

Ramon73 schreef: 22 dec 2020 18:54 KNIP
Hoeveel % van de bevolking moet ingeënt zijn voordat we effect hebben?
Wanneer gaat de vaccinatie vruchten afwerpen?
CUT
Met name deze punten zijn wel heel actueel, ja.
Kan er ook snel na het begin een prognose gemaakt worden.
Er zijn vast al wel mensen mee bezig, maar kennelijk vindt men het nog niet nodig/wenselijk er iets over mede te delen aan het smachtende volk...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 22 dec 2020 19:22

Keezx schreef: 22 dec 2020 18:52 Ook daar moet men maar eens uit de eigen bubbel van diploma's e.d. stappen.
Boterhamen zijn van de keetering en bipsen moeten toch door iemand gewassen worden,
Precies! kan men wel proberen lullig te doen (=mislukt) feit is dat de normeringen in deze crisis situatie best afgeschaald mogen worden. Als net aan 10% van de vrijwilligers door mogen dan is dat een gemiste kans.
Laatst gewijzigd door RVV op 22 dec 2020 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 22 dec 2020 19:29

Ramon73 schreef: 22 dec 2020 18:54 Wat gaat ons de vaccinatie eigenlijk opleveren? Weliswaar staat de startdatum van de inentingen nog niet in rots gebeiteld, maar is mis nog elk spoor van een terugkeerplan.
Wat zijn de verwachtingen qua ziekenhuisopnames en sterftecijfers?
Hoeveel % van de bevolking moet ingeënt zijn voordat we effect hebben?
Wanneer gaat de vaccinatie vruchten afwerpen?
In welke stappen gaan beperkende maatregelen buiten gebruik?
Keezx schreef: 22 dec 2020 18:52 Ook daar moet men maar eens uit de eigen bubbel van diploma's e.d. stappen.
Boterhamen zijn van de keetering en bipsen moeten toch door iemand gewassen worden,
+1
Zo lastig is dat werk nu óók weer niet, een kwalificatie is op dagelijkse basis, voor een volledig takenpakket, onontbeerlijk. Zijn er ruim voldoende taken die met GBV en instructie uitgevoerd kunnen worden. Heb zelf 2 jaar in de TD van een middelgroot ziekenhuis gewerkt (uit de hand gelopen stage ;) ) en daar heel wat weetjes opgestoken. Met mijn oude moedertje in een verzorgingstehuis voor langere tijd had ik goed contact met de verzorgenden. Op een avond kom ik even op bezoek, schone was brengen. Spreek even met een personeelslid, of ik mijn eigen moeder even kon verzorgen voor de nacht. Hadden enkele zieken onder het personeel en ze draaide in d'r uppie 2 afdelingen....
Uiteraard mijn hulp aangeboden, eerst eigen volk verzorgd, daarna de achterstallige drankjesronde gedaan, afwas opgeruimd, koffiemachine schoon gemaakt en enkele heren geholpen met omkleden voor de nacht (joh, wit jasje aan, geen mens die het merkt "ja hoor, tijdelijke uithulp"). Dat mag dan weliswaar niet, maar kwam wel even heel goed uit. Zolang je je verstand erbij houdt en geen dingen gaat doen die je niet kunt overzien dan loopt dat best wel los allemaal. Hier gaan toch mensen boos over worden, naja.
Mensen met andere achtergronden kunnen een heel groot en belangrijk deel van het werk helpen uitvoeren. Schoonmaken, drankjes serveren, maaltijden afruimen is makkelijk te doorgronden en zouden de meeste mensen gewoon moet kunnen doen.
Goed punt inderdaad. Toen mijn dochter precies 17 jaar geleden met 27 weken te vroeg werd geboren kwam ze met 500 gram op de neonatologie terecht. Op een gegeven moment was je bij wijze van dag en nacht aanwezig. Wat in het begin ondenkbaar leek, was na 2 a 3 weken gesneden koek qua verzorging van je kind. De IC verpleegkundigen bleven aan de knopjes draaien maar verder deed je op een gegeven moment alle verzorging zelf van een hummeltje zo groot als een pak suiker .

Aan de andere kant van het spectrum heb ik mijn moeder die terminaal was afgelopen zomer 4 weken dag en nacht verzorgd. Mensje uit bed tillen op de po, verschonen, eten geven, juiste medicatie (6 soorten pillen) etc etc. Ook dat was geen hogere wiskunde ofzo. Dus ga mij nou niet vertellen dat het verzorgen van mensen een of andere ondoenlijke taak is.

En dat allemaal zonder opleiding of diploma.
Dat normale zorgtaken allemaal zo ingewikkeld moeten worden beschouwd is echt kolder.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 22 dec 2020 21:49

Dinsdag ga ik een hele goede "familievriendin" hier in Frankrijk naar het ziekenhuis rijden, 2 uur rijden van hier.. Het kan volgens de -doorgaans goed geregelde verzekering hier in Frankrijk- ook via een particuliere ambulancedienst maar wij vonden dat een beetje persoonlijke begeleiding wel zo prettig is.
Ze heeft een melanoom met mogelijk uitzaaiings gevaar. Dus moet de poortwachtersklier zo snel mogelijk verwijderd worden. (mensen die de procedure kennen weten waar het dan over gaat)

Die acute zorg blijft hier in Frankrijk dus blijkbaar wel overeind. En gelukkig maar.! Als je zoiets in Nederland zou meemaken en je krijgt te horen dat je maar even moet wachten dan wordt je woedend toch?! (De schildwachtersklier is onderdeel van het Lymfe systeem en bij uitzaaiingen van o.a melanomen en borstkanker is dit de eerste plaats waar de uitzaaiingen zich manifesteren, daarna kunnen ze doorheen het hele lymfesysteem uitzaaien en is het bijna altijd einde verhaal voor de patient dus die weghalen is de eerste stap)

Haar man is gepensioneerd kinestesist (fysiotherapeut) en heeft zijn leven lang mensen geholpen op het Franse platteland maar lijdt nu aan Alzheimer. De kinderen vangen hem op.

We zouden met die hele familie hier oud en nieuw vieren volgens de hier geldende regels. Dat gaat nu dus niet door. We hopen wel op 1 januari hier bij ons met z'n allen een nieuwjaars apperó te vieren, hopelijk in de wetenschap dat er geen uitzaaiingen te vinden waren!!
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 23 dec 2020 06:50

Nee, oncologische zorg gaat hier ook door. Zie mijn persoonlijke ervaring op de vorige pagina.
Less is bore

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 23 dec 2020 07:35

RVV schreef: 22 dec 2020 19:22
Keezx schreef: 22 dec 2020 18:52 Ook daar moet men maar eens uit de eigen bubbel van diploma's e.d. stappen.
Boterhamen zijn van de keetering en bipsen moeten toch door iemand gewassen worden,
Precies! kan men wel proberen lullig te doen (=mislukt) feit is dat de normeringen in deze crisis situatie best afgeschaald mogen worden. Als net aan 10% van de vrijwilligers door mogen dan is dat een gemiste kans.
Jij hebt niet gelezen dat er een mismatch was tussen vraag en aanbod? Veel aanmelders wilde een paar uur komen helpen, maar behoefte was er aan handjes met ervaring die fulltime beschikbaar zijn. Dat laatste is misschien te hoge verwachtingen hebben, maar voor een paar uur hulp iemand alles laten invullen (vog via gemeente, etc) , badge aanmaken, werking kleding automaat en dan kunnen we pas beginnen met een werkinstructie door een verpleegkundige die tot over de oren in het werk zit, lost ook niets op. Je kunt niet iemand z'n eigen weg laten zoeken, dadelijk worden de patiënten met alles reiniger gewassen, vast goed bedoeld, maar laten we dat zoveel mogelijk proberen uit te sluiten.

Je lijkt keer op keer de complexiteit van een ziekenhuis te onderschatten, als wij het streven hebben om hoogwaardige klinische zorg te leveren dan ontkom je daar niet aan. Regels en procedures zijn essentieel om kwaliteit veilig te stellen. En ja natuurlijk zijn we daar wel eens in doorgeschoten, maar je kunt niet de helft over boord gooien en verwachten dat het dan allemaal nog goed gaat.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gesloten