Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Crank verwijderen en maximale kettingblad grootte

Notendop
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 14 jul 2014 21:35

Notendop 21 dec 2020 21:26

Hallo allemaal,

Het punt (pun-intended) dat mijn Eagle voorblad puntig is geworden is aangebroken. De fiets die ik heb is een Specialized Epic HT Pro World Cup uit 2017/2018. Nu lukt het mij niet om met een 8 mm hex bolt de crank los te krijgen. Moet ik hiervoor net een parktool pin spanner het kapje dat er voor zit weghalen?

Mijn tweede, waarschijnlijk moeilijkere vraag: welk kettingblad past hier maximaal op, let op dat het om de hardtail maat XL gaat. Hier valt bar weinig over te vinden. Iemand zei dat het maximaal 36T is.

Groeten.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 21 dec 2020 22:45

Als ik Google op wat voor crank daar in zit, lijkt het BB30 o.i.d. en die heeft w.s. een self extracting crankbout.
8 mm Inbus linksom draaien, dan moet ie loskomen.
Vooral NIET dat kapje weghalen...
Voor het kettingblad moet je IMO kijken hoeveel ruimte er is wat betreft het frame, dat is de bottleneck.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Ivo W
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 03 jun 2016 11:10

Gebruikersavatar Ivo W 21 dec 2020 22:58

inderdaad kapje NIET verwijderen, dat is de self extractor.
best kijk je aan de binnenkant van het kettingblad wat daar op staat en die info gebruiken om een nieuw kettingblad te bestellen. het soort kettingblad hangt ook af van je frame (boost of niet), het aantal versnellingen dat je hebt 11-12 speed etc.

raiju
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 23 apr 2011 18:27

raiju 22 dec 2020 16:49

Ik zou eerst proberen om de crank los te krijgen voor je een nieuw blad besteld.

Dit vond ik uiteindelijk de beste manier:
Afbeelding

Bij mij was de 8mm hex dolgedraaid.

Een xt 36t past in deze Specialized Chisel. Toen kon ik over de epic ht ook vinden dat dat zou passen en zelfs profs waren die met 38 reden.

Notendop
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 14 jul 2014 21:35

Notendop 30 dec 2020 13:55

Uiteindelijk rijd ik nu met een 36T en een 38T had waarschijnlijk wel gepast. Maar ben eigenlijk tevreden met het verzet.

Verder idd 8 mm hex linksomdraaien (ik heb dit gedaan door achter mijn fiets plaats te nemen en met mijn linker hand de crank links tegen te houden.

Raije, gelukkig geen zaag nodig :-)

Plaats reactie