Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

(Endurance) Racefiets en bikefit

Fietspeuk
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 15 aug 2020 12:39

Fietspeuk 21 dec 2020 18:24

Goedenavond allen,

Afgelopen zomer ben ik gestart met wielrennen en ik vind het erg leuk. Nu wil ik graag een nieuwe fiets aanschaffen i.c.m. een goede bikefit.

Ik heb nu een 20 jaar oude racefiets met een agressieve geometrie en des gevolg diepe reach/drop. Dit was te plat en diep voor mij, dit is vervolgens verminderd door een ander stuur te gebruiken met een kortere stuurpen in een hoge hoek, maar het is niet perfect. Ik heb regelmatig rugpijn en last van m’n arm.

Ik heb relatief lange benen en een korte romp: binnenbeenlengte van 93,5cm met een totale lengte van 189cm. Mijn spanwijdte is wel weer een paar cm langer dan mijn verticale lengte.

Ik heb wat rondgekeken op internet en een ‘Endurance’ model klinkt het meest logisch voor mij door de relatief comfortabele houding. Echter: ik zit qua lengte vaak bij een model ‘L’ (wat bij elk merk weer een beetje verschilt, maar doorgaans is het L), alleen dan ben ik bang dat mijn reach weer te ver is, omdat mijn lengte vooral in mijn benen zit. Anderzijds zou een model M weer een te diepe drop kunnen hebben en er bij het stuur een miljoen spacers tussen moeten zetten.

Ik heb hierover een aantal vragen:

Vraag 1: Wat is wijsheid qua framemaat bij lange benen en een korte romp? Liever een iets kleiner frame of een iets groter frame?

Vraag 2: Moet ik eerst een bikefit doen voordat ik een nieuwe fiets koop of is het handiger om het daarna te doen? In mijn omgeving (Groningen) zijn er een aantal partijen die het aanbieden voor een prijs rond de €200-€250.

Vraag 3: Stel ik wil een Endurance fiets, wat is een beetje een goed model tussen de 600-1200 euro? Tweedehands zou ik perfect vinden, alleen ben ik bang voor een miskoop, omdat die maten zo precies komen bij mij.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 21 dec 2020 18:32

Met een grote spanwijdte en jouw lengte moet je beslist aan roeien denken, maar dat terzijde.
Als de maat precies komt en je budget beperkt is, dan moet je geduld hebben tot jouw fiets voorbij komt in het tweedehands circuit. Dat kan even duren.
Met een budget tussen 600 en 1200 is een bikefit van 250 wel een flinke hap. Probeer eens wat te testrijden. Ken je iemand met jouw lengte die je een fiets wil uitlenen. Bij Hunze, Gyas of Aegir wellicht. Kun je gelijk kijken of dat roeien wat voor je is ;-)

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2016
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 21 dec 2020 19:29

Gyas en Aegir zijn wel studentenroeiverenigingen en ik weet niet of dat hier van toepassing is.

Op welke maat kom je uit bij bijvoorbeeld canyon.com?
Met mijn 1,95 en 96,5 bbl rijdt ik met een stack/reach van 630/400 om je een indicatie te geven.

Als je een fiets zou kunnen proberen/lenen dan zou dat denk ik de beste weg zijn. Ook een fietsmeting is geen universele wijsheid. Meerdere metingen bij verschillende partijen zullen je verschillende uitkomsten geven.

Gebruikersavatar
ddetaey
Forum-lid
Berichten: 481
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:55

Gebruikersavatar ddetaey 21 dec 2020 20:57

Ik weet niet waar je woont, maar ik heb een Specialized Roubaix Sl3 maat 58 staan die voor een zeer zacht prijsje weg mag..
Kan je uitgebreid op test rijden als je wil.
Ik ben zelf 1,87m.
Ben zelf woonachtig nabij Antwerpen - België.
Stuur maar PM indien interesse
Dirk

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 21 dec 2020 21:19

Fietspeuk schreef: 21 dec 2020 18:24 ......... Ik heb regelmatig rugpijn en last van m’n arm.

Ik heb relatief lange benen en een korte romp: binnenbeenlengte van 93,5cm met een totale lengte van 189cm. ..............
Ik ben 187 cm kort en heb een bbl van 94 cm.
Ik heb een Trek Domane in maat 62 cm.
- Zonder spacers onder de stuurpen, en de conische spacer is ook vervangen door een lager (4mm) exemplaar van ceramic speed.
- Een -10° stuurpen van 11 cm
- Een compact stuur van 42 cm breedte

Ik heb dezelfde fiets, weliswaar een model 2018, ook in maat 60 gehad en dit zat 100% hetzelfde.

Als je wil mag je eens komen proefzitten op mijn fiets als je wil. Ik woon in de buurt van Sint-Niklaas (B).

Mijn huidige fiets
Afbeelding
Mijn vorige fietsen
Afbeelding
De zit is op alle drie de fietsen identiek.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Fietspeuk
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 15 aug 2020 12:39

Fietspeuk 21 dec 2020 22:17

Dank voor de vriendelijke reacties! Ik waardeer het mogen proberen van de fietsen enorm, echter is de afstand enigszins groot, gezien ik in het hoge noorden van Nederland woon (Groningen).
bakboord1 schreef: 21 dec 2020 19:29 Gyas en Aegir zijn wel studentenroeiverenigingen en ik weet niet of dat hier van toepassing is.

Op welke maat kom je uit bij bijvoorbeeld canyon.com?
Met mijn 1,95 en 96,5 bbl rijdt ik met een stack/reach van 630/400 om je een indicatie te geven.

Als je een fiets zou kunnen proberen/lenen dan zou dat denk ik de beste weg zijn. Ook een fietsmeting is geen universele wijsheid. Meerdere metingen bij verschillende partijen zullen je verschillende uitkomsten geven.
Bij Canyon heb ik een vrij duidelijk maat 'L' via die Perfect Positioning System. Volgens Trek heb ik met mijn maten een 62CM maat, maar dan zou de reach wel eens te ver kunnen zijn.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 22 dec 2020 13:43

Hoeveel langer ben je van vingertop tot vingertop dan van top tot teen?

Die L gaat uit van je lichaamsmaten, maar houdt geen rekening met de zeldzaamheid van mensen die van vingertop tot vingertop langer zijn dan hun lichaamslengte.
Hoe ga je je lange armen opvouwen? Of zoek je een stuur met een grotere reach (dat verder naar voren rijkt) en een grotere drop (dat verder naar beneden rijkt)?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 22 dec 2020 17:23

Fietspeuk schreef: 21 dec 2020 22:17 ............Volgens Trek heb ik met mijn maten een 62CM maat, maar dan zou de reach wel eens te ver kunnen zijn.
Een Domane in maat 62 heeft een reach die korter is dan vele andere fietsen in maat 58.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Fietspeuk
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 15 aug 2020 12:39

Fietspeuk 24 dec 2020 12:21

Nee_Nee schreef: 22 dec 2020 13:43 Hoeveel langer ben je van vingertop tot vingertop dan van top tot teen?

Die L gaat uit van je lichaamsmaten, maar houdt geen rekening met de zeldzaamheid van mensen die van vingertop tot vingertop langer zijn dan hun lichaamslengte.
Hoe ga je je lange armen opvouwen? Of zoek je een stuur met een grotere reach (dat verder naar voren rijkt) en een grotere drop (dat verder naar beneden rijkt)?
Haha het klinkt zo net alsof ik lange aapachtige armen heb, maar de spanwijdte is denk ik iets van 4 cm langer dan m'n verticale lengte. Ik kreeg van een fysio te horen dat ik geen zeldzame lichaamsmaten heb hoor, het is vooral de lange benen met korte armen die de moeizaamste fit hebben op een racefiets. Relatief brede schouders dragen natuurlijk ook bij aan de grotere spanwijdte.

Het totale budget ligt trouwens op 600-1200, excl. rond de 250 euro voor een bikefit.



Mijn originele vragen staan eigenlijk nog steeds. Zijn er mensen hier die ervaringen hebben met dezelfde lichaamsverhoudingen en of een iets kleiner of groter Endurance frame dan het prettigst is?

Ik heb overigens de volgende Endurance fietsen gevonden die lijken te passen bij mijn eisen en waar ik goede deals van in de gaten houd (sommige zijn nml. buiten m'n budget); hebben jullie hier aanvullingen en/of tips op?

- Giant Defy
- Specialized Roubaix
- Cannondale Synapse
- Trek Domane
- Cube Attain (of evt. Agree)
- Bianchi Infinito
- Canyon Endurace
- Triban RC520

guzzi
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 09 feb 2018 21:22

guzzi 25 dec 2020 13:16

Een Cube valt kort hoor ik altijd. Ik heb de attain in 62 cm bij een bbl van 95 en een stuurpen van 10 cm.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 25 dec 2020 21:55

@fietspeuk, lees mijn post hierboven even, wat wil je nog weten?
I know myself like no one else
Nothing to defend

Fietspeuk
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 15 aug 2020 12:39

Fietspeuk 27 dec 2020 16:50

Lcsmet schreef: 25 dec 2020 21:55 @fietspeuk, lees mijn post hierboven even, wat wil je nog weten?
Als ik het zo bekijk heb je nagenoeg dezelfde verticale lengte en bbl als ik (189cm bij 93,5cm bbl) en dan zou een maat 60/62 van Trek dus voldoende moeten zijn begrijp ik? Hoe zit jij op de fiets? Het lijkt een endurance model, maar zit jij heel laag of iets rechterop?

Het is bij mij vooral de reach die niet helemaal lekker is denk ik soms wel eens, ik zou het stuur wel iets dichterbij willen hebben, al zal de bikefit dat wel nader uitwijzen.

Is het overigens zo dat je met lange benen beter een kleiner frame kan doen dan een groter frame? Gezien je een korter frame wat gemakkelijker langer maakt met een langere stuurpen en de drop kunt verminderen met spacers.

Plaats reactie