schijfremmen of velgremmen
Helemaal eens. Steekassen vind ik ook veel fijner dan QR. Het is ook een veel beter ontwerp: stijver, en minder onderdelen nodig, wiel zit er altijd recht in. Enige echte nadeel is dat het iets meer tijd kost maar dat is voor een amateur geen issue - voor een prof zeker wel.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 37675
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik denk dat het vooral de schijven zijn die tijd kosten. Een inklapbare vleugel aan de as en je draait hem zo los en vast.
Alleen het mikken van de schijf tussen de blokken is lastiger.
“Vroeger” was een snelspanner echt een snelspanner, maar die moet je nu ook los en vast draaien.
Alleen het mikken van de schijf tussen de blokken is lastiger.
“Vroeger” was een snelspanner echt een snelspanner, maar die moet je nu ook los en vast draaien.
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12661
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Eens het zijn de schijven, daarom blokken schuin afvallen.
Voor de amateur is het veel beter, steekassen het is zoveel stijver.
Al heb ik ze voor het gezicht en gewicht allemaal zonder hendel ook op de MTB
Voor de amateur is het veel beter, steekassen het is zoveel stijver.
Al heb ik ze voor het gezicht en gewicht allemaal zonder hendel ook op de MTB
Van mijn huidige fiets wil ik de r7020 wisselen naar r8020.
Kan ik de shifter en caliper eraf schroeven en de nieuwe er voorzichtig op schroeven zoals beschreven op pagina 16 van deze handleiding https://si.shimano.com/api/publish/stor ... 07-DUT.pdf?
Of moet ik aan alle kanten de olives vervangen?
Op deze manier hoef ik geen leidingen opnieuw te trekken en alleen te bleeden.
Kan ik de shifter en caliper eraf schroeven en de nieuwe er voorzichtig op schroeven zoals beschreven op pagina 16 van deze handleiding https://si.shimano.com/api/publish/stor ... 07-DUT.pdf?
Of moet ik aan alle kanten de olives vervangen?
Op deze manier hoef ik geen leidingen opnieuw te trekken en alleen te bleeden.
Edit: je bericht waarop ik hieronder reageerde is verdwenen.
In principe heb je gelijk dat het terug erin kan.
Maar feitelijk vervang je bij een knelkoppeling alles. Ik zou het doen, om evt lekken, nu en op termijn te voorkomen.. Die olive zet zich in de nieuwe rem. Mocht je oude olive reeds beschadigd zijn door zetten ga je op termijn lek krijgen
In principe heb je gelijk dat het terug erin kan.
Maar feitelijk vervang je bij een knelkoppeling alles. Ik zou het doen, om evt lekken, nu en op termijn te voorkomen.. Die olive zet zich in de nieuwe rem. Mocht je oude olive reeds beschadigd zijn door zetten ga je op termijn lek krijgen