Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

vlechten wiel en spaakspanning.

hein69
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 feb 2017 12:30

hein69 20 dec 2020 15:40

Hey
weet er iemand onder jullie of bij een carbon achterwiel met 28 spaken en met spaakpatroon kruis over 2 hoe de spaken worden gevlochten.
is dit de juiste werkwijze: 1 x boven, 2x onder de spaak of leggen jullie de spaak er 2 x boven op.
Hoogte velg =60 Naaf= DT Swiss 240EXP
met Sapim spaken
Wat betreft de spaakspanning ga ik niet boven de 120 kg gaan.Denk dat dit wel maxima's zijn voor carbon.

Alvast iedereen bedankt.

baron062
Forum-lid
Berichten: 1122
Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37

baron062 20 dec 2020 19:10

Om te voorkomen dat je de spaken te veel buigt zou ik alleen de laatste kruising vlechten. Voor de spaakspanning de waardes van de velgenlevereancier aanhouden, maximaal. Als je lichter bent kan je hier van afwijken en je spaakspanning terugschroeven.

hein69
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 feb 2017 12:30

hein69 20 dec 2020 20:08

@Baron 62 bedankt voor je snelle reactie.Ik heb het wiel op verschillende mogelijkheden gespaakt en telkens wanneer je de spaak kruist is het geen mooi zicht. Je ziet dat de spaak een knîk maakt en aan de nippel maakt de spaak een rare lichte buiging.Wanneer de spaak van het 3e kwart en 4e kwart mooi loopt boven op de 2 spaken van het 1e of 2e kwart dan is er een mooie rechte lijn naar de spaaknippel.

hein69
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 feb 2017 12:30

hein69 20 dec 2020 20:10

@Baron 62 bedankt voor je snelle reactie.Ik heb het wiel op verschillende mogelijkheden gespaakt en telkens wanneer je de spaak kruist is het geen mooi zicht. Je ziet dat de spaak een knîk maakt en aan de nippel maakt de spaak een rare lichte buiging.Wanneer de spaak van het 3e kwart en 4e kwart mooi loopt boven op de 2 spaken van het 1e of 2e kwart dan is er een mooie rechte lijn naar de spaaknippel.

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 22 dec 2020 12:00

Spaken moet je altijd eenmaal over elkaar vlechten (of het nu 2x, 3x of 4x is). Dat een spaak dan niet meer perfect recht loopt, dat is nu eenmaal zo. Correct ontstressen zorgt er voor dat er niet teveel stress in de spaak is rond de knikpunten.

hein69
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 feb 2017 12:30

hein69 22 dec 2020 13:09

@ Matthiav bedankt voor uw info.Ik ga eens kijken op de site hier hoe ik een foto kan plaatsen om te tonen hoe de spaken staan na de spaakspanning op max 130 te zetten wanneer deze gevlochten is.Normaal is het zoals je zegt,maar het is echt geen zicht om naar te kijken.
Nu probeer ik te zoeken hoe ik hier een fotootje kan plaatsen.
🙄🙄🙄

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 22 dec 2020 13:13

Simpel, gewoon in de mode 'volledig bewerken & voorbeeld' uploaden als bijlage.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 22 dec 2020 13:26

Misschien een hele domme vraag maar is het wiel wel dish, m.a.w. is de naaf wel gecentreerd?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 22 dec 2020 13:57

hein69 schreef: 20 dec 2020 20:08 @Baron 62 bedankt voor je snelle reactie.Ik heb het wiel op verschillende mogelijkheden gespaakt en telkens wanneer je de spaak kruist is het geen mooi zicht. Je ziet dat de spaak een knîk maakt en aan de nippel maakt de spaak een rare lichte buiging.Wanneer de spaak van het 3e kwart en 4e kwart mooi loopt boven op de 2 spaken van het 1e of 2e kwart dan is er een mooie rechte lijn naar de spaaknippel.
Een knik op de kruising is normaal, niet druk over maken.
Loopt de spaak niet in 1 lijn met de nippel, dan kloppen de boringen niet met het spaakpatroon, bij een dikke velgbodem zoals bij carbonvelgen moet je dat met een boortje corrigeren.
Vroeg of laat gaan spaken daar breken als dat niet klopt.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

hein69
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 feb 2017 12:30

hein69 22 dec 2020 20:27

Hey allemaal bedankt voor de nodige info, ik heb er zeker wat van opgestoken.
Nu heb ik het terug gevlochten ,1é kruis boven en 2é kruis eronder terug in de richter en op spanning gebracht
en nu perfect in orde. Waarschijnlijk bij de eerste poging te weinig spanning gemaakt op de spaken.
Ik ben alvast tevreden.
Nu nog een setje met Straight Pull naven van DT Swiss met 55mm velg maken.
Iedereen nogmaals bedankt

hein69
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 feb 2017 12:30

hein69 22 dec 2020 21:32

@Havana naaf zit en was perfect gecentreerd.ook bedankt . Foto' van eerste poging met te lage spaakspanning nog.
Bijlagen
20201220_163044.jpg
20201220_163054.jpg
20201220_163104.jpg

leon1
Forum-lid
Berichten: 2818
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 23 dec 2020 07:33

Als ik dit zie dan zou ik zeggen dat de spaken die aan de buitenkant van de flens lopen ook aan de buitenkant van de tweede kruising zitten.
Ride bikes, not tanks!

Plaats reactie