Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Vervangend frame direct mount remmen

Mrodermans
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 feb 2017 15:34

Mrodermans 11 dec 2020 10:16

Goedemorgen allemaal,

Ik ben op zoek naar een vervangend frame voor mijn huidige fiets. Omdat ik nog een relatief nieuwe groepset en mooie wielen heb liggen wil ik nog niet overstappen op schijfremmen en alles overzetten van mijn huidige fiets. Ben daarom op zoek naar een frame voor de komende 2-3 jaar om daarna deze fiets als winter/trainingsfiets te houden.

Hierdoor kom ik op het volgende verlanglijstje:
- Frame voor velgremmen (liefst direct mount ivm budget)
- Liefst alleen frame, anders zo goedkoop mogelijk opgebouwd
- Beetje op budget ivm beperkte gebruiksduur. Als het onder de € 1000,- lukt ben ik erg tevreden.
- Aluminium of carbon is mij om het even. Frame dient wel stijf genoeg te zijn om de komende jaren ook af en toe een criterium op te rijden. Echter ook comfortabel genoeg om lange tochten van 5 uur+ op te rijden. Hoeft geen fiets van onder de 7kg te worden maar ga er wel de bergen mee in.
- Nieuw of niet te oud tweedehands.
- Geen specifieke eisen aan vormgeving/aero/weet ik het wat. Kwaliteit, rijeigenschappen en eenvoud zijn het belangrijkst.
- Zou mooi meegenomen zijn als er spatborden op kunnen.

Momenteel rij ik met de volgende afmetingen:
- Stack: 610mm (met een vrij laag balhoofdlager)
- Reach 398mm
- Stuurpen van 135 mm -6graden
- BB-zadel = 85 cm

Ik zit nu wel goed op deze fiets, reach in de beugel is wat kort maar dat valt denk ik op te lossen door een wat minder compact stuur (nu met een 70mm reach stuur).

Ben daarom op zoek naar een fiets rond de 600 mm stack (valt nog wat aan te passen met spacers) en 400-410mm reach.

Ik ben zelf al wat op zoek geweest en heb bijvoorbeeld al veel naar de CAAD13 gezocht/rondgebeld. Frames zijn niet meer te leveren en ben dan op zoek naar een 60cm frame. Tweedehands ook nog niets gevonden. Trek Emonda ALR nog wel te bestellen maar is wat hoog/kort voor mijn idee.

Verder nog wat rondgekeken naar een allez sprint (is wel erg hard volgens de reviews), ridleys, bij Salden wat carrera's gezien etc.

Hebben jullie nog tips voor losse frames, aanbiedingen, zelf wat liggen? Met het steeds exotischer worden van direct mount remmen, weinig aanbod losse frames/overjarige modellen en tweedehands allemaal net oude frames heb ik na een dikke week zoeken het precieze frame nog niet gevonden.

Thanks voor jullie hulp alvast!
Afbeelding

Mrodermans
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 feb 2017 15:34

Mrodermans 11 dec 2020 10:40

Ander frame waar mijn oog op valt is de Canyon aeroad CF SL 7.0 in maatje XL. Vooralsnog alleen afgemonteerd te krijgen a 2799. Weet niet hoeveel ik terug kan krijgen op een wielset, een volledige 105 groepset en zadel, stuur, dat soort dingen.
Afbeelding

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 11 dec 2020 11:03

Heeft Salden niet nog leuke losse frames?

Bijv. een Carrera AR-01 in XL zou ongeveer wel jouw maat kunnen zijn.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 11 dec 2020 11:23

Workswell WCB-R-268 Direct Mount?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 11 dec 2020 11:32

De eis voor direct mount, beperkt je nogal. Een paar normale remhoeven zijn ook het grote geld niet.
Campagnolo Ultra Dork

Mrodermans
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 feb 2017 15:34

Mrodermans 11 dec 2020 11:53

Ernie C. schreef: 11 dec 2020 11:32 De eis voor direct mount, beperkt je nogal. Een paar normale remhoeven zijn ook het grote geld niet.
Klopt, daarom is dit ook geen harde eis. Wil best overstappen op normale remhoeven maar heb nu al direct mount liggen, scheelt weer een kleine 100,-
Woefdram schreef: 11 dec 2020 11:23 Workswell WCB-R-268 Direct Mount?
Expres de chinese frames nog niet bekeken. Heb niet zo'n goede ervaring met de kwaliteit van chinese frames. Passingen zijn niet altijd lekker. Heb zo al veel gezeur gehad met zakkende zadelpennen, BB's die niet volledig in het frame passen, interne bekabeling waar de geleiding niet goed is etc.. Als ik voor een chinees ga, dan eerder voor een zo simpel mogelijke
Afbeelding

alex2b2
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 10 mar 2015 17:36

alex2b2 11 dec 2020 23:21

Ik heb hetzelfde gedaan, een jaar geleden. Ik had nog goede onderdelen, maar mijn Canyon Ultimate SLX-frame was niet meer goed. Ik heb al mijn onderdelen overgezet op een Van Rysel Ultra frame (Decathlon dus), voor 999 Euro. Die heeft aan de voorkant een direct mount rem, achter niet. Het frame is zeer licht. Rond de 900 gram, en wordt geleverd met alle denkbare dopjes en een batterijhouder om zowel Di2 als mechanische groepen te monteren. Er zit een speciale zadelpen bij (vijfhoekig).

De fiets bevalt me echt geweldig goed, Ik heb er al heel wat PRs mee verbeterd (de Canyon heb ik zeven jaar gebruikt), en ik heb gedurende het jaar enkele onderdelen vervangen. Nu is hij deels ge-upgrade van Ultegra Di2 10 speed naar Dura Ace Di2 11 speed. En hij tikt 7 kilo aan, met Dura Ace C24-wielen.

Ik heb er afgelopen zomer 10 dagen mee in de Pyreneeën gereden. Het is echt een heel fijne fiets, en hij doet in niets onder voor de Ultimate; sterker, ik vind hem beter.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 11 dec 2020 23:25

Velobuild vb-r-086 ?
Geen idee of het kwa maten overeen komt met wat je zoekt.
Maar ik fiets er inmiddels al ruim 30 duizend km zonder problemen mee.
Alleen zadelpen in begin, maar daar hebben merkframes ook last van.

edit: even naar maten gekeken, en 591 stack / 402 reach bij 58 frame

alex2b2
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 10 mar 2015 17:36

alex2b2 11 dec 2020 23:47

Wat betreft de Van Rysel https://www.decathlon.nl/p/racefiets-fr ... mc=8545296: de stack van de XL is 596, reach 403.

In het B'Twin draadje heb ik indertijd een foto gezet (ook een paar van de opbouw trouwens).

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5349
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 12 dec 2020 10:36

Best een leuke fiets. Maar de prijzen op salden.nl voor wilier frames zijn nog beter ook.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

alex2b2
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 10 mar 2015 17:36

alex2b2 12 dec 2020 12:03

thestudent schreef: 12 dec 2020 10:36 Best een leuke fiets. Maar de prijzen op salden.nl voor wilier frames zijn nog beter ook.
Ik zie daar geen Wilier frame onder de 1000 Euro waar de TS op zou passen. Let wel, hij heeft een XXL nodig (als het een Wilier moet zijn). Daarnaast zijn die frames zwaarder en niet per se beter...

Maar goed, wij hoeven hem niet te kopen.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 13 dec 2020 11:12

Zie een hoop eisen die eigenlijk (binnen redelijkheid) niet met elkaar te matchen zijn (en zeker niet op basis van een gering budget).
Begin maar het het skippen van de direct mount optie, een paar remhoeven kost niets en het beperkt je met de inzet voor een winterfiets.
Probeer eerst een betaalbaar frame in jouw maat te zoeken (dat is al een opgave) en kijk dat wat je nodig hebt om e.e..a. op te bouwen (waarbij spatborden een extra hobbel gaan vormen)

Plaats reactie