Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

ceramic speed lagers voor campa ultra torque in PF 86,5x41 frame

Gebruikersavatar
Ivo W
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 03 jun 2016 11:10

Gebruikersavatar Ivo W 11 dec 2020 20:59

in februari krijg ik een nieuw frame geleverd. dit frame heeft een 86,5x41 bottom bracket. Ik wil het opbouwen met Campagnolo super record 12 speed en heb deze ook al in licht gebruikte vorm op de kop getikt. De crankset was voorzien van ceramic speed lagers en er zitten PF30 cups bij. Ceramic speed heeft geen 86,5x41 cups voor ultra torque. de originele Campa cups lijken te passen. Weet iemand of ik die zomaar kan gebruiken? zijn er eventueel andere passende opties? ik zou het jammer vinden om de ceramic speed lagers weg te moeten doen.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 11 dec 2020 21:25

Dat hoeft helemaal niet, alles in de fietswereld dat de predikaten ceramic en speed draagt is pretentieuze rommel.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2849
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 11 dec 2020 21:29

Keezx +1.

Bij de meeste lagers zijn de kogels ceramisch maar de rest staal. Hierdoor vreten de kogels alles weg (harder dan staal) en mag je de boel weer vroegtijdig voor veel te veel geld vervangen

Gebruikersavatar
ddetaey
Forum-lid
Berichten: 481
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:55

Gebruikersavatar ddetaey 11 dec 2020 21:32

Philippos schreef: 11 dec 2020 21:29 Keezx +1.

Bij de meeste lagers zijn de kogels ceramisch maar de rest staal. Hierdoor vreten de kogels alles weg (harder dan staal) en mag je de boel weer vroegtijdig voor veel te veel geld vervangen
Toch niet mijn ervaring met Fulcrum Racing Zero wielen
Dirk

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3068
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 11 dec 2020 21:46

Daar zitten INA/FAG kogelbanen in van speciaal gehard staal.

Voor de rest hebben de voorgangers wel gelijk, het blijft weggegooid geld.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

Gebruikersavatar
Ivo W
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 03 jun 2016 11:10

Gebruikersavatar Ivo W 11 dec 2020 22:05

Keezx schreef: 11 dec 2020 21:25 Dat hoeft helemaal niet, alles in de fietswereld dat de predikaten ceramic en speed draagt is pretentieuze rommel.
tsja, met ceramic speed heb ik geen ervaring. kan er niet over oordelen. kijkende naar wat zo'n setje lagers nieuw kost, zou ik het er niet voor over hebben, maar ja, ze zitten nu eenmaal op de cranks en ze zien er nog super netjes uit, lopen goed enz.

ik heb op verschillende andere fietsen C-bear lagers gehad, eveneens ceramisch. Over C-bear ben ik super enthousiast! in tegenstelling tot standaard sram, shimano of goedkopere Campa lagers, heb ik nooit een piep, kraak of enig onderhoud gehad. ze lopen altijd en soepel. tov ceramic speed ongeveer 1/3e van de prijs. hadden er geen lagers om gezeten, had ik zeker weer C-bear gekocht..

maar ja, nu zitten ze erom en rest nog steeds mijn vraag of iemand me kan vertellen of ik normale Campa cups kan gebruiken met ceramic speed lagers..

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 11 dec 2020 22:14

Als de maten kloppen (diameter steekt vermoedelijk erg nauw, lichte klempassing) , dan is er IMO niet veel tegen.

Ps,
Engels ceramic
NL keramisch
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 11 dec 2020 23:20

De campa lagers hebben niet heel erg veel overlap met persen en kunnen gaan wrikken. Met BB386 kun je beter C-bear lagers nemen.
https://www.c-bear.com/nl/products/bott ... tra-torque


edit: geode link, maar verkeerde omschrijving; inmiddels aangepast
Laatst gewijzigd door loos op 12 dec 2020 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 12 dec 2020 11:04

De lagers bij ultra torque zitten op de as. Zo lang de ceramicspeed lagers in de originele campagnolo cups passen is het goed. Het lijkt erop dat wat ceramicspeed voor bb86 verkoopt ook zo bedoeld is. Alleen twee losse lasers voor een mooie som van 259 euro... :shock: zonder cups. Nog 2.5x duurder dan CULT lagers van campagnolo zelf.

https://www.ceramicspeed.com/en/cycling ... aring-kit/
Nu is het even de vraag of exact dezelfde lagers als bij bb86 ook in de PF30 kit zitten. Als dat zo is dan gaat het prima werken in Campagnolo standaard bb86 cups ( +-25 euro )

De bovenstaande c-bear link van loos is een bb-386 bottom bracket voor campagnolo.

86.5x41 is bb86. dus het moet deze zijn mocht je daar per se willen shoppen.
https://www.c-bear.com/nl/products/bott ... tra-torque

De originele campa cups zijn ook gewoon cnc aluminium dus ik schat niet in dat c-bear een betere cup zou maken dan campagnolo zelf.

Gewoon bb86 cups van campagnolo installeren als het lager erin past zit je goed denk ik. Je ziet vanzelf of het goed werkt.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Plaats reactie