Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Slappe ketting, door 32 i.c.m. korte kooi of...?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 04 dec 2020 21:30

Kasper heeft wel een punt, een normale derailleurkooi draait verder door, maar hoe dat zit met een DI2 derailleur weten er vast wel ...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 04 dec 2020 21:46

Ik dacht dat eerst zelf ook, gezien de kooi (lange kooi icm een 34t) van de fiets van mijn vriendin idd veel verder naar achteren draait. Nu ook getest, maar ik zou zeggen dat daar gewoon gezonde spanning op staat, zie filmpje: https://photos.app.goo.gl/tXMcgkmvDJiNULLp9

De ketting inkorten is natuurlijk zo gedaan, maar het probleem dat dan op de 2 grootste tandwielen het bovenste derailleurwiel in de cassette loopt is daarmee niet verholpen en ik moet zoals eerder gezegd wel hebben dat ik foolproof kan schakelen. Het afstandsschroefje staat al op max, dus daar valt geen winst meer te behalen, En als ik dan dus video's kijk van die Wolf Tooth dan denk ik met mijn lekenverstand: "dat is daar precies voor bedoeld", maar begrijp ik van Keezx nou dat een 32T daar dan dus weer te klein voor is?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 04 dec 2020 22:02

Het gaat bij een derailleur niet alleen om de grootste krans die hij aankan, maar ook om het verschil tussen kleinste krans + kleine blad/grootste krans + grote blad (de totale capaciteit)
Voor het laatste heb je een lange(re) kooi nodig.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 04 dec 2020 22:15

Hm, ok, dus met deze kooi ben ik dan (volgens de omschrijving, zie onderaan de afbeelding) gered:
Afbeelding

Dan ga ik er wel even vanuit dat omdat hij op een 9000 past hij ook geschikt is voor een 9070.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 05 dec 2020 10:23

Goeie kans dat die het wel redt , lijkt me.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5808
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 05 dec 2020 13:39

Volgens mij is er structureel iets mis met je derailleur. Ik zie de kooi op het filmpje ook niet draaien - ik wel de gehele derailleur draaien om het montage punt. Dus het zou goed kunnen dat de derailleur kooi vast zit in de derailleur ( ik heb een sterk vermoeden dat het zo is ). Gewoon even je derailleur kooi demonteren - schoomaken en opnieuw invetten en dan zal die wel draaien.

Dan nog is de 32 met korte kooi vrijwel onmogelijk te gebruiken met bv 50-34 omdat groot - groot en klein - klein niet te combineren zijn. Ik heb het zelf ook met een 30 cassette op mijn Sram setup. Groot - groot gaat goed ( maar niet gewenst ) en klein - klein gaat net niet omdat dan de ketting te lang is. Haal ik er 1 compete schakel van tussen ( binnen en buiten schakel ) dat is de ketting te klein op groot - groot.

Mede vanwege het onzekere voor het onzekere ( kans op derailleur breuk ) gekozen voor de eerste optie dat groot - groot wel te schakelen is.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 dec 2020 10:30

Ik heb hier al een keer discussie gehad over ketting lengte. Maar hoe geeft shimano aan dat je dit moet meten?
Bij sram is het groot groot zonder derrie en dan 1 of 2 schakels dubbel. Maar op een of andere werd dat niet helemaal begrepen.

Maar wat Rene aangeeft kijk even of de derrie juist werkt. Voordat ie in je wiel hangt

Vroeger....... met de mtb triple kon je ook geen groot groot of klein klein rijde, is bij mij nooit mis gegaan.

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 07 dec 2020 13:43

Jullie hebben natuurlijk helemaal gelijk, hij pivoteerde alleen om de bevestiging, hoe ik dat ove rhet hoofd heb gezien.... Uit elkaar gehaald en gesmeerd, had alleen lagervet liggen, heb een beetje het idee dat dat eigenlijk iets te dik is, maar in principe veert/pivoteert ie nu weer.

Ik weet alleen niet in welke van de 2 posities de veer moet, ik heb hem nu gedaan op wat in de foto de rechter/bovenste is:
Afbeelding

Hij zit weer helemaal in elkaar, gek genoeg bezorgde het makkelijkste onderdeel de meeste frustratie, op 1 of andere manier wilde de schroef van de derailleur niet pakken in de hanger :D

In principe zou je elke versnelling kunnen rijden nu, maar bij de eerder aangegeven probleem verhoudingen nog steeds geen aanrader.

Ik heb inmiddels ook de KCNC kooi besteld, las her en der dat ie ook met de 9070 werkt al geven ze bij bike-components aan dat het niet in hun documentatie staat en het voor eigen rekening is.

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 10 dec 2020 09:03

Deze langere kooi lijkt ook niet de oplossing, op klein/groot zit het geleidingswieltje van de derrie te dicht op de cassette waardoor de 32 onbruikbaar is. Volgens mij is er niet meer iets wat ik hier nog qua afstelling aan zou kunnen verbeteren:
Afbeelding
Afbeelding

Verder wijst de kooi ongeveer naar het plafond zonder de spanning van de ketting en zit hij in bepaalde posities in de cassette. Bij een keer misschakelen voor of eventueel een kettingbreuk zou dat extra schade kunnen betekenen. Bij de lange kooi ultegra derailleur van mijn vriendin zorgt het "stopschroefje" ervoor dat de kooi niet verder dan paralel aan de grond kan.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 10 dec 2020 10:28

Je kan IMO nog 2 dingen doe:
1-kan de ketting nog 1 dubbele schakel korter? De tekst onder de foto duidt daar op.
2-die wieltjes zijn ongunstig groot , ik zou de bovenste eens vervangen door de bovenste van de oude kooi, dat geeft iets meer ruimte.

Merk op dat de KCNC kooi IMO een nogal vreemde geometrie heeft, het asje van het bovenste wieltje ligt onder het scharnierpunt van de kooi, meestal is dat andersom.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3068
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 10 dec 2020 10:43

Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 10 dec 2020 11:39

Keezx schreef: 10 dec 2020 10:28 Je kan IMO nog 2 dingen doe:
1-kan de ketting nog 1 dubbele schakel korter? De tekst onder de foto duidt daar op.

Heb al even met de hand geprobeerd of dat uitmaakt, maar dat maakt voor het probleem geen verschil.
Keezx schreef: 10 dec 2020 10:28 2-die wieltjes zijn ongunstig groot , ik zou de bovenste eens vervangen door de bovenste van de oude kooi, dat geeft iets meer ruimte.
Daar heb ik ook aan gedacht, denk dat dat wel zou werken, maar dan wordt het wel derailleur van Frankenstein :lol:

@mackers
Dit is in principe hetzelfde als een Wolf Tooth toch? Als ik bij mijn vriendin kijk zit er inderdaad ook een extension op, die heeft dus (standaard zo geleverd) een Ultegra lange kooi met een 34:
Afbeelding

Ik bestel deze wel even, kan je je geen buil aan vallen en die nieuwe kooi heeft nu al gebruikersporen dus terugsturen is al niet echt meer een optie.

Bij nader inzien betaal ik liever iets meer zodat ik niet potentieel een maand of langer moet wachten tot ie binnen is, zou deze ook werken, of deze ?Staat bij MTB, maar ik weet niet of dat echt verschil maakt:

Plaats reactie