Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

1,5 cm!?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16213
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 08 dec 2020 10:32

Ik zie inderdaad dat je zelfs 2cm spacers zult moeten zakken. De grap is dan juist dat de zithouding dan op een mm gelijk is met de sl6 met evenveel spacers als nu.

Als je zadel nog meer omhoog moet, dan krijg je nog meer drop. Je kunt je dan best afvragen of zo'n fiets, waar je de maximale spacertoren nodig hebt passend is. Ik zou zeggen van niet...
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15948
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 08 dec 2020 19:17

Hootie schreef: 07 dec 2020 22:09
Ernie C. schreef: 07 dec 2020 21:22 waarom opteer je er niet voor om om 1,5cm spacers onder je stuurpen uit te halen en erboven te plaatsen? Het kost niks en je kunt een stuk vaker en langer proefrijden.
Omdat ik ook zeker wil weten dat mijn zadelhoogte klopt. Nu staat het zadel op de maximale stand. De SL6 heeft een stack van bijna 2 cm lager. M.a.w. de stack en reach zijn anders. Dan wil ik ook beide uitproberen.
Ik ben bang dat wanneer ik nu alleen de stuurhoogte aanpas ik me verkeken heb op de zadelhoogte.

Hootie
Ik heb al enkele malen wat relevante informatie aan jou gevraagd.
Ik denk dat je perse een nieuwe Madone wil en gewoon de bevestiging, die je hier vooralsnog niet krijgt, zoekt dat de fiets je gaat "passen".
Ik ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 08 dec 2020 19:51

Waarschijnlijk die SL6 en rugpijn
Afbeelding

Gebruikersavatar
Hootie
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 09 dec 2018 13:29
Locatie: Meerssen

Gebruikersavatar Hootie 08 dec 2020 21:55

Ik heb nog geen keuze gemaakt. Het punt is dat ik veel verschillende adviezen krijg en ik vanachter mijn laptop geen enkele keuze met zekerheid kan maken.
De SL6, Cervelo, BMC en Domane hebben allemaal voor en nadelen. Wanneer het zo eenvoudig was dat er duidelijk één alleen maar voordelen heeft zou de keuze gemakkelijk zijn. Wanneer het dicht bij elkaar ligt speelt de factor mooi vinden ook een rol. Bekijk de reacties hier. De één vindt de Domane geweldig, de ander niet.
Ja ik heb een voorkeur voor de SL 6 omdat de huidige Madone erg goed bevalt en ik navraag heb gedaan bij degene die mijn bikefit heeft gedaan. Hij gaf aan dat de SL6 kan maar dat er qua afstelling geen ruimte voor error is.
Wanneer ik echt alleen maar blind voor de SL6 zou gaan had ik hem al gekocht.
Mijn twijfel zegt genoeg.

Hootie

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16213
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 08 dec 2020 23:35

Maar is dat dezelfde bikefitter die vond dat je 4cm spacers nodig hebt op de 9.0?

Juist omdat een bikefitter niet alwetend is en je zelf je twijfels hebt, adviseert zo ongeveer iedereen hier om te gaan proberen hoe een beetje dieper zitten je bevalt. Er is op het hele internet niemand te vinden die dat weet en ook een bikefitter of fysiotherapeut kan dat niet bedenken met allemaal maar de theorie als informatiebron.
Het zal toch echt jouw lichaam zijn die dat moet gaan vertellen. En dan moet je natuurlijk wel echt gaan luisteren naar je lichaam. Gaat het niet of houdt je twijfels, dan houdt je alleen de Domane en de BMC Roadmachine (en dan met name de 02) over.
Lukt het wel dan staat niks je in de weg om je droomfiets te kopen.
Campagnolo Ultra Dork

barverme
Forum-lid
Berichten: 377
Lid geworden op: 25 jun 2019 10:34

barverme 09 dec 2020 10:07

Los van de geometrie: hou misschien ook rekening met het gewicht van de fiets. Die Madone SL6 zal in jouw maat vlot boven de 9 kg uitkomen (rijklaar) door het gebruik van schijfremmen (tegenover velgremmen bij de 9.0) en 500 OCLV carbon ipv 600 OCLV bij de 9.0.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16213
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 09 dec 2020 10:19

Tja, welkom in 2020. Onder de 5000 euro een fiets kopen die minder weegt dan 9 kg is nog niet zo eenvoudig.
Heel lang geleden, toen mondkapjes nog iets voor chirurgen waren en leaseauto's nog op diesel reden lag die grens ergens rond de 1200 euro...
Campagnolo Ultra Dork

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 09 dec 2020 15:37

Mijn Madone SL7 2021 weegt rijklaar idd precies 9kg, in NL zou ik gewicht eigenlijk niet echt meenemen als factor, of het moet heel bont worden. Zelfs al je de bergen in gaat vind ik het niet echt een issue.

Overigens is 1.5 cm inderdaad een groot verschil, maar de vraag is of je wel eens geexperimenteerd hebt met verschillende hoogtes en wat was het resultaat daarvan. Veel van mijn vrienden die beginnen met fietsen krijgen hun fiets met max spacers en hebben er zelf nog nooit bij stil gestaan dat ie lager kan. Dan is mijn advies meestal om gewoon wat te wisselen en kijken hoe diep je kan, spacertjes omwisselen kost je 5 minuten en als je echt bang ben dat je last krijgt kun je een inbus meenemen en hem onderweg weer hoger doen.

Normaal gesproken kun je van een fiets die met max spacers afgesteld moet wel zeggen dat de geometrie niet echt bij je past.

Gebruikersavatar
Hootie
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 09 dec 2018 13:29
Locatie: Meerssen

Gebruikersavatar Hootie 09 dec 2020 16:00

Ik heb morgen een afspraak bij een zaak om de SL6 te proberen en om 4 andere fietsen (die zij geselecteerd hebben) te bespreken/bekijken. Dit is niet de zaak van de bikefit. De bikefit heb ik bij een fysiotherapeut (ex-wedstrijdrijder) die niet bij een winkel werkt laten doen.
De optie om op mijn 9.0 het stuur 1,5 cm lager te zetten hou ik zeker in achterhoofd.

Hootie

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15948
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 09 dec 2020 16:07

Hootie schreef: 09 dec 2020 16:00 .................
De optie om op mijn 9.0 het stuur 1,5 cm lager te zetten hou ik zeker in achterhoofd..........
Jij wil echt de moeite niet doen om je stuur op je huidige fiets te verlagen he?
Dan kan je 100-en kilometers testrijden in plaats van nu een rondje in de winkel.

Plaats je even een foto van je huidige fiets.
Wat is je drop zadel-stuur op je huidige fiets?
I know myself like no one else
Nothing to defend

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 09 dec 2020 16:20

Precies, je rijdt volgens je openingspost zo 200km in een week, dan weet je na 2 weken experimenteren met verschillende afstellingen al een stuk meer.

Gebruikersavatar
Hootie
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 09 dec 2018 13:29
Locatie: Meerssen

Gebruikersavatar Hootie 09 dec 2020 17:08

Lcsmet schreef: 09 dec 2020 16:07
Hootie schreef: 09 dec 2020 16:00 .................
De optie om op mijn 9.0 het stuur 1,5 cm lager te zetten hou ik zeker in achterhoofd..........
Jij wil echt de moeite niet doen om je stuur op je huidige fiets te verlagen he?
Dan kan je 100-en kilometers testrijden in plaats van nu een rondje in de winkel.

Plaats je even een foto van je huidige fiets.
Wat is je drop zadel-stuur op je huidige fiets?
Tuurlijk wel, mijn twijfel zit erin dat de geometrie anders is bij de sl6. Wanneer ik alleen de stuurhoogte met 1,5 cm verlaag op de 9.0 en dat levert geen probleem op vraag ik me af of ik dan kan concluderen dat de sl6 past. Dat is toch niet alleen afhankelijk van de stuurhoogte.

Foto plaatsen lukt niet. Ik heb geen url-link voor mijn foto's

Hootie

Plaats reactie