Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 nov 2020 14:26

Of gewoon omdat er nog galante medeburgers zijn die het geen probleem vinden om even te wachten terwijl ze in de warme auto zitten?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 27 nov 2020 14:46

thestudent schreef: 27 nov 2020 13:03
bakboord1 schreef: 27 nov 2020 12:51 Ik verbaas me altijd hoe vaak mensen mij voorrang geven met oversteken terwijl ik dat niet heb.
Vind ik overigens erg vervelend want soms leidt het tot gevaarlijke situaties voor achteropkomend verkeer. En ik moet dan gelijktijdig weer inklikken en vriendelijk bedanken terwijl ik toch al ongeveer of helemaal stil stond.
Dat komt omdat mensen de verkeersregels niet snappen. Vooral rotondes buiten de bebouwde kom zijn lastig blijkbaar. Daar heb je meestal geen voorrang en soms ook wel, wat het dan weer verwarrend maakt. De meeste situaties is het best duidelijk omdat de fietspaden meer gescheiden zijn van de rijbaan. Toch sta je daar vaak beide stil. En meestal bedank ik helemaal niet, maar schud ik meewarig nee. Soms blijf ik zelfs maar gewoon staan.
Dat is wel kort door de bocht dat het komt doordat men de verkeersregels niet kent. Ik merk het ook vaak op hele duidelijke plekken. Of ik er altijd blij mee ben, dat niet. Maar ik ga toch wel uit van de vriendelijke bedoeling. Al moet je dan wel erg opletten wat een volgende auto doet.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 27 nov 2020 15:10

Of gewoon omdat er nog galante medeburgers zijn die het geen probleem vinden om even te wachten terwijl ze in de warme auto zitten?
Op zich zullen die zeker nog bestaan maar mijn persoonlijke ervaring is dat consequent de verkeersregels naleven verreweg het beste werk. De kans op een ongeluk omdat verkeersregels "galant" worden toegepast is zelf groter omdat niemand daar op rekent.

Waar ik echt een pesthekel aan heb is het kopieergedrag waar veel weggebruikers met teveel haast of te weinig geduld mee behept zijn. Ik woon aan een grote rotonde en zeker op de momenten dat kinderen naar school moeten worden gebracht / moeten worden opgehaald kun je er vergif op innemen dat iets hard rijdende auto's zonder snelheid te minderen de rotonde oprijden. Of er dan al verkeer op de rotonde rijdt maakt eigenlijk helemaal niets uit, het ergste is dat ze uit gewoonte het verontschuldigende handje al ver voor de rotonde omhoog hebben en ook nog heimelijk wegkijken omdat ze je zogenaamd al niet meer in de picture hebben. Vorig jaar eens een half uurtje staan kijken en minimaal de helft van de bestuurders ( de fietsende ouders doen dit overigens ook) met bestemming school vertoonde dit gedrag. Wel wat jammer dat er bovenmatig veel ongelukken gebeuren op deze rotonde (en op een gegeven moment gewoon dagelijks, waarbij er uiteraard een petitie door de ouders werd opgestart omdat de rotonde niet veilig was en de gemeente maar moest ingrijpen.....)

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 27 nov 2020 16:11

Ik ben ook gewoon voor constant naleven van verkeersregels. En ja ik erger me aan galant gedrag voor weggebruikers die dat niet nodig hebben. En dus ook aan voorrang verlenen waar dat niet moet.

Als ik met mijn racefiets iemand die van rechts komt voorrang geef zitten ze me bijna raar aan te kijken vanuit de auto.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 27 nov 2020 17:46

Ik woon aan een grote rotonde en zeker op de momenten dat kinderen naar school moeten worden gebracht / moeten worden opgehaald kun je er vergif op innemen dat iets hard rijdende auto's zonder snelheid te minderen de rotonde oprijden. Of er dan al verkeer op de rotonde rijdt maakt eigenlijk helemaal niets uit,
Vroeger had je de "klaar-overs" voor dit soort situaties. Bestaan die niet meer?
Do or don’t, there is no try

wouterj
Forum-lid
Berichten: 369
Lid geworden op: 31 mei 2008 01:17

wouterj 29 nov 2020 19:52

bakboord1 schreef: 27 nov 2020 12:51 Ik verbaas me altijd hoe vaak mensen mij voorrang geven met oversteken terwijl ik dat niet heb.
Vind ik overigens erg vervelend want soms leidt het tot gevaarlijke situaties voor achteropkomend verkeer. En ik moet dan gelijktijdig weer inklikken en vriendelijk bedanken terwijl ik toch al ongeveer of helemaal stil stond.
In België is dit bijna standaard. Ik denk omdat bijna iedereen wel een koersende oom, neef, zus etc heeft en wielrennen een soort van religie is. Het probleem is inderdaad dat je er op een gegeven moment bijna van uit gaat dat je ergens voorrang krijgt.

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 30 nov 2020 09:03

Mijn rij-instructeur zei ook altijd: "geef kinderen nooit voorrang wanneer ze dat niet hebben, anders gaan ze de volgende keer er van uit dat ze het wel hebben"

Gebruikersavatar
Marcopfiets
Forum-lid
Berichten: 768
Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40

Gebruikersavatar Marcopfiets 30 nov 2020 09:22

Sulla schreef: 30 nov 2020 09:03 Mijn rij-instructeur zei ook altijd: "geef kinderen nooit voorrang wanneer ze dat niet hebben, anders gaan ze de volgende keer er van uit dat ze het wel hebben"
En wielrenners :p

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 30 nov 2020 09:38

Ik kan het altijd wel waarderen als ik extra voorrang krijg. Soms geef ik zelf ook voorrang als ik in de auto zit. Maar niet als er ander verkeer achter mij zit.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 30 nov 2020 10:49

9 van de 10 keer dat ik onterecht voorrang krijg, blijf ik demonstratief staan.
Zo'n figuur houdt alles op en ik hoop dan dat hij zich dat realiseert , en dat dus niet meer doet.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 30 nov 2020 12:01

Deze nieuwe verkeers-situatie is vragen om problemen.

https://www.texelsecourant.nl/extra/167 ... -onveilig-
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 30 nov 2020 12:29

Te zot voor woorden.
Lijkt me een bestuurlijke dwaling eerste klas, hopelijk komt men er snel op terug...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie