Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Welke (bijzondere) dieren gespot tijdens je ritje

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 24 nov 2020 13:00

hayes schreef: 23 nov 2020 22:01 Gisteren trouwens getuige geweest van een serieus gevecht tussen een ekster en een torenvalk.
En het was niet de valk die de bovenhand had. Heel erg heftig om te zien wel. Maar vooral veel gefladder en gekrijs.
Ik zie de laatste tijd veel valken hier (kop van NH), gisteren zat er 1 op een hek pal naast het fietspad. Ze zijn eigenlijk best klein, dus dat ie het niet zo maar even wint van een ekster verbaast me dan niet :) Vind ze wel altijd mooi om te zien, vooral als ze een paar metertjes boven de grond bidden.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 24 nov 2020 13:15

Kraaiachtigen zijn veel sterker dan de meest roofvogels. Een sterkere bouw, een snavel waarmee ze harder kunnen pikken en een brutaal karakter. Zijn ook veel meer rovers en kapen prooi weg bij andere dieren.
Meeste roofvogels gaan voor de instant-kill en dan op het gemak opeten.
Less is bore

hayes

hayes 24 nov 2020 13:36

Het is inderdaad fijn om te zien dat er weer meer en meer roofvogels zijn.
Torenvalkjes zie ik echt veel. Verder best wel wat buizerds en sperwers.

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 24 nov 2020 14:12

hayes schreef: 24 nov 2020 13:36 Het is inderdaad fijn om te zien dat er weer meer en meer roofvogels zijn.
Torenvalkjes zie ik echt veel. Verder best wel wat buizerds en sperwers.
Misschien zie ik ook wel verschillende, zou ze niet uit elkaar kunnen houden :)

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 25 nov 2020 15:07

daniel1975 schreef: 24 nov 2020 13:15 Kraaiachtigen zijn veel sterker dan de meest roofvogels. Een sterkere bouw, een snavel waarmee ze harder kunnen pikken en een brutaal karakter. Zijn ook veel meer rovers en kapen prooi weg bij andere dieren.
Meeste roofvogels gaan voor de instant-kill en dan op het gemak opeten.
Heb eens een serieuze aanval van een ekster op een kat gezien. En geloof me: die kat had geen enkele kans tegen de aanvalswoede, de kracht en het lef van die ekster!
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 25 nov 2020 18:29

Vooral het lef en de agressie inderdaad.
Less is bore

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 25 nov 2020 20:25

We hadden een paar jaar geleden een eksternest in de boom voor ons huis. Pal voor m’n werkkamer. Stok voor stok (takjes kun je ze niet noemen) werd geplaatst en gevlochten tot er een nest met dak in elkaar was geflanst met de ingang recht voor mijn “uitkijkpost”. Heb alles kunnen volgen van de eieren tot het testvluchten van de jongen. En vlak voor ze zouden uitvliegen, vol bevederd, kwamen er vier kraaien aan die al die jongen meenamen en oppeuzelden. Het was ongelooflijk dat binnen drie minuten er wel 100 eksters rondvlogen! Maar zelfs met zovelen richtten ze niets aan tegen die vier kraaien.
Een jaar later werd het nest stok voor stok ontmanteld en drie bomen verderop weer opgebouwd. Die jongen zijn wel uitgevlogen.
De vogelwereld is een bijzondere wereld!
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7983
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 25 nov 2020 22:47

Ik was hier van de zomer ook getuige van een Ekster koppel dat een kat weg wilde jagen. En dat lukte ook heel mooi! de kat moest echt dekking zoeken :)
Op dit moment hebben we hier vooral grote zwermen Kraanvogels die ofwel landen in de uiterwaarden van de rivier hier o wat te eten ofwel via thermiek opstijgen om hun reis naar het zuiden voort te zetten.
Magnifieke beesten trouwens.

Verder; vanwege het jachtverbod, elke dag wel een zwijntje of een ree tijdens mijn wandeling! Gelukkig is mijn hond geen jachthond dus die jaagt ze niet weg! (Sukkel :D )
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 26 nov 2020 10:42

Dat doet me denken aan een filmpje waar ik elke keer als ik hem zie weer van in de lach schiet: in Australië schijnen de eksters bijzonder agressief te zijn en in deze video proberen ze een paar dingen uit op de fiets om de eksters af te schrikken, niet altijd succesvol :D
https://www.youtube.com/watch?v=YGGTcYfrEZU

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 26 nov 2020 11:34

Haha, briljant. Overigens maar goed dat die soort eksters niet hier zitten, pffff..
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 26 nov 2020 11:54

hayes schreef: 24 nov 2020 13:36 Het is inderdaad fijn om te zien dat er weer meer en meer roofvogels zijn.
Torenvalkjes zie ik echt veel. Verder best wel wat buizerds en sperwers.
Altijd leuk om te zien idd....maar dat je er steeds meer ziet hoeft niet perse goed nieuws te zijn, en is zeker geen signaal dat het goed gaat met de soort of de natuur.

Toenemende zichtbaarheid van soorten wijst helaas ook vaak op krimpende leefgebieden, waardoor ze gedwongen worden de mens meer en meer op te zoeken.

en kraaien en eksters zijn echt gecertificeerde 'klootzakken'.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 26 nov 2020 12:10

Sulla schreef: 26 nov 2020 11:54
hayes schreef: 24 nov 2020 13:36 Het is inderdaad fijn om te zien dat er weer meer en meer roofvogels zijn.
Torenvalkjes zie ik echt veel. Verder best wel wat buizerds en sperwers.
Altijd leuk om te zien idd....maar dat je er steeds meer ziet hoeft niet perse goed nieuws te zijn, en is zeker geen signaal dat het goed gaat met de soort of de natuur.

Toenemende zichtbaarheid van soorten wijst helaas ook vaak op krimpende leefgebieden, waardoor ze gedwongen worden de mens meer en meer op te zoeken.
In het geval van roofdieren is dat overigens vaak wel het geval. Die staan bovenaan de voedselketen verdwijnen juist bij krimpende gebieden of krimpende diversiteit.
Ook de ophoping van pesticiden in het lichaam is het hoogst bij roofvogels en was in de jaren 80 en 90 een bron van ellende.
Less is bore

Plaats reactie