Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe Endurance fiets

anderson99
Forum-lid
Berichten: 649
Lid geworden op: 02 jul 2015 21:03

anderson99 12 nov 2020 15:45

Synapse nemen als gewicht heel belangrijk is.

galileo2
Forum-lid
Berichten: 1069
Lid geworden op: 01 aug 2011 22:18
Locatie: Belgie

galileo2 12 nov 2020 20:56

Livio Livius schreef: 19 okt 2020 19:16 5 Jaar terug bestonden Endura(n)ce niet. Stack & reach en kijken op welke fiets je het beste past. I rest my case.
Vroeger werd hooguit de binnenbeen lengte gemeten. Daaruit kwam dan voort dat je een maat 56 moest hebben. De LBS stelde je fiets af op het blote oog. Had je klachten dan werd er links en rechts wat veranderd.
En voor de meerderheid van de fietsers was dat ook geen probleem.

Gebruikersavatar
bluebird
Forum-lid
Berichten: 652
Lid geworden op: 19 jul 2005 19:27
Locatie: huis in het bos

Gebruikersavatar bluebird 12 nov 2020 21:20

Vroeger.. toen boten van hout waren en mannen van staal? 🤪
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!

Wouter2020
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 04 jun 2020 12:17

Wouter2020 13 nov 2020 08:19

galileo2 schreef: 12 nov 2020 20:56
Livio Livius schreef: 19 okt 2020 19:16 5 Jaar terug bestonden Endura(n)ce niet. Stack & reach en kijken op welke fiets je het beste past. I rest my case.
Vroeger werd hooguit de binnenbeen lengte gemeten. Daaruit kwam dan voort dat je een maat 56 moest hebben. De LBS stelde je fiets af op het blote oog. Had je klachten dan werd er links en rechts wat veranderd.
En voor de meerderheid van de fietsers was dat ook geen probleem.
Dat zou is nu voor de meerderheid nog steeds geen probleem zijn. De problemen ontstaan met name wanneer de LBS onkundig is of wanneer een racefiets eigenlijk niet het geschikte rijwiel is voor de betreffende klant, gezien zijn lichamelijke karakteristieken.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 14 nov 2020 07:41

bluebird schreef: 12 nov 2020 21:20 Vroeger.. toen boten van hout waren en mannen van staal? 🤪
Hij heeft wel een punt. Volgens bike fit zou ik ook de moeten nemen, maar ik heb toch de ultimate genomen omdat ik geen fan ben van endurance modellen.

De eerste weken was het wat wennen en een stijve nek en nu zit ik er beter op dan op mijn endurance model van bmc die ik als winterfiets gebruik.

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 27 nov 2020 17:26

galileo2 schreef: 12 nov 2020 20:56 Vroeger werd hooguit de binnenbeen lengte gemeten. Daaruit kwam dan voort dat je een maat 56 moest hebben. De LBS stelde je fiets af op het blote oog. Had je klachten dan werd er links en rechts wat veranderd.
En voor de meerderheid van de fietsers was dat ook geen probleem.
Voor mij toen ook niet. Ook nu koop ik een fiets uit voorraad. Zadel iets hoger of lager en misschien iets naar voren of achter. Het went vanzelf als t niet meer dan 4 cm van de optimale zit afwijkt.
Behalve zadelhoogte dan, die is wél belangrijk.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Fietspeuk
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 15 aug 2020 12:39

Fietspeuk 02 dec 2020 22:51

Ook ik moet Endurance model hebben. Het vinden van de juiste maat is wel even een zoektocht als je geen doorsnee lichaamsverhoudingen hebt. Ik heb zelf lange benen met in verhouding een korter bovenlijf, waardoor een fiets óf een te diepe drop óf een te grote reach heeft. Daarom zijn sportieve modellen lastiger, omdat je vergeleken met iemand met kortere benen of een lichaam dat beter in verhouding is veel te plat moet liggen en daardoor de kans aanzienlijk groter is dat je klachten krijgt dan bij iemand die dit probleem niet heeft.

Ik weet niet wat de reden is waarom jij een endurance model aangeraden hebt gekregen, maar het kan mogelijk helpen je maten in te voeren via https://www.competitivecyclist.com/Stor ... ms_section, zo krijg je een beter beeld adhv je lichaamsmaten wat passende fietsmaten zijn; de Eddy-fit is vergelijkbaar met de Endurance fit heb ik begrepen.

Voor wat overig leesvoer over de verschillende maten van je fiets kan ik de volgende website aanraden: https://www.panvelo.nl/fietsgeometrie-framemaat/

Je eigen maten zou je eventueel hier nog kunnen posten die je van de bikefit gekregen hebt; misschien kan iemand anders hier je nog van advies voorzien.

VDCycling
Forum-lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 06 mar 2020 07:46

VDCycling 11 dec 2020 14:11

Fietspeuk schreef: 02 dec 2020 22:51 Ook ik moet Endurance model hebben. Het vinden van de juiste maat is wel even een zoektocht als je geen doorsnee lichaamsverhoudingen hebt. Ik heb zelf lange benen met in verhouding een korter bovenlijf, waardoor een fiets óf een te diepe drop óf een te grote reach heeft. Daarom zijn sportieve modellen lastiger, omdat je vergeleken met iemand met kortere benen of een lichaam dat beter in verhouding is veel te plat moet liggen en daardoor de kans aanzienlijk groter is dat je klachten krijgt dan bij iemand die dit probleem niet heeft.

Ik weet niet wat de reden is waarom jij een endurance model aangeraden hebt gekregen, maar het kan mogelijk helpen je maten in te voeren via https://www.competitivecyclist.com/Stor ... ms_section, zo krijg je een beter beeld adhv je lichaamsmaten wat passende fietsmaten zijn; de Eddy-fit is vergelijkbaar met de Endurance fit heb ik begrepen.

Voor wat overig leesvoer over de verschillende maten van je fiets kan ik de volgende website aanraden: https://www.panvelo.nl/fietsgeometrie-framemaat/

Je eigen maten zou je eventueel hier nog kunnen posten die je van de bikefit gekregen hebt; misschien kan iemand anders hier je nog van advies voorzien.
Beste,

Kan het zijn dat de link niet meer werkt voor het invoeren van de maten (meting)?

In mijn geval is het vooral doordat ik een armverschil heb van 4,8 cm en ik relatief kortere benen heb.

Hieronder mijn metingen:

Handlebar reach = 51 cm
Bar reach = 3,5 cm
= 54,5 cm

Handlebar drop = 3,8 cm
Zadelhoogte = 74,6 cm
Setback = 6,6 cm (vanaf punt zadel)

Frame reach = 37,8 cm
Frame stack = 60,1 cm (gemeten met 1 cm spacers en inclusief 1 cm topcap)

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15958
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 11 dec 2020 18:53

VDCycling schreef: 19 okt 2020 19:10 ..Volgens mijn lichaamsgeometrie moet ik op zoek gaan naar een Endurance model. Dit werd berekend aan de hand van een bikefit. ....
VDCycling schreef: 11 dec 2020 14:11
Fietspeuk schreef: 02 dec 2020 22:51 Ook ik moet Endurance model hebben. ............ Ik heb zelf lange benen met in verhouding een korter bovenlijf, .....
......In mijn geval is het vooral doordat ik een armverschil heb van 4,8 cm en ik relatief kortere benen heb................
Als je relatief korte benen hebt is een endurance model toch niets voor jou.
Een endurance model heeft juist een hoge stack voor een korte reach.

Misschien moet jij op zoek naar een normaal frame met een korte reach.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie