Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Tacx Flux 2 body probleem

sanger
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 08 mei 2020 16:23

sanger 01 nov 2020 17:59

Ik heb vandaag een poging gewaagd om mijn Tacx Flux 2 operationeel te krijgen.

Ik heb mijn casette van mijn fiets overgezet en vastgezet. Alleen maakte de ketting nadien een raar geluid en leek het kleinste tandwiel niet recht te lopen. Ik heb vervolgens mijn casette weer gedemonteerd en ik kwam wat plastic deeltjes tegen; wat bleek de casette body was stuk. Precies het schroefdraad gedeelte waar je de lockring in vastdraaid. Best vreemd aangezien er pas 20 km gefietst is, dus ik gok dat ik de lockring verkeerd/scheef heb vastgedraaid (wel met de juiste Nm en momentsleutel overigens).

Nu heb ik op mijn wiel natuurlijk ook een body zitten, maar kan ik nergens ontdekken hoe ik deze nu moet demonteren. Het gaat om een Giant Propel met een steekas. Ik vind op YouTube filmpjes terug dat je met een inbussleutel 10 eea los moet draaien, lijkt erg simpel, maar een inbussleutel 10 draait in het luchtledige...

Oftewel... HELP! Kan ik dit zelf oplossen of moet ik hiervoor naar een fietsenmaker om de body te laten vervangen??
#willeniskunnen, de podcast van en voor talentbeperkte athleten!
Check willeniskunnen.cc!

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 01 nov 2020 18:23

Ik neem aan dat je de steekas endcaps op de tacx hebt(gezet)?
Die zitten niet zoals de qr endcaps met een inbus vast maar, uit mijn hoofd steeksleutel 17.
Daarna kan je de body eruit trekken.
Overigens, denk niet dat de je body van je wiel compatibele is met de tacx
Ik zou een nieuwe bijpassende tacx body kopen.
https://www.cycosports.be/nl/product/thv057732/

sanger
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 08 mei 2020 16:23

sanger 01 nov 2020 18:32

t2300 schreef: 01 nov 2020 18:23 Ik neem aan dat je de steekas endcaps op de tacx hebt(gezet)?
Die zitten niet zoals de qr endcaps met een inbus vast maar, uit mijn hoofd steeksleutel 17.
Daarna kan je de body eruit trekken.
Overigens, denk niet dat de je body van je wiel compatibele is met de tacx
Ik zou een nieuwe bijpassende tacx body kopen.
https://www.cycosports.be/nl/product/thv057732/
Ja die heb ik inderdaad vastgezet, met inderdaad een steeksleutel 17. Als ik die loshaal is hij dus zo er af te halen?

Overigens goede opmerking, ik ging er eigenlijk vanuit dat het universeel uitwisselbaar is maar zie inderdaad veel verschillende mogelijkheden.....

Thanks :)
#willeniskunnen, de podcast van en voor talentbeperkte athleten!
Check willeniskunnen.cc!

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 01 nov 2020 20:26

Ja, die endcap met steeksleutel 17 aan de bodykant eraf. Dan trek je de body er zo af.
Om te vervangen dan een nieuwe tacx body erop, even de 3 palletjes lichtjes indrukken als je de nieuwe body erop probeert te duwen, en deze keer goed opletten met de sluit ring vd cassette.

sanger
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 08 mei 2020 16:23

sanger 04 nov 2020 08:59

t2300 schreef: 01 nov 2020 20:26 Ja, die endcap met steeksleutel 17 aan de bodykant eraf. Dan trek je de body er zo af.
Om te vervangen dan een nieuwe tacx body erop, even de 3 palletjes lichtjes indrukken als je de nieuwe body erop probeert te duwen, en deze keer goed opletten met de sluit ring vd cassette.
Thanks!

Als het goed is komt de nieuwe body vandaag binnen, heb ik vanavond iets te doen ;)

Klopt het dat die sluitring/aansluiting op de body zo snel stuk kan gaan? Of ben ik gewoon extreem onhandig bezig geweest :')
#willeniskunnen, de podcast van en voor talentbeperkte athleten!
Check willeniskunnen.cc!

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 04 nov 2020 10:24

Schroefdraad in de body gaat bij normaal ermee omgaan (dus niet scheef erin zetten) nooit kapot.
Je hebt lopen klungelen, maar zie het positief, dat houdt in dat je het de volgende keer met beleid gaat doen...
Iedereen heeft ooit wel zulke leermomenten.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 04 nov 2020 10:55

Idd bizar; mijn ervaring met klungelen hier is dat de schroefdraad van de lockring sneuvelt en niet de body.

sanger
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 08 mei 2020 16:23

sanger 07 nov 2020 14:55

Vandaag dus eindelijk tijd om de body te vervangen.... Maar..... de nieuwe past dus niet. Besteld via Tacx/Garmin webshop als vervangingsdeel maar heeft een ander typenummer. De lager in het binnenwerk is anders, deze lijkt voor de dunnere as geschikt te zijn.

Schijnbaar heb ik de body van de Tacx Neo 2T nodig, de T2875.01. Alleen is die dus nergens te vinden bij Nederlandse winkels... ook niet op de Tacx/Garmin site zelf overigens.... Zucht.
#willeniskunnen, de podcast van en voor talentbeperkte athleten!
Check willeniskunnen.cc!

sanger
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 08 mei 2020 16:23

sanger 07 nov 2020 15:01

Keezx schreef: 04 nov 2020 10:24 Schroefdraad in de body gaat bij normaal ermee omgaan (dus niet scheef erin zetten) nooit kapot.
Je hebt lopen klungelen, maar zie het positief, dat houdt in dat je het de volgende keer met beleid gaat doen...
Iedereen heeft ooit wel zulke leermomenten.
Ik gok inderdaad dat ik hem er scheef in heb gezet, en dat daarom het kleine tandwiel er wat scheef op zat.
walter- schreef: 04 nov 2020 10:55 Idd bizar; mijn ervaring met klungelen hier is dat de schroefdraad van de lockring sneuvelt en niet de body.
Het schroefdraad is niets mis mee van de lockring. Wel zie ik een soort van hele dunne platte ring, maar dat lijkt zo te horen?
#willeniskunnen, de podcast van en voor talentbeperkte athleten!
Check willeniskunnen.cc!

sanger
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 08 mei 2020 16:23

sanger 17 nov 2020 08:54

Update; het is gelukt ;)

Thanks voor de tips. Fiets staat keurig te wachten op tijd om te trappen :)
#willeniskunnen, de podcast van en voor talentbeperkte athleten!
Check willeniskunnen.cc!

lars88
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 02 mei 2017 09:03

lars88 30 jan 2021 14:17

Welke body met welk typenr had je nu uiteindelijk nodig?

Plaats reactie