Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 02 nov 2020 23:37

Ik denk dat we de cijfers van morgen moeten afwachten. Een lichte daling kan ook tijdelijk zijn. Op zich vind ik de maatregelen zoals uitgelekt, niet slecht verzonnen. Uiteindelijk gaat het om het terugbrengen van het aantal contactmomenten. Ik zie nog regelmatig groepjes van twee stelletjes samen fietsen en wandelen en een paar weken zonder bioscoop, theater of museum is ook geen ramp. Het kan net die kleine correctie zijn om de cijfers aan de goede kant te houden. Het zal ook wel een beetje zijn om de mensen scherp te houden.

Ik hoop echt dat we het met deze maatregelen gaan redden, dan zijn we eindelijk eens een keer van die lockdownroeptoeters af. Maar zo'n kleine daling hoeft helemaal niks met bepaalde maatregelen te maken te hebben. Het blijft de natuur met al haar grillen.
Campagnolo Ultra Dork

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3528
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 03 nov 2020 07:46

Ik begreep dat zelfs sluiting van de scholen weer voor ligt. Ik ben benieuwd wat er uit komt. Ik denk dat het een hele effectieve maatregel is om het aantal besmettingen terug te dringen want op de school van mijn oudste zijn er zeer regelmatig besmettingen. Is wel een grote middelbare school. Jongste zit op een kleinere school en daar is het rustig. Ook de grote scholengemeenschap hier vlak bij, niet die van mijn zoon, schijnt het behoorlijk ruig te zijn qua besmettingen. Impact op levens is groot, impact op de besmettingen ook. Ben benieuwd wat ze ervan maken vanavond.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Dude
Forum-lid
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 sep 2011 22:50

Dude 03 nov 2020 07:52

Ik heb ergens gelezen dat griep virussen doorgaans in januari/februari het meest actief kunnen zijn. Als dat waar is dan zitten we nog wel even aan lockdown maatregelen vast en hebben nu strengere maatregelen slechts een tijdelijk effect.
Abide.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 nov 2020 08:18

rikkert schreef: 03 nov 2020 07:46 Ik begreep dat zelfs sluiting van de scholen weer voor ligt. Ik ben benieuwd wat er uit komt. Ik denk dat het een hele effectieve maatregel is om het aantal besmettingen terug te dringen want op de school van mijn oudste zijn er zeer regelmatig besmettingen. Is wel een grote middelbare school. Jongste zit op een kleinere school en daar is het rustig. Ook de grote scholengemeenschap hier vlak bij, niet die van mijn zoon, schijnt het behoorlijk ruig te zijn qua besmettingen. Impact op levens is groot, impact op de besmettingen ook. Ben benieuwd wat ze ervan maken vanavond.
Meeste besmettingen in het onderwijs liggen in de bovenbouw van de middelbare school als ik de statistiek moet geloven.
Weer de sloten sluiten zou echt dramatisch zijn, voor ouder en kind. Mag toch hopen dat ze hun verstand gebruiken en zich aan hun eigen uitspraken houden dat schoolsluiting echt de allerallerallerlaatste optie is.
En verder hoop ik ook dat ze nu eindelijk een stoppen met dat paniekvoetbal en normaal gaan doen. Cijfers lijken te gaan zakken, waarom dat weer schooldiscussies.
Less is bore

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 03 nov 2020 08:21

Middelbare scholen lijken mij momenteel ook het grootste probleem. Wat mij betreft gooien ze die weer dicht. Als mijn dochter straks haar quarantaine heeft uitgezeten, is ze vaker niet dan wel naar school geweest dit schooljaar, alleen vanwege verkoudheid en een positieve test in de klas.
Campagnolo Ultra Dork

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3528
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 03 nov 2020 08:22

daniel1975 schreef: 03 nov 2020 08:18 [Cijfers lijken te gaan zakken, waarom dat weer schooldiscussies.
Als je de cijfers verder wilt laten zakken moet je de grootste bronnen aanpakken. En de bovenbouw van het middelbaar, is denk ik wel een van de grote bronnen. Ik heb het liever ook niet, maar cijfermatig zou ik het wel begrijpen.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
vantheman
Forum-lid
Berichten: 608
Lid geworden op: 29 aug 2009 14:29
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar vantheman 03 nov 2020 08:23

Dude schreef: 03 nov 2020 07:52 Ik heb ergens gelezen dat griep virussen doorgaans in januari/februari het meest actief kunnen zijn.
De vraag is of COVID-19 een griepvirus is:
http://www.iscoronanietgewooneensoortgriepje.nl/
Een groep Schotse onderzoekers heeft onderzoek gedaan naar vier coronavirussen die al jaren rondgaan in de mens. In december, januari en februari maakten deze de meeste besmettingen.
https://academic.oup.com/jid/article/222/7/1090/5874220

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 03 nov 2020 08:36

Our findings have important implications in the control and prevention of COVID-19. The global seasonality of sCoVs provides a clue for the possible circulating timing of SARS-CoV-2 after the initial pandemic. A modeling study reported that SARS-CoV-2 will likely enter into regular circulation starting from 2021 or 2022 in the US and synchronize with sCoVs, if immunity to SARS-CoV-2 is not permanent [4]. Although it is not entirely clear how long the immunity to SARS-CoV-2 could last, a recent study showed that most convalescent plasmas obtained from individuals who recover from COVID-19 do not contain high levels of neutralizing activity [9]; of note, immunity to sCoV was reported to wane within 1 year [10].
Ik quote even de belangrijkste conclusie ( in mijn ogen ) uit de onderste link. Daar kom je nooit meer vanaf.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 03 nov 2020 09:52

vantheman schreef: 03 nov 2020 08:23De vraag is of COVID-19 een griepvirus is:
COVID-19 is überhaupt geen virus, maar een ziekte, veroorzaakt door het coronavirus SARS-CoV-2. En per definitie géén griepvirus, want griepvirussen zijn geen coronavirussen.
Vorsprung durch Pedantik

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 nov 2020 09:58

rikkert schreef: 03 nov 2020 08:22
daniel1975 schreef: 03 nov 2020 08:18 [Cijfers lijken te gaan zakken, waarom dat weer schooldiscussies.
Als je de cijfers verder wilt laten zakken moet je de grootste bronnen aanpakken. En de bovenbouw van het middelbaar, is denk ik wel een van de grote bronnen. Ik heb het liever ook niet, maar cijfermatig zou ik het wel begrijpen.
Laat ze dan de bovenbouw 2 weken sluiten, en de rest in leven laten.
Less is bore

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 537
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 03 nov 2020 12:24

Het probleem is dat je met 2 weken niet veel opschiet. Dat doet maar heel weinig in de druk op de zorg. Dan kun je denk ik beter andere maatregelen treffen die langer zijn vol te houden. Afwisselend een dag naar school en een dag online-les, met halve klassen oid.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6100
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 03 nov 2020 12:37

klaastuin schreef: 03 nov 2020 12:24 Het probleem is dat je met 2 weken niet veel opschiet. Dat doet maar heel weinig in de druk op de zorg. Dan kun je denk ik beter andere maatregelen treffen die langer zijn vol te houden. Afwisselend een dag naar school en een dag online-les, met halve klassen oid.
Als je iedereen op sluit voor 2 weken.., geen enkel contact.., Dan ben je helemaal klaar, tot het moment dat iemand het virus weer van buitenaf het land in brengt.., toch?

Iets minder effectief.., maar 2 weken scholen dicht (of alleen bovenbouw).., gaat juist wél veel opleveren (en tegelijkertijd veel kosten....). Omdat je 2 weken lang, een - kennelijk - grote bron van besmettingen en dus verspreiding, weg neemt.
En zonder die bron, gaat de verspreiding drastisch omlaag (dat R-getal), en dus de instroom naar de ziekenhuizen ook.
Natuurlijk, als je na 2 weken weer terug naar huidig gaat, zal het weer langzaam aan oplopen. Maar dat is een beetje zoals de zomer. Flatten the curve.., dingen onder controle, maatregelen versoepelen, cijfers blijven een tijd lang laag.., maar uiteindelijk komt toch de 2e golf. Had je dan maatregelen moeten aanhouden? Ten kostte van wat?

Idem nu. áls we de boel weer onder controle krijgen, wil je zo veel mogelijk zaken weer door laten lopen. En daar zijn scholen en onderwijs 1 van de belangrijskten van. Voor zowel de ontwikkeling van die kinderen, beperken verschillen tussen rijk/arm in begeleiding als school dicht is, sociale gevolgen en impact op werkende ouders.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gesloten