Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

hopjes
Forum-lid
Berichten: 785
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 29 okt 2020 09:33

daniel1975 schreef: 28 okt 2020 19:32 Dat eten boeit mij niet zo, gaat om principe. Als ze het echt ivm besmetting en mensen bij elkaar hadden willen doen moeten ze alles dichtgooien. In de rij voor de Python staan meer mensen dan voor de koffiekraam. Het is allemaal zo ondoordacht en gekunseld.
Hier is juist heel erg goed over nagedacht! Men wil niet de pretparken sluiten maar wel onaantrekkelijk maken... Er zijn dus mensen die ervoor kiezen om dan maar niet naar een pretpark te gaan, dus zinnige maatregel.
Overigens ben ik tegen het sluiten van horeca en zeer zeker afhaal/kraam/buitenlucht, maar de maatregel begrijp ik an sich wel.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37681
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 29 okt 2020 09:45

Ik ben heel benieuwd of je dat terug gaat zien in de bezoekersaantallen. Je kunt momenteel niet veel anders, dus mensen zullen toch wel blijven gaan.
Less is bore

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 29 okt 2020 09:48

53x11 schreef: 28 okt 2020 14:58 (...)
Concrete voorstellen zijn er wel degelijk (Great Barrington Declaration aan de ene kant van het spectrum; Red Team's full lockdown aan de andere kant, om maar 2 voorbeelden te noemen), (...)
Kleine side note bij deze tekst van mij van gisteren. Ik lijk hier te suggereren dat Great Barrington Declaration en Red Team gelijkwaardige initiatieven zijn. Dat is niet zo. De GBD is een initiatief van 3 topwetenschappers waarvan de gezamenlijke (relevante!) wetenschappelijke impact wel eens groter zou kunnen zijn dan die van het OMT en RIVM tezamen (iemand zin om de gecombineerde H-indexen te bepalen? ;-) ). Het Red Team is een club waarin mensen als ondernemer Bert Slagter, die zijn studie wiskunde niet af wist te maken (maar zich wel zonder gêne "wiskundige" laat noemen) hun meningen ventileren.

Tot slot, een mooie rant van Michael Levitt, Biofysicus bij Stanford University (en Nobelprijswinnaar), tevens ondertekenaar van de Great Barrington Declaration over de wereldwijde Corona clusterfuck: *KLIK*

Beelden kunnen vanwege een rechtendingetje (denk ik) niet afgespeeld worden. Als iemand een link heeft naar de beelden van deze discussie, ik zie ze graag.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

hopjes
Forum-lid
Berichten: 785
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 29 okt 2020 09:58

Blijkbaar hebben mensen last van de waarschuwing van ons kabinet; strengere/draconische maatregelen noodzakelijk indien het aantal besmettingen niet naar beneden gaat. Ik heb daar geen problemen mee want dat lijkt me vrij logisch. De zorg moet onder controle blijven en door deze waarschuwing worden we weer wakker geschud voor zover we dat nog niet waren.
Ik ben positief. Als de cijfers kloppen die het RIVM heeft gepresenteerd afgelopen weekend/dinsdag, dan lijkt het erop dat we aan het dalen zijn qua besmettingen enz. Gelukkig heeft het kabinet besloten om nog een week te wachten met een eventuele aanscherping/lockdown, want de huidige maatregelen lijken het gewenste effect te hebben.

https://www.tweedekamer.nl/sites/defaul ... dissel.pdf

(pagina 12 en 18 !!!)

Het huidige (corona) beleid is zwalkend, echter gezien datgene wat er aan de hand is vind ik het nog wel meevallen en ben ik eigenlijk wel blij met dat zwalken gezien andere keuzes (niets doen <> lockdown).
- Lockdown in maart/april was niet beter geweest gezien de lockdown landen.
- Mondkapjes niet bewezen beter, zie landen om ons heen. Gezien de roep om mondkapjes vanuit de media en mensen is er toch een advies gekomen... tja is dat zwalken of doen wat de mensen willen.
- Scholen dicht in april en nu open. Zelfde verhaal; mensen/media/leraren roepen om scholen dicht en uiteindelijk toch overstag. Is dat zwalken of reageren op wat er gevraagd word door de mensen.

Uiteraard zijn en gaan er veel dingen niet goed;
- Testen/bron/contact onderzoek
- Uitgeklede zorg/aantal IC bedden
- Nog 1001 zaken maar het is ook zo makkelijk lullen vanaf de zijkant en met name achteraf,
Laatst gewijzigd door hopjes op 29 okt 2020 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.

hopjes
Forum-lid
Berichten: 785
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 29 okt 2020 10:05

daniel1975 schreef: 29 okt 2020 09:45 Ik ben heel benieuwd of je dat terug gaat zien in de bezoekersaantallen. Je kunt momenteel niet veel anders, dus mensen zullen toch wel blijven gaan.
Tja, ik ben geen pretpark type en ga ook maar eens per jaar naar pretpark/dierentuin. Ik hou niet van wachten, rijen mensen, aso volk enz enz. Echter enkele weken geleden met vrouw en kids naar wildlands emmen geweest en ik vond het wel te doen qua drukte.
Verder sta ik er net zo in als jij, gelukkig ook deze zomer 3 weken gekampeerd in frankrijk en relatief weinig last van corona(-maatregelen).

Ergens heeft dit virus ook nog wel nut, we worden met z'n allen wakker geschud en dat gaat heel ver... (hoe goed hebben we het, waarop stemmen we, hoe gedragen we ons qua mobiliteit, milieu, gezondheid, hutjemutje, buiten-zijn-is-noodzakelijk, vrijheid, wat mag oud worden kosten, zorg personeel = essentieel, afhankelijkheid, verantwoordelijkheid, vrienden-contacten).

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37681
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 29 okt 2020 10:08

hopjes schreef: 29 okt 2020 09:58 Ik ben positief. Als de cijfers kloppen die het RIVM heeft gepresenteerd afgelopen weekend/dinsdag, dan lijkt het erop dat we aan het dalen zijn qua besmettingen enz. Gelukkig heeft het kabinet besloten om nog een week te wachten met een eventuele aanscherping/lockdown, want de huidige maatregelen lijken het gewenste effect te hebben.
Helemaal mee eens.
Daarnaast houd ik mij nog een beetje vast aan de sfeer van dinsdag op het persmoment dat ze eigenlijk geen lockdown willen om economische redenen. Wees maar blij met een liberale regering.
Zo dictatoriale beslissing als in Frankrijk is dramatisch voor je economie en sociaal/medisch welzijn.

Het huidige (corona) beleid is zwalkend, echter gezien datgene wat er aan de hand is vind ik het nog wel meevallen en ben ik eigenlijk wel blij met dat zwalken gezien andere keuzes (niets doen <> lockdown).
- Lockdown in maart/april was niet beter geweest gezien de lockdown landen.
- Mondkapjes niet bewezen beter, zie landen om ons heen. Gezien de roep om mondkapjes vanuit de media en mensen is er toch een advies gekomen... tja is dat zwalken of doen wat de mensen willen.
- Scholen dicht in april en nu open. Zelfde verhaal; mensen/media/leraren roepen om scholen dicht en uiteindelijk toch overstag. Is dat zwalken of reageren op wat er gevraagd word door de mensen.
Hier heb ik wel heel veel moeite mee. Het heeft er alle schijn van dat kapjes totaal niet werken gezien de COVID explosies in Europese regio's waar het al lang verplicht is, zelfs buiten op straat. Triest dat de overheid zich dan laat leiden door een zogenaamd grote groep mensen om het toch te verplichten. En als ik nu in de winkels kijk is een verplichting nergens voor nodig, kapjes is al de norm. Kun je die verplichting wel weg laten imho.
Uiteraard zijn en gaan er veel dingen niet goed;
- Testen/bron/contact onderzoek
- Uitgeklede zorg/aantal IC bedden
Is het testen echt zo slecht? Vorige week 321.000 testen afgenomen, dat vind ik toch best fors. Had misschien nog wel hoger gekund, maar ik ben van mening dat ze het toch redelijk snel naar forse aantallen hebben op kunnen voeren.
Uitgeklede zorg staat los van COVID. Die tendens was er al langer, alleen komt die nu pijnlijk duidelijk aan het licht.

Pretpark: ik ben de afgelopen 2 jaar geloof ik 1x naar de Efteling geweest. Wel een jaarabbo op Blijdorp, erg leuk met een leergierig jong meisje. Zoek ook pre-covid altijd wel de rustigere momenten op, anders kunnen ze mij ook opsluiten in de apenkooi.
Dat wakker schudden zou wel eens tegen kunnen vallen. Ik vrees dat 80% van de bevolking weer terug valt in oud gedrag zodra het sein Brand Meester wordt gegeven.
Less is bore

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 29 okt 2020 10:17

hopjes schreef: 29 okt 2020 09:58 Blijkbaar hebben mensen last van de waarschuwing van ons kabinet; strengere/draconische maatregelen noodzakelijk indien het aantal besmettingen niet naar beneden gaat. Ik heb daar geen problemen mee want dat lijkt me vrij logisch. De zorg moet onder controle blijven en door deze waarschuwing worden we weer wakker geschud voor zover we dat nog niet waren.
Ik ben positief. Als de cijfers kloppen die het RIVM heeft gepresenteerd afgelopen weekend/dinsdag, dan lijkt het erop dat we aan het dalen zijn qua besmettingen enz. Gelukkig heeft het kabinet besloten om nog een week te wachten met een eventuele aanscherping/lockdown, want de huidige maatregelen lijken het gewenste effect te hebben. (...)
Niet direct rechtstreekse kritiek op jou, maar ik blijf me er maar over verbazen hoe makkelijk er een causaal verband verondersteld wordt tussen maatregelen en aantal positieve testen.
Eén van de eerste dingen die zo ongeveer elke eerstejaars student van een studie waarin *iets* met data gedaan wordt leert tijdens de cursus statistiek is dat je heel erg moet oppassen met correlaties.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

hopjes
Forum-lid
Berichten: 785
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 29 okt 2020 10:30

mondkapjes
Hier heb ik wel heel veel moeite mee. Het heeft er alle schijn van dat kapjes totaal niet werken gezien de COVID explosies in Europese regio's waar het al lang verplicht is, zelfs buiten op straat. Triest dat de overheid zich dan laat leiden door een zogenaamd grote groep mensen om het toch te verplichten. En als ik nu in de winkels kijk is een verplichting nergens voor nodig, kapjes is al de norm. Kun je die verplichting wel weg laten imho.
Er is geen verplichting toch?! Ik heb begin vorige week mondkapje opgedaan met boodschappen omdat ik niet tegendraads wilde zijn. Echter krijg ik een enorme loopneus met zo'n ding en ik wil de mensen die bewust GEEN mondkapje op doen ook niet afvallen dus ik doe geen mondkapje op in de winkel zolang het niet verplicht is.

testen e.d.
Is het testen echt zo slecht? Vorige week 321.000 testen afgenomen, dat vind ik toch best fors. Had misschien nog wel hoger gekund, maar ik ben van mening dat ze het toch redelijk snel naar forse aantallen hebben op kunnen voeren.
De onduidelijkheid over testen en de lange wachttijden en het niet opbouwen van test capaciteit in de zomer vind ik wel erg slecht.

zorg
Uitgeklede zorg staat los van COVID. Die tendens was er al langer, alleen komt die nu pijnlijk duidelijk aan het licht.
Tja, dat is ook een gevolg van het liberale beleid/marktwerking enz. Ik ben voor marktwerking, vrijheid en eigen verantwoordelijkheid. Maar ik wil liefst ook voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en met een medische sport test vind ik het prettig dat mijn zorgverzekering de helft meebetaald, maar loop ik ook te zeuren dat ik het onzinnig vind dat mensen na een operatie zelf krukken moeten huren. Ik ben ook kieskeurig met mijn zorg verzekering... Het is zo complex. Ik dacht ook dat het onzinnig was om die ziekenhuizen te sluiten afgelopen jaren, echter heb ik in maart enkele gesprekken gehad en ik sta nu achter die sluiting, sterker nog... er moeten nog meer ziekenhuizen dicht. (gesprekspartner 1 ; verantwoordelijk voor inkoop ziekenhuizen, gesprekspartner 2 ; chirurg/partner in ziekenhuis, verder werken een aantal kennissen in de zorg en daar praat ik ook wel eens mee uit interresse)

offtopic - pretpark
Aantal jaren abbo gehad op burgers-zoo toen mijn kids tussen de 2 en 7 (nu 9 en 12) waren, lekker doordeweeks buiten de drukte om een paar uurtjes rondwandelen/spelen/kijken. Echt een aanrader en met de bijbehorende kortingsbonnen nog af en toe pretpark en ander dierentuin enz.

hopjes
Forum-lid
Berichten: 785
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 29 okt 2020 10:39

53x11 schreef: 29 okt 2020 10:17
hopjes schreef: 29 okt 2020 09:58 Blijkbaar hebben mensen last van de waarschuwing van ons kabinet; strengere/draconische maatregelen noodzakelijk indien het aantal besmettingen niet naar beneden gaat. Ik heb daar geen problemen mee want dat lijkt me vrij logisch. De zorg moet onder controle blijven en door deze waarschuwing worden we weer wakker geschud voor zover we dat nog niet waren.
Ik ben positief. Als de cijfers kloppen die het RIVM heeft gepresenteerd afgelopen weekend/dinsdag, dan lijkt het erop dat we aan het dalen zijn qua besmettingen enz. Gelukkig heeft het kabinet besloten om nog een week te wachten met een eventuele aanscherping/lockdown, want de huidige maatregelen lijken het gewenste effect te hebben. (...)
Niet direct rechtstreekse kritiek op jou, maar ik blijf me er maar over verbazen hoe makkelijk er een causaal verband verondersteld wordt tussen maatregelen en aantal positieve testen.
Eén van de eerste dingen die zo ongeveer elke eerstejaars student van een studie waarin *iets* met data gedaan wordt leert tijdens de cursus statistiek is dat je heel erg moet oppassen met correlaties.
Ik denk dat ik je begrijp. Echter wilde ik het juist zo simpel mogelijk houden en linken wat er getoond word aan de 2e kamer zonder er verder diep op in te gaan. Ik heb juist moeite met het aantal positieve testen, metingen, tijdspanne enz. Maar ik wil niet betrokken worden in voor-tegen/anti-pro discussies.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 29 okt 2020 10:43

Snap ik. Ik highlight een stuk van je tekst dat niet je hoofdboodschap was. Daarmee ben ik het mee eens. Ik ben opgelucht dat het kabinet zich niet teveel lijkt te laten sturen door de drammers van het Red Team.

Je bedenkingen bij het testbeleid deel ik. Ik heb daar hier een heel aantal pagina's geleden al eens iets over geschreven.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 29 okt 2020 11:03

@53x11 Een, ik vraag me ook af wat de maatregelen doen. Ze zullen echt wel iets doen. Wie je niet ziet kan je niet besmetten.
Dat is al maanden mijn punt alles wordt aan ons opgehangen om maar vooral niet teveel zelf te hoeven doen.

En wat willen ze nu met de maatregelen? Horeca dicht, Sport "dicht" mensen gaan wat anders doen. Dan wordt het op andere plekken alleen maar drukker en verbazen sommige zich over de drukte in een tuincentrum, bos of park.

hopjes
Forum-lid
Berichten: 785
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 29 okt 2020 11:44

De meeste maatregelen hebben als doel om contactmomenten te verkleinen.

[knip]
Laatst gewijzigd door hopjes op 02 nov 2020 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten