Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Trek BB90 Bottom bracket vervangen

Michiel193
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 okt 2020 16:26

Michiel193 26 okt 2020 14:55

Ik denk wat speling te voelen in het trapaslager/bottom bracket.

Betreft volgens mij BB90 bottom bracket (Trek Emonda SL 2017) Het lager is een NSK 6805D, de vraag is nu vervangen voor een gelijke versie of keramisch lager?

zit wat oppervlakkige roest aan de binnenzijde van het lager.
PXL_20201024_093819365.jpg
PXL_20201024_081323695.jpg
PXL_20201024_081038390.MP.jpg

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 26 okt 2020 14:59

Dat hangt van jouw portemonnee of.
Ik heb het mijne indertijd vervangen door een keramisch exemplaar van C-Bear.

Laat maar weten wat het geworden is.
I know myself like no one else
Nothing to defend

bikerke
Forum-lid
Berichten: 620
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 26 okt 2020 15:15

Mocht je interesse hebben in C-Bear, ik heb een nieuw setje BB90 liggen passende voor Shimano ….

Aesch
Forum-lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 12 apr 2013 12:30

Aesch 28 okt 2020 09:14

Ik heb die van mij vervangen voor de trek eigen BB. Daar zitten de sleeves die je nodig hebt bij (dus geen gedoe om de oude uit de lagers te pulken). Zijn lagers van NSK en die zijn top.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 28 okt 2020 10:37

Speling zit zelden in de lagers (deze zien er nog best ok uit maar vaker in de breedte van het bracket i.c.m te weinig vulringen.
"echte" keramische lagers zijn onbetaalbaar en de meeste hybrides doorgaans het geld gewoon niet waard (NSK, Koyo of SKF staal is goed genoeg). Bracketlagers draaien maar heel weinig toeren en komen nooit in de range waar keramische lagers interessant worden, vul je ze vervolgens met vet i.p.v. de onderhoudsgevoelige dunne olie dan is het voordeel gewoon nul.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 28 okt 2020 17:36

@TS, ik heb je foto's even vergroot.
Draait je trapas tegen je frame of is dat vettigheid dat een vertekend beeld geeft.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Hendrik77
Forum-lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 17 apr 2018 16:44

Hendrik77 29 okt 2020 08:51

:oops:
Michiel193 schreef: 26 okt 2020 14:55 Ik denk wat speling te voelen in het trapaslager/bottom bracket.

Betreft volgens mij BB90 bottom bracket (Trek Emonda SL 2017) Het lager is een NSK 6805D, de vraag is nu vervangen voor een gelijke versie of keramisch lager?

zit wat oppervlakkige roest aan de binnenzijde van het lager.

PXL_20201024_093819365.jpg

PXL_20201024_081323695.jpg

PXL_20201024_081038390.MP.jpg
Als je vanaf 2017 nu pas voor de 1e keer je crank eruit hebt is dat rijkelijk laat voor een bb90 bracket. Tip voor de toekomst: Echt 2x per jaar crank eruit, alles schoonmaken, etc, anders is de kans groot dat de hele boel (incl bracketpot) gewoon kapot gaat. Kan al na 2 slecht weer ritten. Het aantal in het frame meedraaiende lagers dat bij dit systeem de afgelopen jaren is voorgekomen loopt in de duizenden.
Inferieure standaard met nauwelijks beschermde lagers die leuk is voor profs, maar niet bepaald geschikt voor de hobbyfietser die pas onderhoud pleegt als er iets stuk is.

Michiel193
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 okt 2020 16:26

Michiel193 15 nov 2020 14:20

Een wat late reactie, excuus. De speling die ik nog steeds voel is beter te omschrijven alsof de crank/lagers onder het zand zitten. En daardoor ruw/stroef voelen. Zeker als ik meer kracht op de pedalen zet en wordt erger bij zwaarder verzet.

Ik heb de fiets sinds augustus dus hoe vaak de crank eraf geweest is weet ik niet. De crank heeft ooit wel iets aangelopen.

lawnmower
Forum-lid
Berichten: 619
Lid geworden op: 19 mar 2012 22:13
Locatie: Apeldoorn

lawnmower 16 nov 2020 22:47

Lagers vervangen, gewoon door stalen exemplaren. Die kosten je de kop niet en als je dat dan 1x per jaar doet loopt ie altijd netjes.
Wel raar dat de crank daar aangelopen heeft, want dat kan eigenlijk bijna niet. Er horen losse (vaak rode) seals op dat lager te liggen, of in de nieuwe versie een zwarte insert. Zat dat er bij jou niet tussen?

Plaats reactie