Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Kan mijn huidige maat wielrenfiets?

tarik026
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 okt 2020 23:50

tarik026 22 okt 2020 23:57

Hallo, ik doe nog niet zo lang aan wielrennen en ik heb recentelijk een fiets cadeau gehad van mijn ouders. Op internet lees ik echter veel verschillende verhalen over lichaamslengte en binnenbeenlengte met betrekking tot de framemaat. Mijn lichaamslengte is 182cm en mijn binnenbeenlengte is 83cm. Volgens internet heb ik eerder een framemaat van 57 nodig, terwijl mijn huidige fiets framemaat 54 is.

Ik heb gelezen dat dit schadelijk kan zijn voor de rug en knieën. Ik kan mijn benen echter volledig strekken wanneer ik aan het fietsen ben. Kan mijn framemaat ermee door of krijg ik hierdoor echt problemen?

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 23 okt 2020 06:46

Als je het op internet gelezen hebt dan zal het wel zo zijn!

A. Elke fabrikant heeft zijn eigen framemaat systeem. Frame 54 is niet bij elke Framebouwer even groot.

B je kunt maat verschillen opvangen met stuurpen en zadelhoogte

Het kan dus heel goed zijn dat die 54 heel goed past. En als je nu klachtenvrij rijdt is het niet waarschijnlijk dat dit op langere termijn tot klachten leidt.
o'7o

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15953
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 23 okt 2020 07:03

Je zal iets meer info moeten geven.
Welke fiets heb je, de ene maat 54 is namelijk de andere niet.
Ben je zeker van je binnenbeenlengte?

Een foto van jou op je fiets zegt meer dan een ganse uitleg.
I know myself like no one else
Nothing to defend

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4354
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 23 okt 2020 07:53

En jonge flexibele fietsers kunnen ook vaak met een kleinere fiets toe. Zoals gezegd kan veel aangepast worden met stuurpen, hoewel dit uiteraard zijn beperkingen heeft. De maat hoeft dus niet fout te zijn

tarik026
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 okt 2020 23:50

tarik026 23 okt 2020 08:34

Ik maak me vooral een beetje zorgen over de stand van de rug. Ik zit (volgens mij) te rechtop voor een racefiets. Foto's hieronder toegevoegd. De fiets is een devron urbio r.4.8.

https://imgshare.io/image/NY5VJZ
https://imgshare.io/image/NY5gz4

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 23 okt 2020 09:14

Het blijft lastig te zien. De zadelhoogte is in elk geval in orde. Je lijkt wat rechtop te zitten. Mogelijk is het frame te kort. Een simpele vuistregel hiervoor: Als je fietst met je handen in de beugel en je kijkt naar beneden, dan zit je in principe goed als je net over je stuur je vooras kunt zien.

Dit kun je vaak oplossen door een langere stuurpen te monteren.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 23 okt 2020 09:19

Het ziet er uit alsof de stuurpen die er nu op zit niet heel lang is? Wat voor maat zit er nu op? Als er niets op staat, even meten vanaf het hart van de stuurbuis klemming tot het hart van je stuur klemming.

Zoals eerder ook gezegd, een langere stuurpen is een goede start. Als je een foto maakt met een pedaal op 9 uur (terwijl je op je fiets zit), kunnen we ook kijken of je zadel een beetje redelijk op zijn plek zit (fore-aft)

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 23 okt 2020 10:28

Goede poging jezelf te fotograferen ;-).

Op zich lijkt me de fiets zelf ok. Alleen die lengte van de stuurpen lijkt zeer kort zoals philippos al duidt.

Maar het echte bewijs krijg je als je gaat fietsen.
En er zijn veel posities op de fiets... handen op het stuur, op de shifters, in de beugels en dan ieder is er voor ieder een comforthouding met bijna rechte armen en sportiever waarbij je zeer laag gaat zitten. Wat voelt correct aan of herkent de kenner als correct?
Je kiest dus zelf hoe recht je zit. Niets dat je tegenhoudt met volledig rechte rug je op de fiets te zetten. Gewoon door je armen buigen...
En kijk eens in het profpeloton; een Pogacar zit bijna recht op zijn fiets, Roglic zit met volledig horizontale rug op de fiets (ik wil niet zeggen je te spiegelen aan de profs. Wel dat niet 1 houding voor iedereen is).

Walter

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 23 okt 2020 10:42

Stuurpen lijkt me ook veel te kort. Vervang die door eentje van een normale lengte (11cm) en het zal een stuk beter zijn.

Pen moet niet duur zijn, ze verkopen die ook bij de Decathlon:
https://www.decathlon.nl/p/stuurpen-voo ... mc=8551019
Afbeelding

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 23 okt 2020 13:30

TL@ schreef: 23 okt 2020 10:42 Stuurpen lijkt me ook veel te kort. Vervang die door eentje van een normale lengte (11cm) en het zal een stuk beter zijn.

Pen moet niet duur zijn, ze verkopen die ook bij de Decathlon:
https://www.decathlon.nl/p/stuurpen-voo ... mc=8551019
Mijn mondhoeken gingen omhoog krullen toen ik las dat je een 11cm stuurpen "normaal" vind. Dit is geen afzeik bericht, ik vind het gewoon grappig dat iedereen iets anders als normaal beschouwt. Voor mij is dat een 9cm stuurpen. Zeker op een 54 maat.

Geen antwoord op de vraag van de TS maar vond de perceptie van een ieder van wat normaal is grappig.

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 23 okt 2020 15:25

2 spacers on je stuur weg (das al gratis winst) en een iets langere stuurpen. Dan kan je er prima op fietsen.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4354
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 23 okt 2020 15:31

En nog wat met betrekking tot de zadelhoogte, dit meet je als vuistregel met de hak op het pedaal. Dan dient je been net gestrekt te zijn bij pedaal op 6 uur.

Plaats reactie