Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Enkel of dual powermeter

Bryan04
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 jun 2019 15:03

Bryan04 19 okt 2020 20:27

Graag had ik een powermeter aangeschaft om iets meer mijn progressie op de fiets te kunnen monitoren. Nu twijfel ik wat keuze zou zijn, een enkele of dual powermeter...

Ik fiets ongeveer 4000km per jaar, puur als hobby.
Vraag me af of het nodig is om 300 euro extra uit te geven voor een dual powermeter...

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 19 okt 2020 20:30

Nee, zo wie zo erg overschat. Progressie is in het algemeen meer km's in jouw geval.
What makes the boat go faster?

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 19 okt 2020 20:36

Ben zelf voor de dual gegaan (Quarq) en heb er zelfs nog eentje bijgekocht voor m'n winterfiets. Duik ook regelmatig in de cijfertjes vooral om de trends of een specifiek segment te analyseren, (bijvoorbeeld hoe goed was ik vorig jaar rond deze tijd, hoe ben ik de winter uitgekomen, trap ik nu hogere vermogens bij dezelfde hartslag etc).

Om eerlijk toe te geven maakt single/dual in dat licht gezien niet zoveel uit als je powermeter gewoon structureel een paar % er naast zit. Je piekwaardes (bijv. max 5s) kunnen wat meer afwijken, maar zo lang ze dat altijd doen kun je wel goed met jezelf vergelijken (minder goed met vrienden, maar voor je ego is het wel goed als hij een keer wat hoger leest).

Ik zou zelf wel altijd een volledige meting willen, maar dat is meer iets wat tussen de oren zit dan dat het echt een must is. Ik kan genoeg redenen verzinnen om dual vs. single te verantwoorden, maar als het budget leidend is, is een single een prima alternatief.

Waar ik nog het meeste van geleerd heb qua vooruitgang en trainen op vermogen is een indoortrainer (Tacx/Wahoo) met Zwift of TrainerRoad. Vermogen is wel vrij 'verslavend' in de zin van grafiekjes, maar ook dat ik stiekem wel een beetje baal als ik op de MTB stap (enige fiets zonder PM) omdat deze gegevens niet meegewogen worden in de trends etc. Ik zie dat dan ook altijd maar als cross training/buiten spelen en rij daar sowieso geen nieuwe topwaardes.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 19 okt 2020 20:51

Herkenbaar Ypuh, om die laatste reden heb ik een powermeter gekocht voor mijn winterfiets. Eigenlijk fiets ik daar alleen in de periode oktober t/m februari op, maar ik merkte ook dat ik vaak toch liever mijn koersfiets pakte dan mijn winterfiets toen daar nog geen powermeter op zat. Nu is die drempel weg. Op koersfiets een Quarq en winterfiets een P2M, zie geen verschil in waardes. Heb hiervoor ook een enkelzijdige 4iiii gehad op de winterfiets, maar die waardes weken nogal af van de Quarq, dus die weggedaan.

walters
Forum-lid
Berichten: 943
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 19 okt 2020 21:30

Ben het met de twee bovenstaande meningen/beschrijvingen eens. Zou niet meer zonder powermeter kunnen, maar dat is gewoon omdat ik het leuk vind om te kijken of op mijn leeftijd (59) nog progressie mogelijk is of dat de achteruitgang niet te groot is!! Dus op de racefiets dubbelzijdig en op de mtb ook.
Rationeel moet je dit niet benaderen, fiets met mannen die sneller/harder fietsen (soms jaren jonger) en helemaal niets hebben met een powermeter. Een heeft zelfs een cannondale met powermeter die hij nooit met zijn garmin heeft gekoppeld “ boeit me niet”.
Je moet het dus gewoon doen omdat je het leuk vindt, op recreatief niveau is prestatie relatief.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 19 okt 2020 22:20

walters schreef: 19 okt 2020 21:30 Zou niet meer zonder powermeter kunnen, maar dat is gewoon omdat ik het leuk vind om te kijken of op mijn leeftijd (59) nog progressie mogelijk is of dat de achteruitgang niet te groot is!!
En als je dat met cijfertjens weet, wat ga je er aan doen, is dan de tegenvraag!!
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

walters
Forum-lid
Berichten: 943
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 20 okt 2020 06:59

Keezx type training veranderen is voor mij het antwoord. Variatie in training geeft meestal een positief effect, maar soms doe je teveel aërobe training soms moet je dus meer rond/boven je omslagpunt trainen. Dan rij ik maar naar de Ardennen om wat meer klimmen te doen. Genieten en effect gaan dan samen. Je moet er wat voor over hebben om in conditie te blijven.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 20 okt 2020 07:33

Ik ben begonnen met een Stages (enkelzijdig), toen die defect is gegaan, dacht ik dat ik een dubbelzijdige 'nodig' had. Al het vermogen meten, leek me toch beter.

Dus een P2M aangeschaft (nu een jaar geleden), blijkt dat ik toch mooi symmetrisch trap. Een dubbelzijdige was dus niet echt nodig geweest.

Vorige week dan een 2de vermogenmeter aangeschaft voor de gravel-/winterfiets. Toch maar wat geld in de zak gehouden en terug een enkelzijdig Stages gekocht. Ruim voldoende voor mij.

Binnen train ik ook met vermogen, zo kan het wat gerichter (en het heeft echt effect)
Ik ben in maart begonnen met mijn binnentraining op vermogen en met een traingingsschema. Mijn FTP is al enkele jaren rond de 300W (soms piekt die iets hoger maar nooit lang) en dit jaar was er toch 10% bij (330W) en dat voor langere tijd (zeker van begin juni tot eind augustus)
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 20 okt 2020 08:07

Wat TL@ zegt, het hangt er voornamelijk vanaf of je symmetrisch bent of niet.

Ik ben dat helaas niet, afwijking is tussen de 0 en soms wel 5%. Vandaar de keuze voor een volledige meting.

Als het gewoon is "voor een extra getalletje op je fietscomputer" is enkelzijdig ook prima natuurlijk. :winkthumb: ;)

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3118
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 20 okt 2020 08:28

Gewoon enkelzijdig nemen, als je al een afwijking hebt kun je daar weinig aan doen.
YFood !!!

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 20 okt 2020 08:35

Nadeel van enkelzijdige is dat een asymmetrie nooit consistent is. Ik zit bijv op 170w (rustige duur) op 55-45. Maar hoe dichter ik richting FTP ga hoe meer het recht trekt. Op Sweetspot en FTP zelfs 50-50.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 20 okt 2020 08:48

Ik ook, en dan kan de afwijking ineens wel heel groot worden. Nogmaals, geen probleem als je het gewoon als gimmick gebruikt, irritanter als je er echt iets mee wil doen.

Plaats reactie