Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

gravelfiets ombouwen naar race

j.hoftijzer
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 okt 2020 12:02

j.hoftijzer 19 okt 2020 19:15

Beste Forumleden,

Ik woon op de Veluwe. Omdat het in deze coronatijd nogal druk is hier op de fietspaden heb ik dit jaar voornamelijk op mijn cyclecrosser (Cannondale caadx) gefietst. (als het te druk, hup de onverharde paden op).
Mijn wat oudere racefiets (Cannondale caad10) heb ik verkocht.

Ik wil wel graag weer een racefiets aanschaffen, maar ik zou ook de crosser kunnen verkopen en een gravelbike aanschaffen met een tweede wielset voor op het asfalt.
Ik ben 1.96 m, 92 kg, het gewicht van de fiets of de aerodynamica is dus van ondergeschikt belang...... ;)
Rij ongeveer 100-150 km per week, meestal alleen, wel het hele jaar door. Wil in totaal niet meer dan 3000,- besteden.
wat vinden jullie??

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 19 okt 2020 20:47

Als die CaadX al schijfremmen heeft, voegt een gravelracer weinig tot niks toe, zeker als je kijkt naar meer gebruik op de weg. Twee setjes wielen met identieke naven, eentje met racebanden en één met gravelbanden onder die Cannondale en je bent het klaar.
Campagnolo Ultra Dork

hayes

hayes 19 okt 2020 21:45

Ik heb voor dit doel een Sup X-Road besteld

https://www.bikezone.nl/Superior-X-Road-Team-Comp

IK heb we de Special Edition besteld. Komt met Ultegra ipv GRX en ik zwier er een wegstuurtje op. Die flare sturen kan ik echt niet aan wennen.
Toegegeven, de mijne zal 90% asfalt zien en 10 % offroad.

https://www.bikezone.nl/superior-team-issue-se

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4354
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 19 okt 2020 21:52

Ernie C. schreef: 19 okt 2020 20:47 Als die CaadX al schijfremmen heeft, voegt een gravelracer weinig tot niks toe, zeker als je kijkt naar meer gebruik op de weg. Twee setjes wielen met identieke naven, eentje met racebanden en één met gravelbanden onder die Cannondale en je bent het klaar.
+1

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 19 okt 2020 22:13

Ernie was me weer voor 😉

j.hoftijzer
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 okt 2020 12:02

j.hoftijzer 20 okt 2020 20:40

Ernie C. schreef: 19 okt 2020 20:47 Als die CaadX al schijfremmen heeft, voegt een gravelracer weinig tot niks toe, zeker als je kijkt naar meer gebruik op de weg. Twee setjes wielen met identieke naven, eentje met racebanden en één met gravelbanden onder die Cannondale en je bent het klaar.
dankjewel voor je reactie. de caadx heeft inderdaad schijfremmen, maar ben ik niet zo content mee.. de remmen zijn mechanisch, niet hydraulisch...

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 20 okt 2020 20:53

Die kan je toch veranderen naar hydro's? Niet echt een reden om een andere fiets te kopen.

Tenzij je gewoon een fiets wilt en redenen zoekt. Wat hartstikke prima is.

j.hoftijzer
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 okt 2020 12:02

j.hoftijzer 21 okt 2020 09:45

Philippos schreef: 20 okt 2020 20:53 Die kan je toch veranderen naar hydro's? Niet echt een reden om een andere fiets te kopen.

Tenzij je gewoon een fiets wilt en redenen zoekt. Wat hartstikke prima is.
Er werd mij verteld dat dat niet kon omdat de montagepunten anders zijn. Ik ben zelf geen fantastische sleutelaar en bovendien zijn remmen te belangrijk om zelf aan te prutsen.

met je tweede opmerking zou je misschien wel gelijk kunnen hebben.... ;) :lol:

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 21 okt 2020 10:13

Als je nu remschijfklauwen hebt, past er ook hydraulisch op. tegenwoordig is er voor iedere standaard naar andere standaard wel een adapter om het passend te krijgen.
Wellicht dat een FM daar niet aan wilt beginnen en je liever een nieuwe fiets verkoopt, en jij misschien ook😊

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 21 okt 2020 10:16

Ik rijd zelf een CaadX als gravelfiets. Bevalt prima en met brede slicks heerlijk als racefiets. In groepjes kan ik daarop ook goed mee op de weg, Koersen lukt uiteraard niet, maar verder voor mij de perfecte do it all fiets.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 21 okt 2020 10:28

Het is ook niet zo dat een fietsenmaker een toverstaf heeft waarmee hij de remmen veilig tovert. Zeker van een fietsenmaker met zo weinig creativiteit mag je geen wonderen verwachten. Ik zou dan Hope RX4 remmen adviseren. Die passen wel en er zijn versies voor Shimano en Sram shifters.

Natuurlijk mag je ook een andere fiets willen kopen maar de keuze is momenteel niet heel erg groot. De levertijden zijn vaak extreem lang.
Campagnolo Ultra Dork

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 21 okt 2020 10:38

Hier ook een Veluwebewoner. Voor mijn gravelritjes vind ik het toch wel erg prettig om 40mm bandjes te kunnen monteren. Als dat past zou ik idd enkel de remmen van de CaadX vervangen. Ik weet alleen niet of dat kan. Er zijn wel adapters om van post mount naar flatmount te gaan, maar ik weet niet of dat voor alle varianten mogelijk is.

Plaats reactie