Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe racer: Keuze stappen. Hoe vind je je weg?

blurg
Forum-lid
Berichten: 267
Lid geworden op: 09 jan 2019 13:56

blurg 17 okt 2020 19:20

Nu mijn racefiets is gestolen, wil ik eens wat meer huiswerk doen dan de vorige keer.
Toen kocht ik dezelfde dag dat ik besloot dat ik een racefiets wilde, een racefiets, zo ongeveer :)

Na het vele lezen ben ik van plan om het hele proces in in stukken te hakken en het ook zo te benaderen.
Want ik heb het gevoel niet echt verder te komen, en ik wil ook niet een jaar gaan lezen voor ik iets heb.

Ik dacht eraan, om het in elk geval zelf te bouwen, of een bestaande 2ehands te kopen en geheel naar wens aan te passen. Voordeel is dan dat je van start kan, in deze coronatijd zijn veel fietsen namelijk haast niet te leveren.


Bij de racefiets ziet dat er dan zo uit:

Welke type frame
Welk merk frame
Welke velgen
Welke onderdelen groep
Welke lagers/naven
Cockpit, zadel/zadelpen.
Rest

Vandaag en de dagen ervoor heb ik stap 1 gezet.

Stap 1: Welk type frame?

De vraag ik die mij dan stel: Waar koop ik de fiets voor? Deze fiets is voor Nederland. Die ene keer in het buitenland, laat ik niet mee dingen in de keuze. Ga ik vaker fietsen in de bergen, dan wordt het een N+1 denk ik. De keuze baseer ik nu voor waar ik 98% van de tijd fiets.

Dat betekent, mooie lussende wegen langs de vaarten en waterwegen. Door de polder waar ik woon, ellenlange fietspaden, over grote vlaktes en langs dijken, en natuurlijk met veel wind. Dan mooie tours en routes door het hele land, Gebieden als de Veluwe natuurlijk, Noord Holland, de Duinen, en ja, gewoon, lekker in Holland. En, zoals jullie weten, soms ook lang, enkele honderden kilometers. Misschien wel weer een 600km.

Als ik kijk naar hoe ik wil fietsen, denk ik dat dat vrij en beheurlijk sportief is. Een aero houding, ver voorover, een echte racehouding. Ik vind het niet erg om diep te zitten. Toch, moet het wel vol te houden zijn. Misschien nog , als het kan wel wat beter dan mijn Colnago CX-1.

Een aeroframe, ben ik na het inlezen niet meer echt van. Ik heb liever een allrounder, Ik fiets geen 50km/h, en aero is in de regel ten koste van het comfort. En de voordelen van mogelijk iets sneller, in ruil voor comfort en in het verlengde daarvan, ook iets van het fietsplezier, zou ik niet willen.

Wat had ik eigenlijk voor een fiets? Nu ik wat meer van de frames weet, zie ik dat ik niet eens zo'n heel erge racer had, het balhoofd ligt wat hoger en de bovenbuis zakt omlaag richting de zadelpen. De Colnago CX-1 was een mis van endurance en race, denk ik zo.
De extremere zitpositie heb ik met de bikefitter er zelf van gemaakt. Dat kan ik dan nu in de basis al wat beter proberen te doen.
20200816_183653.jpg
Ik kom dus dan hiermee ook niet uit op een Enduro fiets of een klimmer, omdat ik dus meer voor de racepositie kies. Ik wil het graag wel lang vol kunnen houden. Ik kom dan uit op een raceframe met wat allrounder eigenschappen.

Omdat ik de juiste positie wel goed wil kunnen vinden, ben ik ook niet zo gecharmeerd van volledige integratie van componenten, dus dat soort zaken als aero bars moeten omgezet kunnen worden in een normale cockpit.


Verder wil ik de allrounder zo licht mogelijk gaan opbouwen.
Er moet weer een TT stuur op, al wil ik het wel eens proberen, nu ik van voren af aan begin, of ik dat wellicht niet meer hoef.
In elk geval moet ik als ik dan toch een opzet stuur wil, geen aero bars hebben van carbon, daar mag dat niet op.


Ik kom dan dus uit bij de allrounder racemodellen.

Is dit de juiste conclusie?
https://www.strava.com/athletes/blurg
Colnago CX-1 Dura-Ace DI2
Scott Spark XTR DI2

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 17 okt 2020 21:06

Je noemt wel erg veel soorten frames. Wat mij betreft bekijk je het verkeerd. De geometrie moet je passen en hij moet voldoende comfort bieden. Welk type de fabrikant eraan hangt, doet niet ter zake.

Wat mij vooral opvalt is dat je zadel extreem ver naar voren staat. Waarschijnlijk is dit gedaan om met de aerobars te kunnen rijden. Het probleem met een langere en lagere fiets wordt dan dat je stuur te ver weg komt van je zadel. Met een kortere en hogere fiets kun je het zadel wat verder naar achter zetten. Dit gaat ten koste van een stukje aerodynamica maar je krijgt er een betere gewichtsverdeling voor terug.

Wil je geen aerobars, dan is het helemaal terug naar de tekentafel. Je zadel zal dan sowieso een stuk vereder naar achter moeten zodat je niet alle gewicht op je stuur krijgt. Wellicht kan je stuur dan ook horizontaal nog wat verder weg.

Ik denk dat je in alle gevallen het beste af bent met een redelijk neutrale geometrie, behalve bij het kortere, hogere frame uiteraard.
Campagnolo Ultra Dork

blurg
Forum-lid
Berichten: 267
Lid geworden op: 09 jan 2019 13:56

blurg 17 okt 2020 21:46

Hi Ernie.

Okay, met de frames, dacht ik, dat ik daar eerst een schifting in kon maken:

Aero
Klim
Allround


Ze dienen allemaal een doel, dus het leek mij dat allround dan het beste bij mijn wensen paste.
Als je wat comfort wil en dynamiek, kan je aero frames beter links laten liggen toch?
En als je een erg stijf klimframe hebt, kan je er wellicht goed op passen qua geometrie, maar is het geen lekker frame voor ons vlakke land, want stijf en minder comfort?


De vraag wel of niet Tijdritbars is een lastige.
Er gaat een vraag aan vooraf eigenlijk: Ik wil zo aerodynamisch mogelijk zitten, wat ook goed vol te houden is, hoe doe ik dat?
Dat is de vraag die er aan ten grondslag ligt.
TT bars is daar een oplossing voor. Maar de bars zelf zijn geen wens per se.


Hoe dan ook is het inderdaad belangrijk een passend geometrie te vinden.
Maar hoe doe ik dat?
Is het dan raadzaam om nu diverse frames/fietsen te gaan proberen? Ik denk dat ik dat met lezen niet uit vinden kan...

Ik heb nog wel een bikefit rapport, met alle maten/metingen. Kan ik dan al wat huiswerk doen door een aantal frames uit te sluiten bijvoorbeeld?


Ik hoop dat je mij dan misschien wat richting kan geven hoe ik dit het beste kan aanvliegen.
https://www.strava.com/athletes/blurg
Colnago CX-1 Dura-Ace DI2
Scott Spark XTR DI2

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 17 okt 2020 22:00

Comfort moet je niet direct in frame zoeken, wat bredere banden/lagere druk (tubeless) doet vaak meer.
Ik heb een vrij stijven Emonda SLR maar daar rijd ik ook prima mee over kasseien bijvoorbeeld, maar ook onverhard paadjes doe ik daarmee.

Zou vooral kijken op basis van je bikefit, misschien bij de bikefitter eens informeren welke frames hij aanraad op basis van jou metingen ?
Staat er in je bikefit rapport niet een ideale stack en reach genoemd, dan zou je dat als basis kunnen nemen.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 17 okt 2020 22:48

De klimfiets bestaat eigenlijk niet meer. Vroeger was dat een stalen frame dat zo licht was gemaakt dat alle stijfheid eruit was en later een aluminium frame dat zo stijf was dat je vullingen eruit trilde. Tegenwoordig kan iedere type fiets ruim voldoende comfort in de vorm van demping bieden, op een enkel hardcore aero frame na misschien. De klimfietsen van nu zijn meestal de meest allround fietsen in het gamma van een fabrikant.

Er zijn ook een aantal aero frames die niet heel extreem zijn qua geometrie en genoeg comfort bieden en er zijn ook endurance frames die niet heel overdreven hoog zijn en die zeker als je niet te lang wil zitten ook prima passend te maken zijn.

Het hangt ook weer sterk af van de maat die je nodig hebt. Iedere fabrikant heeft zo zijn eigen filosofie over hoe de geometrie moet veranderen naarmate de maat groter wordt. Het kan dus zomaar zijn dat een maat S van merk 1 vergelijkbaar is met het endurancemodel van merk 2 en dat het bij maat L eerder naar het aero frame neigt of andersom.

Je zult dus moeten beginnen met het zoeken naar wat ongeveer jouw ideale stack en reach zijn, op basis van je vorige fiets en op basis van de bikefit.

Als je de optie van aerobars open wil houden, dan zou ik niet te ver van je huidige fiets gaan zitten want die ziet er qua spacers en stuurpen prima uit. Dat wil dus zeggen dat de stack en reach goed zijn. Wellicht kun je kijken of de zitbuishoek een tikje steiler kan.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Puffdaddy
Forum-lid
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08 jan 2008 23:58

Gebruikersavatar Puffdaddy 17 okt 2020 23:28

Heb je al eens aan gedacht om een frame op maat te laten maken?
Zelf heb ik dit ook laten doen en dan van staal.
Heel veel comfort en het gewicht valt ook mee.
Bikers are not alone

Neruub
Forum-lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 03 jun 2020 20:24

Neruub 19 okt 2020 17:02

Je geeft aan zelf een fiets op te willen bouwen mede omdat de levertijd van fietsen nu zo lang is. Het is echter nog maar de vraag of groepsets wel los te kopen zijn momenteel.

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 19 okt 2020 20:13

Neruub schreef: 19 okt 2020 17:02 Je geeft aan zelf een fiets op te willen bouwen mede omdat de levertijd van fietsen nu zo lang is. Het is echter nog maar de vraag of groepsets wel los te kopen zijn momenteel.
Je kunt de vraag ook omdraaien... welke groepsets zijn er en dan daar een mooie fiets mee op (laten) bouwen. Als je niet per se bijvoorbeeld Ultegra hoeft is er nog wel wat te kiezen.

Verder is vraag 1 voor de TS "welk type frame". Daar zou ik niet naar kijken, maar kijk naar de maten/afstelling die je wilt en zoek daar een passend frame bij. Vervolgens de rest er bij zoeken. Is mooie/leuke zoektocht.

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 19 okt 2020 20:21

Jezus wat maken mensen het moeilijk. Kijk wat je mooi vindt, pas je erop en binnen budget. Klaar. Al dat gedoe over klim, endurance, gravel, aero, etc.. En ja die fase heb ik ook gehad. Tot dat je erachter komt dat het voor 99% allemaal onzin is. Enige uitzondering die ik zelf maak is mijn triathlon fiets. Voor de rest "gaan met dat kadaver" op de fiets.
What makes the boat go faster?

blurg
Forum-lid
Berichten: 267
Lid geworden op: 09 jan 2019 13:56

blurg 23 okt 2020 10:04

Hoi,

Ik heb de adviezen ter harte genomen en ben naar een tweetal rijwielzaken gegaan, met het bikefit rapport hebben we gekeken.

Ik ben naar een zaak gegaan waar ze veel italiaanse merken hebben, tevens ook Ridley.
Na een lang gesprek over wat ik in de fiets zoek en wat er zoal bij hun is, en mijn voorkeur voor de italiaanse renpaarden.

Uiteindelijk kom ik uit bij de Bianchi Oltre XR4. Dat gaat hem denk ik worden.
Het fijne van Bianchi is dat ze vele tussenmaten hebben en daar ga ik wel mooi mee uitkomen en het pas krijgen. Daarnaast vind ik het frame echt bijzonder mooi. Het lijkt mij wel een mooie allround fiets waar je het lang op uit kan houden. De Countervail techniek blijkt ook niet slechts een marketing truuk te zijn en volgens velen echt merkbaar. Het blijkt merkbaar voor wat comfort te zorgen, volgens vele reviews.
Met de vele maten die ze leveren en de zit die ik wens te hebben op de fiets, gaan we daarmee wel uitkomen.

Dus inderdaad, dit past bij mijn zit en wat ik mooi vind. Dus wat mij betreft ben ik daar wel mee klaar.

Het wordt een Bianchi!


Over de zin en onzin en de diverse geometrieen:
ik weet dat het voor een groot deel onzin is en / of niet merkbaar. Ik heb echter nu de keuze, om te kiezen wat mooi is en qua zit het beste bij mij lijkt te passen. Ik weet dat veel zaken onzin zijn, maar dat maakt het dus juist moelijk om iets te kiezen. Want waar baseer je de keuze dan wel op?


De groepensets zijn inderdaad vaak het probleem blijkt, de frames zijn nog wel enigszins snel te leveren, afhankelijk van specifieke eisen , zoals een aparte kleurstelling, is het direkt leverbaar tot max 8 a 10 weken.

Volgende week ga ik een preciezere fit doen om te kijken welke framemaat het exact wordt.

Daarna kan ik lekker verder kijken naar welke onderdelen erop gaan komen. Het frame, de basis, is dan alvast duidelijk :)

Ik zie het wel hoe het loopt verder met de andere delen. Ondertussen ga ik op zoek naar een regenfiets, want dat zal ik toch moeten hebben, dan kan ik de nieuwe fiets rustig samen stellen.
https://www.strava.com/athletes/blurg
Colnago CX-1 Dura-Ace DI2
Scott Spark XTR DI2

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 23 okt 2020 10:39

Gefeliciteerd met je keuze. Beuker? Goede zaak ook.

Toch een algemene opmerking over bovenstaande discussie over frames. Ik zie een ontwikkeling dat Aero frames comfortabeler worden en een relaxtere geometrie krijgen. De Tarmac SL7 van Specialized en de Aeroad van Canyon zijn hiervan goede voorbeelden. Ook de nieuwe Madone (Trek) is weer veel lichter dan de oude,
Kortom, ik denk dat we op weg zijn naar twee soorten frames: Race (Aero) en Performance (Endurance/gravel)

Gebruikersavatar
Desertstorm
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 19 apr 2016 17:44
Locatie: Gld

Gebruikersavatar Desertstorm 02 dec 2020 15:00

blurg schreef: 23 okt 2020 10:04 Ondertussen ga ik op zoek naar een regenfiets, want dat zal ik toch moeten hebben, dan kan ik de nieuwe fiets rustig samen stellen.
Even op je strava gespiekt. De regenfiets is een FELT geworden zie ik. Ruim voldoende voor een regenfiets lijkt me :winkthumb:
De oltre xr4 mag er ook wezen. Erg mooi, inclusief campa.
"Van wat aanrotzooien leer je vaak het meest."

Plaats reactie