Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 14 okt 2020 17:54

Wat je afleest, is de kracht op de spaak en hoeveel dat ding buigt (goed Nederlands woord...) doet nul terzake...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
thie
Forum-lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 jun 2016 17:02

Gebruikersavatar thie 14 okt 2020 20:05

Orlok schreef: 14 okt 2020 14:53 Een testbank van hout met krachten van 100 kgf of meer geeft altijd flex tussen de
Misschien had ik het even preciezer moeten formuleren, ik constateerde geen zichtbare flex in het systeem. Ik heb er voor de grap de laser even tussen gezet en bij 100 kgf vermindert de afstand tussen de bovenste en onderste balk inderdaad met 0.1 mm.
Ik vind je uitspraak nogal generaliserend, veel hangt af van o.a de soort hout, de dikte en vrijhangende lengte van de balk, de gebruikte verbinding en de uitgeoefende kracht. 100 kg is nu ook weer niet zo heel veel. Het zou me niet verbazen als een systeem met een metalen frame ook een flex heeft van zeker 0.1 mm.
Hout is niet te onderschatten, ik herinner me van de TV een test - was het nou Mythbusters? - waarbij men een aan de uiteinden ondersteunde houten balk of boomstam vergeleek met een vergelijkbare metalen balk. Er werd van boven een toenemende kracht op gezet om te kijken welk object het eerst zou meegeven dan wel bezwijken. De metalen balk begon veel eerder door te buigen en het hout boog nauwelijks door maar brak uiteindelijk bij een veel hogere kracht dan men vooraf verwachtte doormidden.
En verder is dit zoals Keezx zegt irrelevant.
De Rosa Nuovo Classico 2017
4x Gazelle Champignon Mondial 1985-88
Motobecane C2S 1980

BartNL
Forum-lid
Berichten: 526
Lid geworden op: 22 jun 2014 13:01

BartNL 14 okt 2020 23:34

thie schreef: 14 okt 2020 20:05 En verder is dit zoals Keezx zegt irrelevant.
voor de meting wel en ik denk dat het ook wel meevalt. Op je eerste foto (waarvan ik eerst niet doorhad dat het jouw setup was) lijkt het kader niet helemaal haaks. Dat kan best door de foto komen. Wanneer het niet / nauwelijks buigt is er niets aan de hand. Mij lijkt het dat wanneer je horizontale latjes flexen de veel langere a.g.v. misschien ook verbuigen.
Voordeel van hout is dat je iets hoort of merkt voordat het echt mis gaat. Stel dat dat na 10 jaar is lijkt mij nog weinig aan de hand.

Gebruikersavatar
thie
Forum-lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 jun 2016 17:02

Gebruikersavatar thie 16 okt 2020 22:02

BartNL schreef: 14 okt 2020 23:34 voor de meting wel
Voor de uiteindelijke meting niet. Als het frame wat meebuigt bij het op spanning brengen van de spaak betekent dat slechts dat ik de nippel iets verder zal moeten aandraaien voordat ik de voor de conversietabel gewenste spanning, bv. 100 kgf, op het display van de scale zie. Maar pas wanneer die spanning is bereikt ga ik meten door te kijken wat voor uitslag de TM-1 nu geeft. Deze meting wordt niet beinvloed door de buiging van het frame (even aangenomen dat het systeem verder stabiel blijft, hetgeen bij mij het geval is).
De Rosa Nuovo Classico 2017
4x Gazelle Champignon Mondial 1985-88
Motobecane C2S 1980

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1698
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 28 okt 2020 09:41

- Derailleur eens goed schoongemaakt, wat een viezigheid kan zich in de loop van de tijd toch ophopen.
- Veer van de clutch ook weer op spanning gezet
- Nieuwe binnen- en buitenkabels aangelegd
- Achterderailleur afgesteld
- Ook mijn hydraulische leidingen ingekort, ontlucht en weer goed bijgevuld.
Dit klusje had ik nog nooit gedaan, maar bleek uiteindelijk niet heel spannend.
- Nieuw stuurlint gewikkeld. Wat een waardeloos lint is de V2 van Lizard Skins toch....

Kortom, ik kan er weer tegenaan!
WiND 56 - 2020

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 28 okt 2020 12:01

Niet vandaag maar afgelopen zondag:
- Racer grote poetsbeurt. Wielen eruit, alle vuil in verscholen hoekjes weg gepoetst. Crankstel eruit om eens lekker te poetsen.
- Remblokken eruit, opgeschuurd en met remmenreiniger gepoetst (ongelofelijk veel vuil in de ribben)
- Wiellagers open, poetsen en opnieuw gesmeerd en afgesteld (waren vanaf nieuw nooit open geweest. Vreselijk dat de fabrikant ook in een dura-ace naaf bijna geen vet drukt)
- Ketting eraf, goed schoon en droog gemaakt en opnieuw gesmeerd.

Fiets rijdt weer als nieuw! Jammer dat na 1 rit al niks meer te zien was van alle moeite.
Dogma F

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 29 okt 2020 08:40

Gisteravond de groten bandenwisseltruc uitgehaald. Met het ook op Drenthe200 had ik een setje Schwalbe G-One Allround van 57mm besteld. Iets grotere nop en breder dan mijn huidige G-one speeds. Wel zo lekker als het wat natter is en je rijdt in het donker.

In eerste instantie heb ik ze gemonteerd op mijn Crankbrother Iodine set. Daar viel de band zo breed op (60mm), dat er amper ruimte zat tussen band en chainstay. Ik had nog een reserve setje liggen van superstarcomponents met een kleinere binnenbreedte. Met 55mm valt de band daarop perfect perfect, dus direct remschijven en cassette op die set gezet. Aangezien het tubeless maken zo rap ging, ben ik door gegaan. Schwalbe speeds heb ik gemonteerd op de Crankbrother set (50mm, ipv 47mm op ander superstarcomponents set), en heb ik Vittoria Mezcals gemonteerd op de set waar voorheen de speeds op zaten.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 29 okt 2020 10:28

3x gelezen en weet nog steeds niet wat je allemaal hebt gedaan.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5880
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 29 okt 2020 11:20

Jawel hoor, de grote bandenwisseltruc.! :lol:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

sanger
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 08 mei 2020 16:23

sanger 01 nov 2020 17:57

Ik heb vandaag een poging gewaagd om mijn Tacx FLux 2 operationeel te krijgen.

Ik heb mijn casette van mijn fiets overgezet en vastgezet. Alleen maakte de ketting nadien een raar geluid en leek het kleinste tandwiel niet recht te lopen. Ik heb vervolgens mijn casette weer gedemonteerd en ik kwam wat plastic deeltjes tegen; wat bleek de casette body was stuk. Precies het schroefdraad gedeelte waar je de lockring in vastdraaid. Best vreemd aangezien er pas 20 km gefietst is, dus ik gok dat ik de lockring verkeerd/scheef heb vastgedraaid (wel met de juiste Nm en momentsleutel overigens).

Nu heb ik op mijn wiel natuurlijk ook een body zitten, maar kan ik nergens ontdekken hoe ik deze nu moet demonteren. Het gaat om een Giant Propel met een steekas. Ik vind op YouTube filmpjes terug dat je met een inbussleutel 10 eea los moet draaien, lijkt erg simpel, maar een inbussleutel 10 draait in het luchtledige...

Oftewel... HELP! Kan ik dit zelf oplossen of moet ik hiervoor naar een fietsenmaker??
#willeniskunnen, de podcast van en voor talentbeperkte athleten!
Check willeniskunnen.cc!

Jeefp
Forum-lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 01 dec 2013 18:08

Jeefp 01 nov 2020 18:14

Inbus 11

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 01 nov 2020 19:11

Ik krijg de indruk dat je de body van je giant achterwiel op je Flux wil monteren. Ik heb geen Tacx Flux, maar het zou me zeer verbazen als je deze body's kunt uitwisselen.

Plaats reactie