Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Eerste Fiets/sporthorloge!

Wpeters
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 sep 2020 14:28

Wpeters 14 okt 2020 22:28

Hoi allemaal!

Sinds kort ben ik gestart met fietsen. Net als waarschijnlijk iedereen vind ik het interessant om mijn ritten bij te houden en alle statistieken terug te zien. Hiervoor gebruik ik de app Strava, werkt prima! Echter is het lastig met mijn telefoon om de actuele snelheid etc. af te lezen tijdens het fietsen. Daarnaast wil ik ook mijn hartslag bijhouden (vele trainingen zijn op basis van hartslagpercentages). Naast het fietsen doe ik ook aan fitnessen en wil ik in de toekomst gaan hardlopen, om ooit een halve triatlon te gaan doen! Kortom ik ben opzoek naar een horloge hiervoor en ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Eisen aan horloge:
- Actuele snelheid zichtbaar
- Rit over te zetten naar telefoon (android)
- Navigatie
- Waterdicht
- Hartslagmeter
- Mooi design

Voor mij gevoel wil ik maximaal €300,- uitgeven, maar ik zet toch een aantal opties op een rijtje. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

1. Garmin Forerunner 245 €268,-
2. Garmin vivoactive 4L €289,-
3. Garmin Forerunner 935 € 389,-
4. Polar Grit X €426,-
5. Garmin 6s circa €500,-

jer81
Forum-lid
Berichten: 637
Lid geworden op: 06 aug 2014 17:21

jer81 14 okt 2020 22:51

Ik zou je aanraden om een fietscomputer te nemen ipv een horloge.
Het is echt heel veel fijner om je hartslag, snelheid, cadans, afstand enz af te lezen op een fietscomputer dan je hand van het stuur halen je pols omhoog te brengen en het kleine schermpje even te bekijken tijdens het fietsen.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2370
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 14 okt 2020 22:54

Ik heb de Forerunner 235 gehad. Erg fijn horloge voor het hardlopen. Ik vind een horloge op een fiets toch behelpen. Scherm blijft last aflezen. Navigeren wordt niks. Scherm is te klein en als je hartslag wilt moet je hem om je pols houden.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 14 okt 2020 23:04

Beetje verkeerde post in het topic kleding en schoeisel (zijn andere topics voor). Voor jouw (toekomstige) wensen zou je toch beiden moeten hebben. Een fietscomputer voor het fietsen en een horloge voor alle andere sporten. Zou ik kiezen voor een Garmin fietscomputer en een Garmin horloge ivm het gebruiken van een en de zelfde app. Polar horloges ken ik niet zo goed, maar Polar fietscomputers hebben niet zo'n beste reputatie evenals de software/app.

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 14 okt 2020 23:28

Als je navigatie laat vallen zijn alle genoemde Garmins geschikt (de Polar waarschijnlijk ook). Je moet dan wel het scherm kunnen lezen zonder bril en het horloge op het stuur bevestigen. Daar heeft zowel Polar als Garmin een 'beugel' voor.

Heb zelf een Polar gehad (RS800CX) en de Garmin Forerunner235 in de tijd dat ik nog geen leesbril nodig had. Gaat prima! Heb nu de Vivoactive3, voorloper van de 4. Gaat ook prima (met leesbril).

Is navigatie echt belangrijk ... koop dan iets met een groter scherm (lees: een echte fietscomputer).
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 15 okt 2020 09:50

De hartslagen van de Forerunner 935 kloppen bij mij man totaal niet als hij flink transpireert.

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 15 okt 2020 10:16

De Forerunner 245 en de vivoactive 4 schijnen inwendig identiek te zijn. Ik heb een half jaar geleden een vivoactive gekocht en die bevalt prima maar als het mijn enige gps-horloge zou zijn zou ik hem niet willen hebben. Dat touchscreen is vervelend als het weer wat lastiger wordt. Als ik tussen die twee moest kiezen zou ik de 245 kiezen.
Voordeel van Garmin vind ik de kwaliteit van de app en de gekkigheid die die dingen allemaal meten.
Hartslag is niet heel betrouwbaar bij alle polsmeting: als je daar echt wat mee wilt heb je een borstband nodig. Over het algemeen vind ik die hartslagmeting op de pols meer interessant voor dingen als rustpols.
Bij de Fenix en de 935 ga je zaken als barometer en uiterlijk meewegen. Van dat soort dingen heb ik geen verstand.
Navigeren op het horloge heb ik wel eens gedaan maar dat gebruik ik alleen om van A naar B te komen; incidenteel. Navigeren op een horloge kan maar het is geen feest.
Persoonlijk koop ik pas weer een fiets-gps als ze onder de €50 zakken. Voor mijn gebruik (3 sporten) zijn horloges ongelooflijk veel handiger. (Ik heb twee fiets-gpssen versleten.)

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 15 okt 2020 10:37

alliance_0 schreef: 14 okt 2020 23:04 Polar horloges ken ik niet zo goed, maar Polar fietscomputers hebben niet zo'n beste reputatie evenals de software/app.
Polar is jarenlang marktleider geweest in de atletiek.
Over de app of de webpagina kan ik weinig verkeerd zeggen, wat mij betreft geen opmerkingen.
De fietscomputers van Polar hebben idd. hun kwaaltjes, maar op dit forum leer je dat het ook bij de andere merken niet altijd 100% goed loopt.
Zelf tevreden gebruiker van een Polar V650, mijn kopvrouw gebruikt nog steeds de M450. Die laatste heeft geen navigatie.
Vroeger ook een Polar uurwerk op het stuur gemonteerd, Het kan wel, super handig is het niet.
Wil je een goedkoop alternatief van Garmin dan lijkt deze me wel wat:
https://www.futurumshop.nl/garmin-edge- ... ndel.phtml

Edit: gelijk wel merk, ik zou altijd voor een borstband gaan.

david_deman
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 09 okt 2020 11:23

david_deman 15 okt 2020 12:17

Zoals al gezegd is een fietscomputer en een hartslagmeter beter en interessanter. Je hebt meteen ook een GPS die je de weg toont en zo zal je nieuwe terreinen ontdekken.
Je maakt een route op ridewithgps.com, koppelen met je wahoo en je kan vertrekken zonder je zorgen te hoeven maken naar waar je moet fietsen.

Ik gebruik de wahoo Bolt in combinatie met de wahoo hartslag meter + de wahoo cadans en snelheidsensoren. Zo kan je op cadans en hartslag fietsen. Iets waar je in de toekomst meer zal aan hebben denk ik . Deze combo heb je voor een 330 EUR ofzo dacht ik.

Ik heb een apple watch maar zou dit nooit "alleen" willen gebruiken om te gaan fietsen. Dan heb ik echt liever die wahoo.. Ik ben ook begonnen met enkel die apple watch puur om te kunnen registreren bij strava en na 3 ritten wilde ik een fietsgps. Die hartslagmeting op een sporthorloge aan je pols is ook niet accuraat te noemen.

Wpeters
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 sep 2020 14:28

Wpeters 15 okt 2020 13:31

jer81 schreef: 14 okt 2020 22:51 Ik zou je aanraden om een fietscomputer te nemen ipv een horloge.
Het is echt heel veel fijner om je hartslag, snelheid, cadans, afstand enz af te lezen op een fietscomputer dan je hand van het stuur halen je pols omhoog te brengen en het kleine schermpje even te bekijken tijdens het fietsen.
Bedankt voor je reactie! Navigeren is geen must, maar wel fijn. Ik wil het horloge voornamelijk voor meerdere sporten gebruiken, dus vind een fietscomputer dan niet handig. Misschien een investering voor later.

Wpeters
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 sep 2020 14:28

Wpeters 15 okt 2020 13:32

alliance_0 schreef: 14 okt 2020 23:04 Beetje verkeerde post in het topic kleding en schoeisel (zijn andere topics voor). Voor jouw (toekomstige) wensen zou je toch beiden moeten hebben. Een fietscomputer voor het fietsen en een horloge voor alle andere sporten. Zou ik kiezen voor een Garmin fietscomputer en een Garmin horloge ivm het gebruiken van een en de zelfde app. Polar horloges ken ik niet zo goed, maar Polar fietscomputers hebben niet zo'n beste reputatie evenals de software/app.
Kon geen ander topic vinden waar hij logischer was haha. Bedankt voor de tip!

Wpeters
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 sep 2020 14:28

Wpeters 15 okt 2020 13:33

De Tukker schreef: 14 okt 2020 23:28 Als je navigatie laat vallen zijn alle genoemde Garmins geschikt (de Polar waarschijnlijk ook). Je moet dan wel het scherm kunnen lezen zonder bril en het horloge op het stuur bevestigen. Daar heeft zowel Polar als Garmin een 'beugel' voor.

Heb zelf een Polar gehad (RS800CX) en de Garmin Forerunner235 in de tijd dat ik nog geen leesbril nodig had. Gaat prima! Heb nu de Vivoactive3, voorloper van de 4. Gaat ook prima (met leesbril).

Is navigatie echt belangrijk ... koop dan iets met een groter scherm (lees: een echte fietscomputer).
Dankjewel, de meeste reacties zeggen inderdaad de Garmin Forerunner 235.

Plaats reactie