Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

maat advies (met foto's)

daanbr
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 apr 2011 11:48

daanbr 13 okt 2020 22:15

Hallo allemaal, ik heb jullie deskundige advies nodig.
Ik ben nieuw vwo gravel fietsen en wil er een bestellen, maar weet niet welke maat het beste is.

Het is voor een fietsvakantie van ongeveer 14 dagen ongeveer 100 tot 175 km per dag met fietstassen. Voor solo ritten in het bos en op de weg (als ik mijn triatlon fiets niet wil gebruiken), en af ​​en toe een groepsrit met wielrenners.


Ik ben 178 cm, met 86cm binnenbeenlengte.

De maat calculator op de site van het merk (cube) bij dit model zegt dat ik een M nodig heb.
De website van een andere fietsenwinkel zegt:
- Tussen 170 cm en 178 cm = S.
- Tussen 176 cm en 184 cm = M

Dus ik zit aan de top van de aanbevolen lengte voor een S, en onder het midden qua aanbevolen lengte voor de M.
Wat zouden jullie ervaren gravel rijders mij aanraden?

Hier zijn wat foto's van mij op de fiets (blauw is M, beige is S). Ze mochten hier geen peddels op plaatsen omdat dit demo-fietsen zijn, waardoor ik de fiets wat moeilijk kan voelen. Levering zal op zijn vroegst in week 8 zijn. Dus ik kan beter meteen de juiste maat bestellen ..... ;-)

(sorry het verschil in hoek maakt het niet echt veel gemakkelijker)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5061
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 13 okt 2020 22:41

Zo op het oog de S. Maar dat hangt er wel van af hoeveel spacers je nodig hebt.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4223
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 13 okt 2020 22:49

Op basis van de foto's lijkt mij de S ook het beste, maar eigenlijk kun je er niks van zeggen. Je zult er toch echt met pedalen op moeten zitten om iets nuttigs te kunnen zeggen.
Belachelijk dat de verkoper er geen pedalen op wil zetten. Demo fietsen zijn toch juist om te proberen!

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 13 okt 2020 23:06

Raar verhaal van die pedalen....

Als je precies tussen 2 maten valt, kun je vaak meer kanten op qua aanpassen en afstellen met de kleinere maat dmv setback, spacers en stuurpen.

Als je van plan bent om tassen te gebruiken, is de grotere maat soms handiger: meer ruimte voor een frametas en je bidons. Bij sommige modellen zit ook een verschil in de lengte van de liggende achtervork, vooral van belang als je een rek met tassen gaat hangen (ivm je hakken).

Dat zijn de dingen waar je een beetje over moet nadenken nu.

Obv de foto's zeg ik ook S

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 14 okt 2020 07:22

Met die lengte zou ik op basis van de foto's voor de M kiezen, de S gaat net passen.
Vaak is een S voor personen tot 174/175 en daarboven een M.
En op die M op de foto zit je er ook goed op.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 14 okt 2020 07:36

Wat mij betreft vrij duidelijk dat de M de beste maat is. Ik snap eerlijk gezegd niet hoe ze het voor elkaar krijgen om nog met een 'S' op de proppen te komen als je bbl 86 cm is, frame heeft veel te weinig stack om dat op te vangen en dus is automatisch het gevolg dat je met een spacertoren rond moet gaan rijden. De laatste 2 foto's heb ik niet mee genomen in de overweging, zonder pedalen kan je niet natuurlijk op een fiets zitten.

Op 'S' kan je best fietsen, maar de 'M' is de betere maat.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 14 okt 2020 07:53

Eigenlijk zou je gewoon moeten zeggen dat als ze een kans willen maken op een verkoop, pedalen erop moeten zetten voor je. Anders naar een andere zaak. Zo kun je niet bepalen wat goed zit.

_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

_pfw_ 14 okt 2020 08:23

Het verschil in stack is bijna 3,5 cm Op de foto's kun je dat verschil inderdaad niet zien omdat je zonder pedaal niet op de juiste hoogte zit.

Met de standaard zadelpen krijg je het zadel op een S al niet hoog genoeg denk ik.... Ik zou voor de M gaan.

Je kunt ook naar een andere dealer gaan om het uit te proberen. Ik stond de vorige keer bij zo'n cube te kijken en kreeg spontaan de aanbieding om er een rondje op te rijden (gewoon even naar buiten).

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1155
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 14 okt 2020 08:49

daanbr schreef: 13 okt 2020 22:15 Hallo allemaal, ik heb jullie deskundige advies nodig.
Op die foto's sta je in een winkel.
Als je naar een goede winkel gaat, kunnen ze je heel goed helpen.

Beter dan een paar mensen op een forum, die het op een foto in moeten schatten of je fiets goed is ja of nee.


Mij kost het geen geld/pijn als je een verkeerde maat fiets koopt.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Gebruikersavatar
Soepkop
Forum-lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 22 okt 2016 21:33

Gebruikersavatar Soepkop 14 okt 2020 08:59

Zonder proefrit kun je geen weloverwogen keuze maken. Punt.
Ik heb zelf zaterdag een Cube Cross Racer Pro gekocht. Hoewel ik 'maar' 1.87 meter ben met een binnenbeenlengte van 88 cm, ben ik gegaan voor een XL
Eenvoudigweg omdat de reach van de XL mij veel beter beviel. De FM adviseerde mij van begin af aan de XL, maar veel forumers adviseerden mij de L. Ik heb aan beide adviezen wat gehad: het leidde ertoe dat ik zowel op de L als de XL heb proefgereden. En toen besloten te gaan voor de XL. Zelfs met een zadel dat relatief laag staat en twee verwijderde spacers (beide scoren laag op de coolheidsfactor). Maar het gaat er bovenal om dat je fijn op de fiets zit - anders kun je nooit genieten (het hele doel van fietsen wat mij betreft). De L stond nog in de doos en is speciaal voor de proefrit voor mij opgebouwd. Daar koop ik dus mijn fiets.
Cube Cross Race Pro 2021
Argon18 Krypton 2018

https://www.strava.com/athletes/2602414?hl=nl-NL

prjz
Forum-lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 14 okt 2020 09:12

Volgens mij de M, op de S zit je opgevouwen.
prj

chris80
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 14 okt 2020 09:56

Volgens mij heeft een proefrit pas echt zin als je meer dan 2 a 3 uur op de fiets kan zitten. Dan merk je pas echt of er klachten komen, met een rondje op de parkeerplaats voelt veel al snel goed (naar mijn mening dan he 😀). Zeker als starter kun je dan snel een verkeerde keuze maken.

Vriend van mij heeft een Giant gekocht en kreeg gewoon een paar dagen een proeffiets mee naar huis. Dan kun je pas echt testen 😀

Plaats reactie