Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Een vermogensmeter aanschaffen [vragen, tips en ervaringen]

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 06 okt 2020 12:36

ypuh schreef: 06 okt 2020 12:33 Werkt een Pioneer powermeter alleen met de Pioneer fietscomputer? Lijkt me niet toch (is gewoon ANT+ neem ik aan)?

En heeft een Pioneer ook zo'n aanwezige unit op de linker crank, wat bij sommige frames tot clearance problemen leidt? Op de foto's zo te zien wel (een 4iiii is te dik, Stages schijnt iets dunner te zijn).
Pioneer werkt idd met ANT+ en dat is voor elke fietscomputer gelijk. Dus werkt prima samen met alles wat ANT+ heeft.

athhretjt
Forum-lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 22 mar 2016 21:05

athhretjt 06 okt 2020 16:05

Volgens mij worden met een niet-Pioneer fietscomputer niet alle ingewikkelde extra gegevens weergegeven/opgeslagen, die een Pioneer vermogensmeter extra kan meten. Dus het werkt wel, maar alleen als 'gewone' meter.

thebase
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 mei 2009 20:40

thebase 07 okt 2020 11:27

ik twijfel zelf onwijs wat ik ga doen. Ik rij al 3 jaar naar tevredenheid met een 4iii left only. Door te trainen met een powermeter ook veel progressie gemaakt en helemaal in de winter binnen is het in combi met zwift veel leuker geworden. Afgelopen winter heb ik Kickr gekocht en ik was toch verbaast in het verschil in weergave van het wattage die ik trap. Op de Kickr is deze soms wel 20 watt hoger. De meest logische verklaring die ik kan verzinnen is dat door een 10 jaar oude hernia ( niet geopereert want bijna nooit meer last) ik minder vermogen trap met mijn linker been dan rechts. Ik ben nu aan het nadenken om favero duo's te kopen om hiermee het verschil in kaart te brengen. Ik twijfel echter omdat ik niet zeker weet of dit buiten het weten wat voor verschil er is er nog meer toegevoegde waarde is. Zou je het verschil echt kleiner kunnen maken ( waarschijnlijk in overleg met een fysio o.i.d.) of geeft ik dan veel geld uit en heb ik alleen maar bevestiging en weet ik mijn werkelijk waarde ( iets hoger ftp waarschijnlijk).
doe maar gek, dan doe je al normaal genoeg

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 07 okt 2020 21:50

Qua opbouwdikte: de enkelzijdige Pioneer schuurde bij mij langs de achterbrug.
De 4iiii ging prima.

My 2 cents
I gotta warn you: I've got a compact and an 11-32 and I'm not afraid to use 'em!

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 07 okt 2020 23:04

fietsslak schreef: 07 okt 2020 21:50 Qua opbouwdikte: de enkelzijdige Pioneer schuurde bij mij langs de achterbrug.
De 4iiii ging prima.

My 2 cents
Zo'n vermoeden had ik al. Bedankt!

Lijkt erop dat alleen de Stages past als je gebruik wilt maken van een Shimano crankstel. Voor alle andere opties moet je ook je bottom bracket wisselen verwacht ik (o.a. Quarq, P2M). Misschien dat een Rotor Aldhu ook past in een 24mm BB.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 08 okt 2020 07:56

Aldhu past in een Shimano BB, ik heb mijn Ultegra trapstel 1 op 1 gewisseld voor een P2M Aldhu.
Afbeelding

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 08 okt 2020 08:20

ypuh schreef: 07 okt 2020 23:04Misschien dat een Rotor Aldhu ook past in een 24mm BB.
Daar is-ie voor gemaakt.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3341
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 08 okt 2020 08:29

thebase schreef: 07 okt 2020 11:27 ik twijfel zelf onwijs wat ik ga doen. Ik rij al 3 jaar naar tevredenheid met een 4iii left only. Door te trainen met een powermeter ook veel progressie gemaakt en helemaal in de winter binnen is het in combi met zwift veel leuker geworden. Afgelopen winter heb ik Kickr gekocht en ik was toch verbaast in het verschil in weergave van het wattage die ik trap. Op de Kickr is deze soms wel 20 watt hoger. De meest logische verklaring die ik kan verzinnen is dat door een 10 jaar oude hernia ( niet geopereert want bijna nooit meer last) ik minder vermogen trap met mijn linker been dan rechts. Ik ben nu aan het nadenken om favero duo's te kopen om hiermee het verschil in kaart te brengen. Ik twijfel echter omdat ik niet zeker weet of dit buiten het weten wat voor verschil er is er nog meer toegevoegde waarde is. Zou je het verschil echt kleiner kunnen maken ( waarschijnlijk in overleg met een fysio o.i.d.) of geeft ik dan veel geld uit en heb ik alleen maar bevestiging en weet ik mijn werkelijk waarde ( iets hoger ftp waarschijnlijk).
Een Kickr kan al wat optimistisch zijn. Zet een andere fiets met PM op de Kickr en als ook dan de Wahoo hogere waarden aangeeft, dan weet je het wel.
Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 08 okt 2020 08:37

Hier is de kickr core nagenoeg gelijk met mijn Quarq. Scheelt niet meer dan 2%

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 08 okt 2020 08:55

thebase schreef: 07 okt 2020 11:27 ik twijfel zelf onwijs wat ik ga doen. Ik rij al 3 jaar naar tevredenheid met een 4iii left only. Door te trainen met een powermeter ook veel progressie gemaakt en helemaal in de winter binnen is het in combi met zwift veel leuker geworden. Afgelopen winter heb ik Kickr gekocht en ik was toch verbaast in het verschil in weergave van het wattage die ik trap. Op de Kickr is deze soms wel 20 watt hoger. De meest logische verklaring die ik kan verzinnen is dat door een 10 jaar oude hernia ( niet geopereert want bijna nooit meer last) ik minder vermogen trap met mijn linker been dan rechts. Ik ben nu aan het nadenken om favero duo's te kopen om hiermee het verschil in kaart te brengen. Ik twijfel echter omdat ik niet zeker weet of dit buiten het weten wat voor verschil er is er nog meer toegevoegde waarde is. Zou je het verschil echt kleiner kunnen maken ( waarschijnlijk in overleg met een fysio o.i.d.) of geeft ik dan veel geld uit en heb ik alleen maar bevestiging en weet ik mijn werkelijk waarde ( iets hoger ftp waarschijnlijk).
Bij mij zijn door de breuk van een knieschijf de waardes links en rechts ook verschillend (55% links en 45% rechts gemiddeld). Met 1-zijdige meting (en die zitten volgens mij meestal rechts) zou ik op een niet kloppend totaal komen. Ik kan mijn garmin instellen zodat ik het verschil kan zien. In de praktijk doe ik er niets mee. Wat artikelen gelezen waarin werd gesteld dat het niet erg is en weinig nut heeft "mindere" been te gaan trainen. Voor het meten van vooruitgang maakt het ook niet uit. Lekker zo laten, en je geld aan andere leuke dingen uitgeven.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3341
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 08 okt 2020 09:05

JoostG schreef: 08 okt 2020 08:55 Met 1-zijdige meting (en die zitten volgens mij meestal rechts) zou ik op een niet kloppend totaal komen.
Ik ken alleen maar linkse eenzijdige PMs.
Afbeelding

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 08 okt 2020 09:10

Stages kan je right-only krijgen (en 4iii's ook), veel nu heeft het niet (tenzij je frame geen plaats heeft aan de linkerkant)
Afbeelding

Plaats reactie