Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Cannondale Taurine 4 of..?

cloggy3
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 12 jan 2009 13:56

cloggy3 07 feb 2010 13:45

Beste MTB-ers,

Omdat het MTB-en me in de kou beter bevalt dan het wielrennen wil ik een MTB gaan kopen. Ik heb tot nu toe dankbaar gebruik gemaakt van een oude alu TREK van een viend van me, nu wil ik een karretje voor mijzelf. Op de weg rijd ik wedstijden bij de A's, ben 1.86 en in wedstrijdvorm weeg ik 76-77 kilogram. Op de MTB wil ik fanatiek gaan trainen, marathons rijden en af en toe misschien zelfs een wedstijdje doen.

Ik was gisteren bij mijn LBS en daar wat geinformeerd. Hij heeft Stevens en Cannondale in het gamma. Omdat ik minimaal XT wil vielen de nieuwe Cannondale's af, de Stevens fietsen konden me qua frames niet echt bekoren. Omdat ik max. 1500 wil besteden aan de fiets hebben we ook de 2e hands afdeling bekeken.

Mijn FM wees me op een Cannondale Taurine 4 (http://www.cannondale.com/gbr/eng/Produ ... -Taurine-4) in het zwart-rood. In goede staat van onderhoud en volgens hem een jaar oud. De prijs moest 1400 euro zijn, daarvoor werden nog wel cassette en ketting vervangen, kwam er een onderhoudsbeurt en mag ik de bike komend weekend uitproberen in het terrein.

Nu was ik best gecharmeerd van de fiets (toegegeven, de kleurstelling van het frame kan beter) en leek de prijs me niet heel verkeerd. Maar omdat ik niet echt op de hoogte ben van wat er reilt en zeilt in de MTB-wereld wil ik jullie vragen om waardige alternatieven: XT of gelijkwaardig, goede voorvork met lockout, hardtail, sterke wielen, schijf-/velgremmen, goede looks, carbo/alu maakt mij niet zoveel uit. Goede 2e hands alternatieven sta ik dus ook open voor.

Goede looks zijn naar mijn beleving: Grand Canyon CF in zwart-wit of wit, BeOne Raw XX/XTR of BeOne Pearl. Strakke designs dus met scherpe lijnen.

Alvast bedankt,

Cloggy3

reinr
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 31 dec 2006 16:30
Locatie: Lelystad
Contact

reinr 10 feb 2010 07:26

wat weinig reacties zie ik:ook een beetje veel tekst misschien.
maar toch: taurine 4 is top maar wat oud en dus lekker goedkoop voor wat je krijgt, maar vind zelf 1400 wel aan de dure kant eigenlijk. de levenslange garantie is er niet meer bij het wisselen van eigenaar. helaas ken ik de andere fietsen niet maar volgens zijn ze allemaal prima.
gezien je conditie en kracht kun je een hardtail aan, maar een fully is wel beter op echt slecht terrein en voor als je veel traint ook prettiger (maar persoonlijk).
schijf remt veel beter in extreme / natte omstanigheden, er blijft minder troep in hangen en je velg slijt niet: als dat allemaal niet van toepassing is dan is v-brake ook perfect natuurlijk.
wielen crosstrail / crossride zijn allebei prima, maar er is veel te koop: als je veel fietst ga voor iets betere kwaliteit anders ben je binneneen half jaar aan nieuwe toe
succes met kiezen
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 10 feb 2010 17:17

Als ik jouw verhaal lees sluit ik me voor een groot deel bij reinr aan. Een tweede hands voor 1400 euro is niet goedkoop, oke het in een cannondale(voor sommigen zegt dat iets).

Gezien je niveau en het geen je wilt zou ik het volgende iig aanraden:
-Minimaal XT of sram X.9
-voorvork, denk dat een Fox het beste bij je rijstijl en doel past (RS reba, sid magura durin zijn ook prima)
-Een stel goede sterke relatief lichte wielen. XTR's zijn momenteel redelijk betaalbaar.

Je zal dan iets meer geld kwijt zijn maar als je bv bij canyon, cube bulls kijkt. is dat zeker te doen

cloggy3
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 12 jan 2009 13:56

cloggy3 12 feb 2010 17:49

Bedankt voor de reacties! Ik ga de Taurine toch niet doen. Ga toch maar eens uitkijken naar een nieuwe voorzien van jullie suggesties, de historie van deze fiets is me toch te onzeker, daarbij is 1400 kennelijk aan de hoge kant. Het zal waarschijnlijk iets worden in de hoek Canyon/Beone, maar de TREK 8500 staat me ook aardig aan.

reinr
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 31 dec 2006 16:30
Locatie: Lelystad
Contact

reinr 12 feb 2010 18:52

klinkt goed, hoe top die taurine ook is.
de nieuwe fietsen nemen de nieuwste ontwikkelingen mee tegen minder kosten: ga voor nieuw en licht!
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

cubemeister
Forum-lid
Berichten: 806
Lid geworden op: 04 okt 2007 20:57

cubemeister 13 feb 2010 15:24

vind de nieuwe cubes ook wel aantrekkelijke fietsen even kijken welk model precies je voorkeur heeft maar dit is een voorbeeldje wat in je budget past ongeveer.

http://www.cubebikes.nl/?rubriek_id=339 ... ct_id=3034
tarmac expert sram force
venge pro race sram force 22
BMC TE02 xt/xtr

Plaats reactie