Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielerseizoen 2020

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 01 okt 2020 20:55

amclassic-fan schreef: 01 okt 2020 18:59 Ik snap de consternatie eigenlijk niet zo goed. Als je bij een beetje multinational je in een functie zit waar je een paar ton per jaar binnen hengelt wordt dan kom je ook niet zo maar weg met controversiële uitspraken op social media.

En in Amerika wordt nu eenmaal anders gereageerd om sommige zaken dan dat we in Europa doen.
Daar hoef je niet eens een hele hoge functie voor te hebben, er zijn zat bedrijven die ergens in hun reglement wel iets roepen over het beoogde gedrag van hun medewerkers op het www. Vaak is het dan iets in de trant van "online uitingen mogen imago bedrijf niet schaden" (en dat geldt dan ook gewoon voor de magazijnmedewerker).

Gezien chef wielrenner hier als werk in een sponsorpakkie met zijn snuffert voor de camera moet fietsen, denk ik dat zijn werkgever weleens wat uitgebreidere eisen aan zijn online gedrag kan stellen. Terecht dus ook dat er consequenties volgen als hij hier zijn boekje te buiten is gegaan.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 01 okt 2020 20:58

RKN schreef: 01 okt 2020 20:55 ..................
Gezien chef wielrenner hier als werk in een sponsorpakkie met zijn snuffert voor de camera moet fietsen, denk ik dat zijn werkgever weleens wat uitgebreidere eisen aan zijn online gedrag kan stellen. Terecht dus ook dat er consequenties volgen als hij hier zijn boekje te buiten is gegaan.
En dan mag je je politieke voorkeur niet uiten?? Het Europese recht is hierover duidelijk.

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 01 okt 2020 21:05

Hij staat in zijn sponsorpakkie op zijn profielfoto;

Is dit dan zijn privé account, of een account waarmee hij als werknemer van trek online zichtbaar is?

(Trek-Segafredo is overigens een Amerikaanse wielerploeg)
Laatst gewijzigd door RKN op 01 okt 2020 21:13, 2 keer totaal gewijzigd.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 01 okt 2020 21:13

Geen idee.
Het is inderdaad niet verstandig om je mening te verkondigen in je sponsorpakje.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 01 okt 2020 21:59

Ook Scheldeprijs kan niet starten in Nederland.

Er wordt gezocht naar alternatieve startplaats voor de Scheldeprijs die in Terneuzen zou starten. De burgemeester van Terneuzen wil/kan geen vergunning afleveren. De volledige Scheldeprijs zal dan vermoedelijk ook volledig in Belgie gereden worden.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7956
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 02 okt 2020 00:10

Volgens mij kan en mag je altijd en overal je mening uiten over iets wat je in jouw eigen omgeving, land of familie raakt En zeker na zo’n wanstaltig debat als we afgelopen dinsdag hebben kunnen zien tussen Trump en Biden. Wat een vreselijke vertoning was dat zeg?!!

Maar doe dat dan vanuit je privé account, uit eigen persoon.
Doe je dat als onderdeel van een team en in de kleding van je werkgever dan moet je dus ook de consequenties daarvan aanvaarden. Jouw mening is niet per definitie die van je werkgever dus lijkt het me terecht dat hij een sanctie krijgt.
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Maruss
Forum-lid
Berichten: 807
Lid geworden op: 18 mei 2013 21:31

Maruss 02 okt 2020 02:41

lugosi schreef: 01 okt 2020 20:54
Er staat in het arrest wel degelijk ontslag of andere sancties. Duidelijk toch?
Niet echt.
Professionele sporters hebben op veel punten een andere arbeidverhouding met de werkgever en omgekeerd dan een gewone werknemer. Hieruit komen ook andere verplichtingen en verwachtingen. Ik vraag mij dus af in hoeverre deze uitspraak geldt voor dit soort arbeidsrelaties.

Maar wat heeft in dit geval een Europees Hof ermee te maken?

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 02 okt 2020 08:07

Het ging erover (hier door iemand geopperd) dat men in de US daar anders mee omgaat dan in Europa.
Ik ken de wetgeving in de US niet, maar ken wel een beetje de geschiedenis van het ontstaan van de grondwet van de US (die origineel volledig naar Frans model werd opgebouwd).

In Europa gaat je stelling alvast niet op; lees het arrest er op na. De implementatie ervan is verplicht voor de lidstaten in hun wetgeving.
Eerst argumenteer je dat het niet om ontslag gaat, maar de tekst spreekt duidelijk ook over andere sancties en dan voer je aan dat het over andere arbeidsverhoudingen gaat? Het heeft er allemaal niets mee te maken. Er zijn een aantal uitzonderingen van ambten die zich niet zomaar vrij mogen uitlaten omdat ze anders de neutraliteit in het gedrang brengen. Bijvoorbeeld bepaalde rechters zouden zo kunnen beschuldigd worden van partijdigheid. Het is duidelijk dat het hier niet gaat over arbeidsrelaties van sporters.
(In de US kan dat duidelijk wel, zie maar hoe de pas overleden Ruth Ginsberg Bader, als rechter van het Hooggerechtshof zich activistisch uitte en zelfs uitspraken deed over zittende presidenten, wat ze achteraf wel van zichzelf dom vond)

Zoals eerder gesteld heb je wel een punt dat het zijn zaak verzwakt omdat hij zijn opinie geeft waar hij een fotootje bijstaan heeft in teamkleding.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 02 okt 2020 08:21

Vandaag tijdrit in BB-Tour. Benieuwd naar het resultaat van Mathieu Van der Poel. Hij had duidelijk ambities voor het eindklassement, dus moet nu vol gaan in de korte tijdrit. (dat zou hem zeker moeten liggen).

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 02 okt 2020 13:41

ik vraag mij af of VDPoel wel in topvorm zal zijn gezien zijn beperkt (en zeker qua zwaarte) programma. Kan hij opboksen tegen al die andere goed gerodeerde toppers die al MSR, de tour, WP en LBL en het WK bvb hebben gereden?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 02 okt 2020 13:56

Het is een erg korte tijdrit, slechts 8km dus dat moet zeker kunnen. Kung en Kragh Andersen prefereren vermoedelijk een langere tijdrit.
Als hij vandaag een behoorlijke tijdrit rijdt (er wordt niet echt verwacht dat hij gaat winnen) en morgen krijgt hij een rit die hem op het lijf geschreven is met aankomst in Geraardsbergen die hij zeker kan winnen dan gaat dat ook een goed klassement opleveren.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 02 okt 2020 14:00

Ik ben vooral benieuwd naar de verschillen in een tijdrit van 8 km met de Slingerberg in het parcours.
Ook bekend als Plattenberg of Tiendeberg

Startplaats Kanne

max % 10%
Lengte 700m
Region Limburg
gem. % 7.6%
Hoogteverschil 53m

Link gewijzigd na een rechtzetting door forumlid Tommasini op de volgende pagina.
Laatst gewijzigd door Lcsmet op 02 okt 2020 19:17, 2 keer totaal gewijzigd.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie