Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Advies eerste racefiets, budget 900-1300

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 28 sep 2020 19:58

Geen natte afdalingen in de alpen: velgremmen!

SiepSwinkels
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 07 apr 2020 11:36

SiepSwinkels 28 sep 2020 20:29

Ik persoonlijk zou in deze prijsklasse en met dit doel voor ogen (lekker fietsen, geen wedstrijd, veel plezier) meer waarde hechten aan de banden opties die schijfremmen geven en de toename in remkracht in natweer dan aan die 1 à 1.5 kilo extra gewicht die een fiets met schijfremmen zal wegen. Als je gewoon lekker gaat fietsen hier in Nederland merk je daar echt niets van.

Maar uiteindelijk is er natuurlijk geen goed of fout, met elke fiets kan je een hele hoop mooie dingen beleven!
Olympia Ikon disc 2020
Olympia Iron 2019
Merida Scultura Evo Team 2009
B'Twin Rockrider 540

Wpeters
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 sep 2020 14:28

Wpeters 28 sep 2020 22:14

HarryuitHilversum schreef: 28 sep 2020 19:00 Door Corona zijn heel veel mensen gaan fietsen en zijn heel veel modellen in deze prijsklasse uitverkocht. Dat maakt ook het afdingen lastig.
Dus kijk naar verkrijgbaarheid en of de fiets goed past. Wat de schakelgroep betreft dan is tiagra goed genoeg, maar 105 wel beter.
Verder zou ik in dat segment gaan voor velgremmen. Met schijfremmen wordt de fiets wel erg zwaar en door het dure systeem wordt er dan bezuinigd op wielen en afmonteren. Kies je toch voor schijven, let erop dat ze hydraulisch zijn en niet mechanisch.
Goede tip, bedankt voor je reactie! Ik denk dat verkrijgbaarheid de doorslag gaat geven.

Wpeters
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 sep 2020 14:28

Wpeters 28 sep 2020 22:15

Lcsmet schreef: 28 sep 2020 19:10
HarryuitHilversum schreef: 28 sep 2020 19:00 .......Met schijfremmen wordt de fiets wel erg zwaar en door het dure systeem wordt er dan bezuinigd op wielen en afmonteren. .....................
Iets dat veel newbies ter harte moeten nemen.
Bij aankoop van een fiets met schijfremmen in het instapsegment moet je net iets te veel toegevingen doen tov een fiets met velgremmen.
Een zwaardere fiets met goedkopere onderdelen.
Voor hetzelfde geld heb je dus een beter afgemonteerde en lichtere velgremfiets of je bent met dezelfde afmontage relatief veel goedkoper en ook nog een lichter af dan met de schijfremfiets.
Dit is mooi samengevat, zo concludeerde ik ook alle adviezen!

Wpeters
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 sep 2020 14:28

Wpeters 28 sep 2020 22:18

SiepSwinkels schreef: 28 sep 2020 20:29 Ik persoonlijk zou in deze prijsklasse en met dit doel voor ogen (lekker fietsen, geen wedstrijd, veel plezier) meer waarde hechten aan de banden opties die schijfremmen geven en de toename in remkracht in natweer dan aan die 1 à 1.5 kilo extra gewicht die een fiets met schijfremmen zal wegen. Als je gewoon lekker gaat fietsen hier in Nederland merk je daar echt niets van.

Maar uiteindelijk is er natuurlijk geen goed of fout, met elke fiets kan je een hele hoop mooie dingen beleven!
De toename in remkracht geef mij denk ik ook een veiliger gevoel. Aangezien ik nog niet gewend ben aan de snelheden en het slechtere weer.

Wpeters
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 sep 2020 14:28

Wpeters 28 sep 2020 22:18

klimmer schreef: 28 sep 2020 19:58 Geen natte afdalingen in de alpen: velgremmen!
Is het verschil niet merkbaar?

chris80
Forum-lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 28 sep 2020 23:33

Als je met gewoon droog weer rijdt in Nederland zul je nauwelijks tot geen verschil merken tussen schijfremmen en velgremmen. Ook in de regen heb ik nog genoeg remkracht met velgremmen. En ook in de Alpen heb ik diverse Granfondo's gereden met velgremmen zonder problemen (wel altijd droog weer).

In jou prijsklasse zou ik altijd een fiets met velgremmen nemen.

Woutoro32
Forum-lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 18 jun 2020 21:22

Woutoro32 29 sep 2020 10:15

Ik heb net een andere racefiets aangeschaft. Getwijfeld tussen velg of schijfremmen.. uiteindelijk toch weer velg gekozen. Ik weeg 68kg en het remt heel goed met de nieuwe 105 groep.

In de regen moet je sowieso voorzichtig zijn. Genoeg in de Alpen gedaald en als je goed omgaat met de mechaniek is velgremmen meer dan prima. Zeker in deze prijsklasse.

Kijk eens op de site van Jan Janssen, daar heb je het type Vuelta met volledig 105 groep voor onder de 1300,-.

Zij kunnen redelijk vlot leveren doordat ze fietsen samenstellen op de keuze van de klant en niet volledige fietsen ansich verkopen. Succes met alle adviezen.

Wpeters
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 sep 2020 14:28

Wpeters 29 sep 2020 12:11

chris80 schreef: 28 sep 2020 23:33 Als je met gewoon droog weer rijdt in Nederland zul je nauwelijks tot geen verschil merken tussen schijfremmen en velgremmen. Ook in de regen heb ik nog genoeg remkracht met velgremmen. En ook in de Alpen heb ik diverse Granfondo's gereden met velgremmen zonder problemen (wel altijd droog weer).

In jou prijsklasse zou ik altijd een fiets met velgremmen nemen.
Dankjewel voor je tips! Velgremmen zorgt er wel voor dat ik van andere aspecten, betere kwaliteit kan halen zoals de schakelgroep.

Wpeters
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 sep 2020 14:28

Wpeters 29 sep 2020 12:12

Woutoro32 schreef: 29 sep 2020 10:15 Ik heb net een andere racefiets aangeschaft. Getwijfeld tussen velg of schijfremmen.. uiteindelijk toch weer velg gekozen. Ik weeg 68kg en het remt heel goed met de nieuwe 105 groep.

In de regen moet je sowieso voorzichtig zijn. Genoeg in de Alpen gedaald en als je goed omgaat met de mechaniek is velgremmen meer dan prima. Zeker in deze prijsklasse.

Kijk eens op de site van Jan Janssen, daar heb je het type Vuelta met volledig 105 groep voor onder de 1300,-.

Zij kunnen redelijk vlot leveren doordat ze fietsen samenstellen op de keuze van de klant en niet volledige fietsen ansich verkopen. Succes met alle adviezen.
Dankjewel voor de goede tip! Ik ga daar zo gelijk even kijken, ik denk dat 105 groep nu mijn eerste eis gaat worden. Hoor daar veel mensen over!

Woutoro32
Forum-lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 18 jun 2020 21:22

Woutoro32 29 sep 2020 13:54

Wpeters schreef: 29 sep 2020 12:11
chris80 schreef: 28 sep 2020 23:33 Als je met gewoon droog weer rijdt in Nederland zul je nauwelijks tot geen verschil merken tussen schijfremmen en velgremmen. Ook in de regen heb ik nog genoeg remkracht met velgremmen. En ook in de Alpen heb ik diverse Granfondo's gereden met velgremmen zonder problemen (wel altijd droog weer).

In jou prijsklasse zou ik altijd een fiets met velgremmen nemen.
Dankjewel voor je tips! Velgremmen zorgt er wel voor dat ik van andere aspecten, betere kwaliteit kan halen zoals de schakelgroep.

Dat dus. Binnen het budget dat je hebt kan je overgaan tot de betere schakelgroep en/of velgen. Alhoewel ik met mijn nieuwe fiets tot de conclusie ben gekomen. Trappen moet je toch echt nog zelf doen😅.

Wpeters
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 sep 2020 14:28

Wpeters 29 sep 2020 14:22

Hahah dat is zeker waar! Maar dan wel het liefst met zo goed mogelijk materiaal.

Plaats reactie