Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1119
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 22 sep 2020 11:13

De spijker op zijn kop JoostG :D

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 22 sep 2020 11:14

Eens Joost, ik bedoelde het zelfde maar ben wat minder goed in schrijven!

Als we er zo naar kijken bereiken we veel meer op alle grote vlakken die er nu spelen.
Zwarte Piet is niet racistisch, maar misschien hebben mensen er wel last van. Op het moment dat iemand dat laatste zegt wil ik best een gesprek aan en ben ik ook voor een verandering. Maar met de eerste opmerking (zonder niet), kan hij mij niet zwart genoeg zijn :-)

(Waarbij ik me ook kan voorstellen dat mensen die laatste opmerking weer kinderachtig vinden)

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 22 sep 2020 15:42

"Ik ben niet zo van quarantaine, dus ja, dan doe je het toch niet zo snel ook al is het wel nodig"

(We zien het allemaal inderdaad anders)

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 22 sep 2020 16:53

JoostG je mist mijn punt.

Iedereen moet zelf bepalen wat zijn steentje is om aan het milieu bij te dragen. Ipv van 6 keer vliegen 3 keer prima.. ipv 7 biefstukken per week maar 1 prima... vul maar de voorbeelden in.

Maar dat is je eigen keuze!

Dring niet je eigen keuzes (niet gericht aan jou) op aan een ander als je niet weet wat die zijn bijdrages zijn aan een beter milieu.

Het is uitermate irritant en belerend als iemand tegen jou zegt dat je iets niet mag terwijl jij het recht hebt om je eigen keuzes te maken.

Dat ongevraagd opdringen wat vaak niet eens gefundeerd is.

De ecologische voetprint van die mensen die dat doen is vaak schandalige hoog. Maar het eigen straatje word wel mooi schoon geveegd.

Ik vind de elektrische auto wel een mooi voorbeeld. Ja de verbrandingsmotor is vervuilend. Niet best voor deze aardkloot. Maar als je je er in verdiept hoe in de kobalt mijnen door jonge kinderen die 12 uur per dag keihard moeten werken het er aan toe gaat dan is dat dieptriest..

https://www.parool.nl/nieuws/rechtszaak ... ~b40c4207/

En dan zit je dan elke dag in je zwaar gesubsidieerde Tesla op weg naar het werk in de file.. en jezelf maar een goed gevoel aanpraten en foeteren op die stinkende diesels.

Sorry hoor maar dit is gewoon hypocriet.

Ik eet elke dag vlees... moet ik mij daar voor schamen? Ik heb al 35 jaar niet meer in een vliegtuig gezeten ik ga elke dag op de fiets naar het werk zonder accu aandrijving. Wie is nou beter bezig voor onze aarde? Die groente etende Tesla rijder met 3 vliegvakanties of ik? Ik hoef geen speldje maar ook geen klote gevoel omdat mijn keuzes de mijne zijn.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 22 sep 2020 18:04

Goed verwoord Rico, helemaal mee eens.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

sge
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 okt 2010 16:01

sge 22 sep 2020 19:01

Keezx schreef: 22 sep 2020 18:04 Goed verwoord Rico, helemaal mee eens.
Inderdaad de spijker op de kop.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 22 sep 2020 20:16

RVV schreef: 22 sep 2020 16:53
Het is uitermate irritant en belerend als iemand tegen jou zegt dat je iets niet mag terwijl jij het recht hebt om je eigen keuzes te maken.
eens

Dit probeert het rijke westen nu op met de opkomende/derde wereld landen te doen. Wat wij jaren mochten en hebben mogen hun niet...........

Daar krijg je ook ellende mee

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 23 sep 2020 14:51

Rico +100

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 23 sep 2020 14:55

En ik vind de berekeningen over de vervuiling nog weleens dubieus. Zeg maar de Schiphol lobbies en dergelijke.....volgens mij worden we via politiek en media nog weleens beïnvloed hierop

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 23 sep 2020 15:35

RVV schreef: 22 sep 2020 16:53 JoostG je mist mijn punt.

Iedereen moet zelf bepalen wat zijn steentje is om aan het milieu bij te dragen. Ipv van 6 keer vliegen 3 keer prima.. ipv 7 biefstukken per week maar 1 prima... vul maar de voorbeelden in.

Maar dat is je eigen keuze!

Dring niet je eigen keuzes (niet gericht aan jou) op aan een ander als je niet weet wat die zijn bijdrages zijn aan een beter milieu.

Het is uitermate irritant en belerend als iemand tegen jou zegt dat je iets niet mag terwijl jij het recht hebt om je eigen keuzes te maken.

Dat ongevraagd opdringen wat vaak niet eens gefundeerd is.

De ecologische voetprint van die mensen die dat doen is vaak schandalige hoog. Maar het eigen straatje word wel mooi schoon geveegd.

Ik vind de elektrische auto wel een mooi voorbeeld. Ja de verbrandingsmotor is vervuilend. Niet best voor deze aardkloot. Maar als je je er in verdiept hoe in de kobalt mijnen door jonge kinderen die 12 uur per dag keihard moeten werken het er aan toe gaat dan is dat dieptriest..

https://www.parool.nl/nieuws/rechtszaak ... ~b40c4207/

En dan zit je dan elke dag in je zwaar gesubsidieerde Tesla op weg naar het werk in de file.. en jezelf maar een goed gevoel aanpraten en foeteren op die stinkende diesels.

Sorry hoor maar dit is gewoon hypocriet.

Ik eet elke dag vlees... moet ik mij daar voor schamen? Ik heb al 35 jaar niet meer in een vliegtuig gezeten ik ga elke dag op de fiets naar het werk zonder accu aandrijving. Wie is nou beter bezig voor onze aarde? Die groente etende Tesla rijder met 3 vliegvakanties of ik? Ik hoef geen speldje maar ook geen klote gevoel omdat mijn keuzes de mijne zijn.
Ik denk dat we redelijk op 1 lijn zitten: oordeel niet te snel en laat mensen zelf bepalen hoe ze willen bijdragen. Dat is altijd beter dan niets bijdragen.
Ben alleen wel bang dat enige sturing (moeten) vanuit overheid daarbij nodig zal zijn, aangezien er groepen zijn die niet bijdragen aan het verlagen van de voetprint.

Persoonlijk zou ik het subsidie Tesla verhaal en kobalt achterwege laten. Daar zet je (on)bewust een hele groep in de hoek, waarvan jij en ik ook de achtergrond niet kennen.

Volgens mij is het overigens geen subsidie, maar een belastingkorting (en zit het stelsel in NL niet vol met kortingen en toeslagen?), om iets te stimuleren waar een groot deel van de bevolking (zeker tot kort) niet aan wilde (geen bereik, laadpaalstress, laadpaalfiles)?

Kobalt is een lastig verhaal, alleen zoals het belicht wordt in het Parool verhaal is wel heel karig. Ik heb een aantal artikelen gelezen en daar een aantal zaken uit onthouden (parate kennis voor bij de borrel :winkthumb:):
- 50% van de kobalt wordt gewonnen in Congo, waarvan 80% in grote moderne mijnen (erkende mijnbouwbedrijven, internationaal gecontroleerd). Tesla, maar ook BMW, nemen alleen kobalt af van zulke producenten. Verder bevat een Tesla batterij nog maar 3% kobalt (accu's van de nieuwere ID 3 bevatten 13% kobalt) en is het streven om snel op 0% te zitten.
- 49% van het gewonnen kobalt wordt gebruikt voor batterijen (telefoons, laptops, gadgets, etc. In 2018 schatten men het aandeel van batterijen voor auto's in op 8%. Dat zal nu wel gestegen zijn.
- 6% wordt gebruikt voor ontzwavelen van ruwe olie (voel je hem aankomen.....).
Hopelijk zijn er anderen die hier een aanvulling op kunnen geven en die er meer verstand van hebben. Ik pretendeer dat namelijk niet. Ik wil het alleen maar gebruiken om in te laten zien dat het kobalt verhaal wel heel eenzijdig wordt gebruikt 'tegen' de elektrische auto, en we die verhalen nooit of weinig hebben gehoord als het gaat om brandstof en de smartphone.
Dat we kinderarbeid kostte wat kost moeten verbannen bij de winning van kobalt moge duidelijk zijn. En laten we dan direct alle misstanden aanpakken die gepaard gaan bij de winning van aardolie!
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 23 sep 2020 19:19

Mooi betoog Joost :like:

Kobalt is niet het enige probleem trouwens, koper is eigenlijk net zo goed een probleem. Derving, milieu aspect en niet in de laatste plaats oorlogen spelen hierbij een niet te negeren rol!
Waarom denk je dat er al zo lang gestreden wordt in en over Afghanistan? De bodem daar zit boordevol schatten aan grondstoffen die in de huidige digitale en (komende) post-aardolie economie
een hele belangrijke bron van materiaalvoorziening gaan worden!
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 23 sep 2020 20:18

Hier trouwens een interessant docu over voedselproductie, vleesproductie en energie van Martijn Poels (geen familie van denk ik ;) )
Veel nuance en een wat bredere kijk op zaken.

https://www.youtube.com/watch?v=TTNOnXH ... e=youtu.be


(Edit: hij is een neef van Poels de renner en heeft kennelijk ook ooit een docu over zijn neef Wout gemaakt)
Do or don’t, there is no try

Plaats reactie