Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Nog iets verprutst bij het sleutelen vandaag?

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 15 sep 2020 21:29

Voor het eerst iets gemold tijdens het sleutelen, maar wel gelijk een dure. Zit een behoorlijke scheur/inkeping in mijn carbon zadelpen van Cervelo.

Heb hem wel eens vastgedraaid met een momentsleutel die niet klikte en voelde het vrij stug gaan. Heb het toen maar zo gelaten, maar schijnbaar al ver over de torque waarde heen dus :oops:.

Ach helaas. De afgelopen jaren ook genoeg bespaard door altijd alles zelf te doen, maar blijft zonde.

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 15 sep 2020 22:58

Niet te catalogiseren als sleutelen:
Bij de montage op het stuur rubber strap van Lezyne verlichting gesloopt.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 16 sep 2020 11:57

Nog ff contact opgenomen met de garantie service van Sigma Sports omtrent de gebroken zadelpen, omdat ik er vrij zeker van was dat ik met mijn momentsleutel niet in de buurt was gekomen van de 8nm torque waarde. Kreeg wel een duidelijke reactie terug omtrent het smeren van carbon grip op de seat clamp.

Thanks for getting in touch, that is unfortunately the likely cause of the issue.

As the sliding surfaces have a friction material against them, this would have provided a false torque reading on the bolt. This means the torque you were getting was significantly higher than that which was displayed. This is supported by the marks on the seatpost which do unfortunately show the seatpost has been crushed. As a result, this is unfortunately not something the manufacturer would cover under warranty.

However, as things like this do occur, we would like to assist as best we can and offer a reduced price replacement to help out.

Please let me know if that interests and we can assist as best we can in the situation.
Afbeelding

Note to self; alleen carbon pasta op de zadelpen, niet op de wig.

Inmiddels alweer een 2e hands zadelpen gevonden voor een redelijke prijs.

goeti
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 03 feb 2006 17:02

goeti 22 sep 2020 10:45

daar er een tikje in mijn trapas zit wou ik de crank eens losdraaien maar krijg borgmoer aan linker crank niet los zit muur vast hoe kan ik deze terug loskrijgen de zes kan sleutel zou al beginnen de moer beschadigen is van een SI cannondale crank wat zou ik nog kunnen doen om deze los te krijgen zie foto
Afbeelding

leon1
Forum-lid
Berichten: 2817
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 22 sep 2020 12:29

Die borgmoer is een inbus maat 8. En daarna heb je een speciale Cannondale tool nodig om de crank te verwijderen van de as. Al lukt het mij ook met een normale (ouderwetse) cranktrekker. Let op dat je ook de washer van de bout verwijderd voordat je de cranktrekker erop zet.


En als het erg vast zit, even de fohn erop. Warm maken helpt zo goed als altijd!
Ride bikes, not tanks!

SantaSCSI
Forum-lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 18 nov 2014 12:55

SantaSCSI 22 sep 2020 15:09

Al enkele weken geleden, maar ben er in geslaagd om 1 dag voor het vertrek naar de vogezen de M8 bout van mjin sram force crank in stukken te draaien. Gelukkig had ik hetzelfde crankstel op mijn crosser dus die heeft even voor donor gespeeld.

goeti
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 03 feb 2006 17:02

goeti 22 sep 2020 16:50

opgelost met een 12 tand sleutel i.p.v. zeskant sleutel maar moer is wel een beetje geschonden maar gaat nog altijd

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 22 sep 2020 17:50

SantaSCSI schreef: 22 sep 2020 15:09 Al enkele weken geleden, maar ben er in geslaagd om 1 dag voor het vertrek naar de vogezen de M8 bout van mjin sram force crank in stukken te draaien. Gelukkig had ik hetzelfde crankstel op mijn crosser dus die heeft even voor donor gespeeld.
Even voor de correctheid: een bout met een kop waar een 8 mm inbus in past is hoeft geen M8 bout te zijn en is dat in dit geval ook niet.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 22 sep 2020 19:46

Idd, en zomaar aannemen dat elke bout een Metrische schroefdraad betreft heeft al aardig wat beginnende sleutelaars behoorlijk wat geld gekost, als je het gereedschap niet hebt om dat te controleren is internet afstruinen een beter advies dan toch maar even uitproberen.

SantaSCSI
Forum-lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 18 nov 2014 12:55

SantaSCSI 26 sep 2020 01:43

Ik ga inderdaad iets te licht over de afmetingen en specs van een bout ;) .
Het is dus de bout die je met inbus 8 vast draait op 52nm (gxp crank). Gezien ik geen momentsleutel van die grootte heb is het dus altijd "vast is vast" geweest qua aandraaien. Het was me niet meteen duidelijk of het aan te hard aandraaien of gewoon metaalmoeheid oid lag, maar kapot was ze.

In de toekomst toch maar eens investeren in een extra momentsleutels want natte vinger werk is ook maar dat.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 26 sep 2020 07:45

52Nm is trouwens zeer vast.; met een korte inbussleutel haal je dat normaal niet.

Mitchel
Forum-lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 05 nov 2016 10:58

Mitchel 26 sep 2020 09:18

Het kopje van het boutje om de remblokken van mijn schijfremmen vast te zetten was een beetje kapot. Dus verwisseld met een oud boutje van de mountainbike. Na een dag weer schreeuwende schijven. Blijkt dat oude schroefje dunner te zijn waardoor de remblokken speling hebben en kunnen bewegen in de caliper. Straks maar een nieuw boutje halen bij de lbs en hopen dat het geluid nu echt verdwenen is.

Plaats reactie