Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Nauwkeurigste GPS systeem

E de B
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 sep 2020 20:02

E de B 17 sep 2020 20:22

Hallo,

Ik vroeg mij af; wat is het beste/nauwkeurigste navigatiesysteem voor sporthorloges (Ik heb een Garmin Vivoactive 3, toentertijd puur voor hardlopen) GPS, Galileo (Is Galileo al volledig operationeel?), GLONASS of een combinatie van GPS met bovenstaande twee (die optie heeft Garmin)?

Ik fiets voornamelijk op vlakke wegen, niet heel bosrijk en ook niet omringt door hoge gebouwen. 🧐

0475
Forum-lid
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 17 sep 2020 20:57

E de B schreef: 17 sep 2020 20:22 .......
Ik fiets voornamelijk op vlakke wegen, niet heel Boswijk en ook niet omringt door hoge gebouwen. 🧐
Elke recente fiets gps is dan meer dan voldoende goed. Waarom heb je ‘zorgen’ over de nauwkeurigheid dat die niet voldoende is?

E de B
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 sep 2020 20:02

E de B 17 sep 2020 23:19

In het kort, ik ben een paar maand geleden begonnen met fietsen.

Dus niet zozeer ‘zorgen’, ik vroeg mij af of een sporthorloge accuraat genoeg is om de juiste fietsdata door te geven. Ik begon te twijfelen omdat mijn Sigma 9.16 (kreeg ik erbij) een hele andere (gemiddelde) snelheid weergeeft dan mijn horloge. Ik snap dat GPS het anders berekend, maar het is nu lastig in te schatten wat juist is, hoe snel ik fiets, etc. vandaar mijn twijfel.

mistraller
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 jun 2020 09:42

mistraller 17 sep 2020 23:40

Ik heb ook een hele poos met de VA3 gefietst. Ging prima. Hartslag is minder nauwkeurig met een horloge maar dat wist je waarschijnlijk al. Ik gebruikte een cadanssensor, daar kan de VA3 ook prima mee overweg. Nu heb ik echter toch een Garmin Edge 530 gekocht; want de VA3 ondersteunt geen vermogensmeters. En navigatie leek me ook wel handig.
Dus als het puur gaat om vastlegging van GPS data (route, snelheid, afstand en evt hartslag, wellicht cadans) dan kan je volgens mij nog prima vooruit met je horloge. Vaak is het een kwestie van instellingen. Als het ene apparaat doortelt met stilstand en het andere niet, dan heeft dat uiteraard invloed op je gemiddelde. (En dat kan je op de horloge tot in detail instellen) Kijk daarom vooral naar de gemeten afstand en log bijvoorbeeld tegelijk eens met je telefoon.
Uiteindelijk is het ook nog zo dat diverse programma's anders omgaan met de meetdata. Zo zal je vaak zien dat Garmin Connect en Strava, op basis van dezelfde meetdata, toch verschillende gemiddeldes laten zien.

Gebruikersavatar
hotrod
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 10 aug 2007 01:06
Locatie: Uitgeest

Gebruikersavatar hotrod 18 sep 2020 00:01

DC Rainmaker (www.dcrainmaker.com) heeft al behoorlijk wat GPS-apparaten getest. Hij kijkt ook altijd naar de nauwkeurigheid van de GPS. Ik vind zijn tests erg informatief.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 18 sep 2020 07:49

Je horloge instellen op combinatie gebruik van de verschillende GPS systemen is alleen nauwkeuriger in beboste en stedelijke gebieden. Wanneer je voornamelijk in de vlakke Hollandse polders fietst, dan is alleen GPS nauwkeurig genoeg. Glonass extra inschakelen zal echt geen meter verschil maken dan. Verschillende apparaten geven echter wel bijna altijd een klein verschil, dus indien je met meerdere fietsers rijdt, dan zal er wel verschil in afstand zijn. Glonass, Galileo of alleen GPS maakt daar dus verder geen verschil in.
In bosrijke en stedelijke omstandigheden kan het wel meer schelen. Daar kan een apparaat de satelliet uit het oog verliezen, waardoor de meting minder betrouwbaar wordt. In dat geval kan inschakelen van extra satellieten (Glonass of Galileo) dus wel extra nauwkeurigheid bieden.

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2610
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 18 sep 2020 08:43

Was er vorig jaar niet een of andere ex-prof die via Kickstarter funding bij elkaar zocht voor de ontwikkeling van het meest ultieme GPS apparaat?

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1659
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 18 sep 2020 10:00

Waarom staat dit topic in godesnaam hier?
viewforum.php?f=21
WiND 56 - 2020

0475
Forum-lid
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 18 sep 2020 10:02

Als het je te doen is om je snelheid te meten dan is mijn ervaring (toen onderweg de batterij van de sensor leeg raakte) dat de snelheidsbepaling via alleen gps (Garmin Edge) wat langzamer reageerde op mijn tempo wisselingen dan met de sensor.

E de B
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 sep 2020 20:02

E de B 18 sep 2020 12:50

Dank voor de reacties (en uitleg), het is mij nu een stuk duidelijker geworden. Voor nu voldoet de GV3 prima (ook met de huidige GPS instellingen), een cadansmeter is nog wel een fijne toevoeging. Top!

mistraller
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 jun 2020 09:42

mistraller 19 sep 2020 11:26

Als je betere hartslagdata wilt kan jouw horloge ook met een hartslagband overweg trouwens.
En getoonde snelheid op bijv een Edge, is voor de berekening niet zo heel belangrijk omdat de meeste software die de resultaten achteraf verwerken toch kijken naar totale (beweeg)tijd en afstand.
Op een horloge kijk je tijdens de rit bijna niet, Toen ik nog met mijn horloge logde had ik daarom een heel eenvoudige teller op het stuur.

E de B
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 sep 2020 20:02

E de B 19 sep 2020 12:11

Ja klopt. Het is inderdaad ook meer voor het registreren van de rit zelf. Hartslag is voor mij iets minder belangrijk op dit moment. Ik heb dus een eenvoudige snelheidsteller. En vandaag een snelheidssensor van Garmin besteld, zou dus nu helemaal goed moeten komen.

Plaats reactie