Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Het Grote China Topic (frames + onderdelen)

Quadrophenia
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 mar 2019 09:44

Quadrophenia 16 sep 2020 08:28

Desertstorm schreef: 15 sep 2020 16:53 Hoe zit het qua spuitschema? Ga je zelf iets bedenken? Kiezen uit bestaande schemas?
Veel succes in ieder geval!
Wat betreft het spuitwerk houd ik het tamelijk basaal. Voor mij hoeft het niet te druk, vandaar gekozen voor één kleur voor het frame en vork. Dit zal een grijze kleur worden, waarschijnlijk in de richting van Pantone Cool Gray 10c, al ben ik er nog niet helemaal uit uit. Stuur en zadelpen vervolgens gewoon in mat zwart. Voor velen wellicht te saai, maar ik vind dat wel tof.

swifty schreef: 15 sep 2020 19:15
Ik heb destijds zelf velgen geïmporteerd uit China en gekozen voor een 29mm/22mm velg. Ik rij tubeless. Op het achterwiel heb ik het vorige model Schwalbe Pro One in maat 25c liggen. Deze band valt heel groot, en op mijn velg is deze 30mm breed. Dit vind ik voorin te breed, en daarom heb ik daar een Pirelli P Zero Race tlr band gemonteerd, in maat 26C. Deze valt dan weer wat minder breed uit dan de Schwalbe, en meet 28mm op mijn velg. Qua stuurgedrag is dat erg fijn. Ik heb ook echt het idee dat de band, omdat hij niet breder is dan de buitenkant van mijn velg, de aerodynamische eigenschappen van mijn 50mm hoge velgen niet zo veel beïnvloedt. Niet dat ik opeens veel harder ga, maar het voorwiel trekt minder bij stevige windvlagen.

Met name deze laatste eigenschap is voor mij een reden om voor een bredere velg te kiezen.
Dank Swifty, al maakt jouw post de keuze niet makkelijker ;)

Wellicht handig om wat meer achtergrond info te plaatsen, misschien kunnen jullie me zodoende beter adviseren. Ik fiets voornamelijk in Zuid-Limburg, maar ben van plan volgend jaar af en toe het hooggebergte aan te doen. Mijn gewicht schommelt tussen de 60 en 63 kilo, Is het vanwege dit gewicht overbodig om heel breed te gaan voor meer comfort?

Het liefst rijdt ik redelijk op de limiet, dus snelheid is wel gewenst. Meestal fiets ik alleen of met maximaal twee anderen, dus echt toerfietsen in groepen is er niet bij.

Overigens had ik in gedachte te gaan voor een velgdiepte van 40mm. Dit leek me niet te extreem met mijn gewicht, of raden jullie aan minder diep te gaan of zit er nog marge om eventueel naar 45mm te gaan?
Cube Agree GTC Race [2015]

swifty
Forum-lid
Berichten: 283
Lid geworden op: 30 okt 2005 16:40

swifty 16 sep 2020 08:41

Quadrophenia schreef: 16 sep 2020 08:28
Dank Swifty, al maakt jouw post de keuze niet makkelijker ;)

Wellicht handig om wat meer achtergrond info te plaatsen, misschien kunnen jullie me zodoende beter adviseren. Ik fiets voornamelijk in Zuid-Limburg, maar ben van plan volgend jaar af en toe het hooggebergte aan te doen. Mijn gewicht schommelt tussen de 60 en 63 kilo, Is het vanwege dit gewicht overbodig om heel breed te gaan voor meer comfort?

Het liefst rijdt ik redelijk op de limiet, dus snelheid is wel gewenst. Meestal fiets ik alleen of met maximaal twee anderen, dus echt toerfietsen in groepen is er niet bij.

Overigens had ik in gedachte te gaan voor een velgdiepte van 40mm. Dit leek me niet te extreem met mijn gewicht, of raden jullie aan minder diep te gaan of zit er nog marge om eventueel naar 45mm te gaan?
Om optimaal aerodynamisch voordeel van een diepe velg te hebben is het belangrijk dat de velg een bepaalde breedte/diepte verhouding heeft. Hoe breder de velg, hoe dieper die minimaal zou moeten zijn om aerodynamisch te blijven. Voor een velg die minder diep is dan 50mm zou ik sowieso niet breder gaan dan 26/21 inderdaad. Met jouw gewicht zal je qua comfort geen problemen krijgen lijkt me

Quadrophenia
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 mar 2019 09:44

Quadrophenia 16 sep 2020 09:12

swifty schreef: 16 sep 2020 08:41 Voor een velg die minder diep is dan 50mm zou ik sowieso niet breder gaan dan 26/21 inderdaad.
Bedoel je 26/19 of 28/21, Swifty? :D
Cube Agree GTC Race [2015]

Gebruikersavatar
Desertstorm
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 19 apr 2016 17:44
Locatie: Gld

Gebruikersavatar Desertstorm 16 sep 2020 09:58

Wat betreft het spuitwerk houd ik het tamelijk basaal. Voor mij hoeft het niet te druk, vandaar gekozen voor één kleur voor het frame en vork. Dit zal een grijze kleur worden, waarschijnlijk in de richting van Pantone Cool Gray 10c, al ben ik er nog niet helemaal uit uit. Stuur en zadelpen vervolgens gewoon in mat zwart. Voor velen wellicht te saai, maar ik vind dat wel tof.
Klinkt leuk! Er zijn genoeg mogelijkheden om je voorkomen (fiets, kleding, accesoires) op te laten vallen :like:

Weet je toevallig of het bij workswell een mogelijkheid is om alleen het frame te laten spuiten en de vork ongelakt te laten? Ik heb zelf het idee om een frame in een bepaalde egale kleur te doen en dan de vork te laten wrappen met een leuk design.
"Van wat aanrotzooien leer je vaak het meest."

Quadrophenia
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 mar 2019 09:44

Quadrophenia 16 sep 2020 10:07

Lijkt me geen probleem, aangezien er gevraagd werd of ik de vork ook in die grijze kleur wilde uitvoeren.

Wel even duidelijk aangeven hoe je de vork afgewerkt wilt hebben, want heb verhalen gelezen van kopers van een frame in China dat ze een compleet onbehandeld frame thuis kregen welke zo van de band was gerold (ruw). Velen gaan er vanuit dat dit dan een mat zwart UD afwerking betreft, maar dat schijnt dus niet het geval te zijn...

Desertstorm schreef: 16 sep 2020 09:58
Weet je toevallig of het bij workswell een mogelijkheid is om alleen het frame te laten spuiten en de vork ongelakt te laten?
Cube Agree GTC Race [2015]

wtb
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 mei 2015 09:41

wtb 16 sep 2020 10:24

Waarom niet gewoon mee laten lakken en dan wrappen? Kan me niet voorstellen dat het qua prijs de moeite waard is om hem 'kaal' te laten.
En je vork is alvast strak mocht je de wrap ooit beu zijn.

Gebruikersavatar
Desertstorm
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 19 apr 2016 17:44
Locatie: Gld

Gebruikersavatar Desertstorm 16 sep 2020 10:26

wtb schreef: 16 sep 2020 10:24 Waarom niet gewoon mee laten lakken en dan wrappen? Kan me niet voorstellen dat het qua prijs de moeite waard is om hem 'kaal' te laten.
En je vork is alvast strak mocht je de wrap ooit beu zijn.
Dat is ook weer zo. Heb me nog niet verdiept in het wrappen, maar is het zo 'simpel' dat je die er na verloop van tijd weer af kan halen en dat je onderliggende lak nog intakt is?
"Van wat aanrotzooien leer je vaak het meest."

wtb
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 mei 2015 09:41

wtb 16 sep 2020 10:32

Als de lak er goed op zit en de wrap van een goede kwaliteit zou je lak goed moeten blijven.
Bij een slechte hechting van de lak of matige wrapfolie is het natuurlijk een risico.

Maar meestal gaat het prima hoor, wel even voorzichtig warm föhnen als je de folie verwijdert.

Gebruikersavatar
Desertstorm
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 19 apr 2016 17:44
Locatie: Gld

Gebruikersavatar Desertstorm 16 sep 2020 10:40

Dank voor de info!
"Van wat aanrotzooien leer je vaak het meest."

Quadrophenia
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 mar 2019 09:44

Quadrophenia 16 sep 2020 11:13

Kleine aanvulling welke wellicht zinvol is om een betere keuze te maken:

- Leeftijd: midden 30;
- Gewicht: tussen de 60 & 63kg;
- Fietsgebied: Zuid-Limburg, Ardennen en jaarlijks 1 á 2 uitstapjes naar het hooggebergte;
- Gemiddelde: +30 km/u;
- Opzet: tubeless.

Keuze wordt gemaakt tussen één van onderstaande wielen, waarbij aangetekend moet worden dat beiden gelijk zijn in prijs. Prijs speelt dan ook geen rol in deze. Ook het verschil is gewicht is verwaarloosbaar... Het bredere wiel is tot slot niet beschikbaar in een diepte van 40mm. Hier zal ik dan voor 45mm moeten gaan. Is dit toelaatbaar voor mijn gewicht?

Afbeelding


Quadrophenia schreef: 16 sep 2020 08:28 Wellicht handig om wat meer achtergrond info te plaatsen, misschien kunnen jullie me zodoende beter adviseren. Ik fiets voornamelijk in Zuid-Limburg, maar ben van plan volgend jaar af en toe het hooggebergte aan te doen. Mijn gewicht schommelt tussen de 60 en 63 kilo, Is het vanwege dit gewicht overbodig om heel breed te gaan voor meer comfort?

Het liefst rijdt ik redelijk op de limiet, dus snelheid is wel gewenst. Meestal fiets ik alleen of met maximaal twee anderen, dus echt toerfietsen in groepen is er niet bij.

Overigens had ik in gedachte te gaan voor een velgdiepte van 40mm. Dit leek me niet te extreem met mijn gewicht, of raden jullie aan minder diep te gaan of zit er nog marge om eventueel naar 45mm te gaan?
Cube Agree GTC Race [2015]

swifty
Forum-lid
Berichten: 283
Lid geworden op: 30 okt 2005 16:40

swifty 16 sep 2020 11:30

Quadrophenia schreef: 16 sep 2020 09:12
swifty schreef: 16 sep 2020 08:41 Voor een velg die minder diep is dan 50mm zou ik sowieso niet breder gaan dan 26/21 inderdaad.
Bedoel je 26/19 of 28/21, Swifty? :D
Haha, ik raak de tel kwijt :-) 26/19 dus.

In jouw geval zou ik dus kiezen voor 26/19/40. Je bent een vlieggewicht, en windvlagen icm met diepere wielen ga je denk ik wel voelen. en slechts 5mm dieper maar ook 2mm breder is aerodynamisch niet optimaal denk ik vanwege de breedte / diepteverhouding.

En: Op 19mm interne breedte kan je ook 23C bandjes monteren voor opimale aerodynamica. Dat gaat op de 21C velgen niet meer denk ik.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 16 sep 2020 14:07

swifty schreef: 16 sep 2020 08:41 CUT
Om optimaal aerodynamisch voordeel van een diepe velg te hebben is het belangrijk dat de velg een bepaalde breedte/diepte verhouding heeft. Hoe breder de velg, hoe dieper die minimaal zou moeten zijn om aerodynamisch te blijven. Voor een velg die minder diep is dan 50mm zou ik sowieso niet breder gaan dan 26/21 inderdaad. Met jouw gewicht zal je qua comfort geen problemen krijgen lijkt me
Eerlijk gezegd ben ik in literatuur over aerodynamica van wielen nog nimmer iets van een bepaalde (welke dan?) breedte-diepteverhouding tegengekomen.
Best mogelijk dat sommige bronnen dat aankaarten, maar die zou ik dan graag van u vernemen....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie