Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2610
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 15 sep 2020 09:08

rikkert schreef: 15 sep 2020 09:04
Joseba schreef: 15 sep 2020 08:53 Je hoeft van mij helemaal niets behalve verantwoordelijk zijn voor de gevolgen van je eigen keuzes.
Brrr, ik krijg er de rillingen van. Soms heb je niet veel te kiezen.

Dit soort uitspraken vallen bij mij in de categorie: Succes is een keuze.
Daar krijg ik ook de rillingen van :)
Maar is er wel veel meer te kiezen dan hier wordt voorgesteld. Ik krijg de rillingen van mensen in een slachtofferrol.

P.S. geef eens een paar voorbeelden waar je niet veel te kiezen hebt?
Laatst gewijzigd door Joseba op 15 sep 2020 09:13, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2610
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 15 sep 2020 09:12

Jans schreef: 15 sep 2020 09:05 Het is voor mij duidelijk, @Joseba heeft eigen inzichten en die zal hij met hand en tand in ere houden. Waar ergens anders over flexibiteit door hem genoemd wordt, zit flexibiteit in eigen denken heel ver weg.
Ik kan heel flexibel denken Jans, maak je geen zorgen. En zoals ik al aangaf zie ik best de uitdagingen en lastige situaties. Maar flexibel denken hoeft toch niet te betekenen dat ik vervolgens mijn standpunt wijzig (als ik daar geen reden toe zie)?

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 15 sep 2020 09:19

Tsja, ik heb twee jongens (puberleeftijd) en die willen wellicht ook in de buurt van familie en vrienden blijven wonen. Dat is een keuze, zoals jij dat dan zegt. Maar waar ze dat gaan doen hier? Geen idee. Ik ga ze denk ik stimuleren hun school te verkloten, want anders verdienen ze straks te veel voor sociale huur en te weinig om iets anders te betalen. Zitten ze (zoals zoveel in mijn omgeving) met 3 goedverdienende gasten in een superduur huurhuis, en hebben ze nog geen cent te makken. Maar goed, ze willen bij familie en vrienden blijven, dus dat is dan hun keuze, toch Joseba?

Dan is het ook een keuze om een kutleven te hebben op een plek waar je je niet thuisvoelt maar wel de huren lekker laag zijn. Zo zie jij dat toch, Joseba?

Jouw denkwijze doet me denken aan dit boek: https://hetpauperparadijs.nl/het-boek/

Helaas, niet alles in het leven is maakbaar....
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 15 sep 2020 09:20

Joseba schreef: 15 sep 2020 09:12
Jans schreef: 15 sep 2020 09:05 Het is voor mij duidelijk, @Joseba heeft eigen inzichten en die zal hij met hand en tand in ere houden. Waar ergens anders over flexibiteit door hem genoemd wordt, zit flexibiteit in eigen denken heel ver weg.
Ik kan heel flexibel denken Jans, maak je geen zorgen. En zoals ik al aangaf zie ik best de uitdagingen en lastige situaties. Maar flexibel denken hoeft toch niet te betekenen dat ik vervolgens mijn standpunt wijzig (als ik daar geen reden toe zie)?
Haha, Joseba, doe je het weer: uitdagingen. We hebben geen problemen, wel uitdagingen. Jak, heb je een management-cursus gedaan ofzo? Mijn bullshit-bingo kaart is bijna vol.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 15 sep 2020 09:21

53x11 schreef: 15 sep 2020 08:15 @Vincenza: je post had ik net niet gezien. Dank voor het linken naar het trouw artikel. 99.5% specificiteit is hoog. Hoger dan wat ik met een snelle search in de wetenschappelijke literatuur kon vinden. Dat maakt het beeld iets minder schokkend. Echter, ik hield er in eerste instantie geen rekening mee dat de genoemde 2.8% besmettingen ook gebaseerd is op vals positieven. Ik heb een updateje van mijn spreadsheet gedaan, zodat dat nu wel rekening mee wordt gehouden. Zal deze later plaatsen. Nu eerst de kinderen naar school. Zij wel ;-)
Als ik doorreken met 99.5% specificiteit, 85% sensitiviteit en 2.8% positieve tests, dan kom ik op ongeveer 1 op de 5 mensen die onterecht positief bevonden worden (en 2.7% van de testpopulatie die werkelijk besmet is). Nu lijkt me 99.5% extreem hoog in een klinische setting, maar ik heb er te weinig verstand van om hier goed gefundeerd iets van te vinden. Is er een laborant in de zaal?

Het gaat trouwens hard met een klein beetje afname van de specificiteit. Bij 99% bijvoorbeeld is 1 op de 3 onterecht positief bevonden en is bij 2.8% positieve testresultaten in werkelijkheid 2.1% ziek.

EDIT: berekeningen opnieuw gedaan met de in Trouw genoemde 85% sensitiviteit

Zelf narekenen (en mijn berekeningen checken) kan hier (v2)
Laatst gewijzigd door 53x11 op 15 sep 2020 09:47, 1 keer totaal gewijzigd.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 15 sep 2020 09:25

Wat betreft "keuzes", dat is toch een complete non-discussie in het licht van de huidige situatie? Of moet je bij het maken van je "keuzes" (al dan niet vrijwillig) ook rekening houden met een wereldwijde pandemie en een hysterisch overtrokken (sorry, mijn mening) reactie daarop van een groot deel van de maatschappij?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 15 sep 2020 09:29

53x11 schreef: 15 sep 2020 09:25 Wat betreft "keuzes", dat is toch een complete non-discussie in het licht van de huidige situatie? Of moet je bij het maken van je "keuzes" (al dan niet vrijwillig) ook rekening houden met een wereldwijde pandemie en een hysterisch overtrokken (sorry, mijn mening) reactie daarop van een groot deel van de maatschappij?
Daarom voegde ik ook de corona-kratten toe als grapje om de discussie corona-proof te maken. Deze discussie staat los van corona, maar is algemeen toepasbaar op je leven..
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 15 sep 2020 09:31

rikkert schreef: 15 sep 2020 09:29 (...)Deze discussie staat los van corona, maar is algemeen toepasbaar op je leven..
Dan istie off topic en moet dus niet hier gevoerd worden...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2610
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 15 sep 2020 09:34

rikkert schreef: 15 sep 2020 09:19 Tsja, ik heb twee jongens (puberleeftijd) en die willen wellicht ook in de buurt van familie en vrienden blijven wonen. Dat is een keuze, zoals jij dat dan zegt. Maar waar ze dat gaan doen hier? Geen idee. Ik ga ze denk ik stimuleren hun school te verkloten, want anders verdienen ze straks te veel voor sociale huur en te weinig om iets anders te betalen. Zitten ze (zoals zoveel in mijn omgeving) met 3 goedverdienende gasten in een superduur huurhuis, en hebben ze nog geen cent te makken. Maar goed, ze willen bij familie en vrienden blijven, dus dat is dan hun keuze, toch Joseba?
Prachtig voorbeeld van de slachtofferrol... Kan het niet beter verwoorden.

rikkert schreef: 15 sep 2020 09:19 Dan is het ook een keuze om een kutleven te hebben op een plek waar je je niet thuisvoelt maar wel de huren lekker laag zijn. Zo zie jij dat toch, Joseba?
Nee, zo zie ik dat niet. Ik denk dat er voldoende plekken in dit land zijn waar je zonder kutgevoel heel prettig en ook betaalbaar kan wonen.

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2610
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 15 sep 2020 09:36

rikkert schreef: 15 sep 2020 09:20 Haha, Joseba, doe je het weer: uitdagingen. We hebben geen problemen, wel uitdagingen. Jak, heb je een management-cursus gedaan ofzo? Mijn bullshit-bingo kaart is bijna vol.
Jep, deze was inderdaad met opzet en knipoog naar een ander topic :like:

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 15 sep 2020 09:38

Joseba schreef: 15 sep 2020 09:08
rikkert schreef: 15 sep 2020 09:04
Joseba schreef: 15 sep 2020 08:53 Je hoeft van mij helemaal niets behalve verantwoordelijk zijn voor de gevolgen van je eigen keuzes.
Brrr, ik krijg er de rillingen van. Soms heb je niet veel te kiezen.

Dit soort uitspraken vallen bij mij in de categorie: Succes is een keuze.
Daar krijg ik ook de rillingen van :)
Maar is er wel veel meer te kiezen dan hier wordt voorgesteld. Ik krijg de rillingen van mensen in een slachtofferrol.

P.S. geef eens een paar voorbeelden waar je niet veel te kiezen hebt?
De eerste die in me opkomt:

Eens even kijken hoe flexibel jij kan denken (@Jans: goed opletten he, nu gaat het gebeuren :-)): Sommige mensen zijn prima slim/handig, zouden een prima baan kunnen hebben, maar die worden ziek (en dan bedoel ik echt ziek, langdurig), wat hebben die mensen te kiezen. Je bent ziek en dan ga je ver van familie en vrienden in een goedkoop huis ziek zitten wezen? Ik vind dat geen keuze, jij wel.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2610
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 15 sep 2020 09:42

53x11 schreef: 15 sep 2020 09:25 Wat betreft "keuzes", dat is toch een complete non-discussie in het licht van de huidige situatie? Of moet je bij het maken van je "keuzes" (al dan niet vrijwillig) ook rekening houden met een wereldwijde pandemie en een hysterisch overtrokken (sorry, mijn mening) reactie daarop van een groot deel van de maatschappij?
Mogelijk niet met een pandemie (en die is altijd wereldwijd zoals jij me al eens fijntjes mededeelde in ditzelfde topic ;) ). Maar bij het maken van keuzes rekening houden met (de gevolgen) van onvoorziene omstandigheden lijkt me wel verstandig. Ook als die omstandigheden onwaarschijnlijk lijken.

Gesloten