Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Van 80 naar 160 km

GertSolo
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 29 jan 2020 07:59

GertSolo 03 sep 2020 08:54

uninvitedguest schreef: 13 aug 2020 10:50 Heb het ooit tijdens één van mijn eerste toertochten zo zwaar gehad, dat wanneer iemand onderweg €100 voor mijn fiets had geboden ik deze waarschijnlijk verkocht had.
haha, geweldig!

Ik rij normaal ook ritjes rond de 100km en ga dit weekend de 160 eens aanvallen. Extra tips nog altijd welkom ;-)

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8447
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 03 sep 2020 10:09

Doseren ,maar vooral goed eten en drinken.
Geen snelheid in beeld,maar vooral genieten en aan je eigen gezondheid denken😉
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

GertSolo
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 29 jan 2020 07:59

GertSolo 03 sep 2020 12:41

nijkie schreef: 03 sep 2020 10:09 Doseren ,maar vooral goed eten en drinken.
Geen snelheid in beeld,maar vooral genieten en aan je eigen gezondheid denken😉
Doe ik! Ben eens benieuwd.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8447
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 03 sep 2020 13:36

Het ligt er ook aan is de 60km meer vlak of heuvelachtig.
Bijvoorbeeld de toertocht die Zaterdag in Arnhem plaats vindt is relatief vlak de 1ste 100km daarna niet meer en als je niet gewend bent meer dan 100km te rijden en je hebt goed doorgereden weet ik zeker dat je het niet leuk gaat vinden.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

GertSolo
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 29 jan 2020 07:59

GertSolo 03 sep 2020 13:45

nijkie schreef: 03 sep 2020 13:36 Het ligt er ook aan is de 60km meer vlak of heuvelachtig.
Bijvoorbeeld de toertocht die Zaterdag in Arnhem plaats vindt is relatief vlak de 1ste 100km daarna niet meer en als je niet gewend bent meer dan 100km te rijden en je hebt goed doorgereden weet ik zeker dat je het niet leuk gaat vinden.
:winkthumb: alles netjes vlak hoor. Ook de wind ff gecontroleerd en zou deze in de rug moeten hebben voor de terugrit.

GertSolo
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 29 jan 2020 07:59

GertSolo 06 sep 2020 17:02

Mission accomplished :like:
Het relaas:

Vandaag dus de 160km gedaan. Eerste 100 goed gedoseerd in snelheid. Steeds rond de 30 geschommeld wat soms toch wel wat inhouden was :D
De laatste 60 de gas open gedraaid wat de laatste 10 toch nog pittig maakte vermits deze wind tegen waren en licht hellend.

Ik had de rit ingedeeld in 4 x 40km wat echt wel te behappen is.
Ik heb verorberd:
De avond ervoor, pizza met wat biertjes ;)
Ontbijt: youghurt met muesli, honing en blauwe bessen + 1/2l isotone drank.
tijdens de rit: 1 honingkoek, 1 ontbijtkoek, 1 powerbar, 1 gel en 5 suikerbommetjes.
Ik had twee bidons van 750cl isotone drank bij wat misschien net iets te weining was.
Rond de 80km echt moeten stoppen wegens een hongertje en toch wat al wat slapjes in de benen. Ontbijtkoek en halve powerbar brachten soelaas en ik kikkerde weer helemaal op.

Al bij al een zeer fijne rit waar ik bij momenten echt van genoten heb. Als ik de gas niet had opengedraaid was het echt niet te vermoeiend geweest. Maar ja, als het bolt, bolt het.

Ik ben een Vlaming en ben naar Terneuzen gereden door Nederland en moet echt wel zeggen: jullie hebben zaaaalige fietspadjes.

Aan iedereen die twijfelt heb ik volgend advies: doseren, regelmatig drinken en eten en Yes you can!

En een super playlist in de oortjes kan ook geen kwaad ;-)

blurg
Forum-lid
Berichten: 267
Lid geworden op: 09 jan 2019 13:56

blurg 18 sep 2020 12:57

Wat goed dat je het volbracht hebt! Inderdaad is zoiets ook gewoon een kwestie van doen.
Het was al opgemerkt, je bent niet in de rimboe, je kan altijd kappen en terug met het OV.

Ik denk overigens, dat als je al eens 100km, of daar in de buurt, hebt gefietst, dan kan je daarna meer proberen. Het is meer van hetzelfde. Het is wel handig als je een beetje weet waar je zit met je trainingszones en dan kan je op dat vermogen of als je geen vermogensmeter hebt, op die hartslag gaan fietsen. Zo houd je het heel lang vol.

Belangrijk is inderdaad, neem genoeg voeding tot je. Mooi dat je aan het eind bent gaan aanzetten, dat kan je best doen als het te overzien is.

Ik heb zelf toen ik begon met fietsen, 30km naar mijn werk, en 30km terug, ineens een 220km tocht gedaan en dat ging eigenlijk hardstikke goed. Je bent vaak tot meer in staat dan je denkt.
https://www.strava.com/athletes/blurg
Colnago CX-1 Dura-Ace DI2
Scott Spark XTR DI2

Neruub
Forum-lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 03 jun 2020 20:24

Neruub 18 sep 2020 17:55

Tot op zekere hoogte is dat waar. Maar heb dit jaar een 250km tocht gedaan met iemand die dit jaar nog geen 1000km in de benen had. Die heb ik na 220km en het kopje letterlijk moeten duwen, kreeg gewoon zijn benen niet meer rond. Na een pauze ging het weer enigszins, maar verstandig vond ik het allerminst.

Plaats reactie