Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Advies bandenspanning

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 25 aug 2020 18:57

@Br@m, nee zeker niet aan jouw. Eigenlijk voor iedereen.

Probleem is dat we vaak denken dat we over hetzelfde praten. Maar dat doen we meestal niet :-)

Als bij de een de band op 26mm valt en bij de ander op 30mm zit er bijna 1 bar verschil in. Neem dan een eventuele afwijking van je meter mee (10%) en je zit dus zo tussen de 0.4 en 1.6 bar verschil. waarbij we denken dat we het over hetzelfde hebben.

Op de MTB heb ik dan wel weer vaak verschil met voor en achter. Maar gek genoeg op de race steeds minder.

In een ander topic gaf ik aan op 28mm te gaan rijden en die moest ik onder de stadsfiets doen volgens havana en @TL :-) Hebben ze wel gelijk in.

Die mening had ik drie jaar geleden ook totdat ik met 21c velgen ging rijden en de 25mm al op 29.6 vielen.
Een 28mm in de polder hoeft van mij niet perse, maar in de ardennen of ander bergen is het wel fijn.

Het verschil zit hem bij mij een beetje in de korte bochten die vind ik fijner met 25mm dan met een 28mm. Maar een 28mm geeft toch meer vertrouwen en grip in de bergen/heuvels. Als je eens een gat over het hoofd ziet maakt dat niet heel veel uit.

En nogmaals, dat hebben er al een aantal aangegeven. Gewoon proberen onderweg.

Van een wat bredere band wil ik ook niet een te soepele band, dan kom je op zo,n vervelend snijpunt dat je de band harder moet gaan zetten om niet te gaan rollen in een bocht, terwijl je dat net wilt. Met name daarin vind ik bv de grote autofabrikanten veel beter. Michelin en Pirelli. Schwalbe heeft nog de beste tubeless band. Maar ik ben heel benieuwd naar de nieuwe Pirelli.

Ik vraag me ook af hoe (ik heb er nooit op gereden) gebruikers de soepel veloflex gaan vinden op een brede velg in een bredere maat. Misschien valt het mee, maar ik denk van niet :-)

Scottrider
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 jun 2020 15:22

Scottrider 31 aug 2020 15:56

br@m schreef: 25 aug 2020 12:09
Scottrider schreef: 25 aug 2020 11:47 Interessant topic....ook deze vraag stel ik mezelf al een hele tijd.
Welke banden spanning adviseren jullie voor mij?
Ik weeg 97kg, rijd met 28mm continental Grand Prix vouwbanden op 19c velgen.
Rij voornamelijk asfalt.....vanuit mijzelf pomp ik mijn banden op naar 7,5 achter en 7 bar voor.
...
Sinds enige tijd volg ik de berekening van de Silca Professional Pressure calculator.

https://info.silca.cc/silca-professiona ... calculator

Voor mijzelf (87Kg, 25mm bandjes) komt er uit 6,65 en 6,5 bar. Bevalt mij prima.

Als ik jouw waarden invul (110Kg totaal gewicht (*) en 28mm bandjes) komt er 5,7 resp. 5,5 uit.

Dus zowat 2 bar minder dan jij gewend bent.

Probeer het eens zou ik zeggen.

(*) Totaal gewicht: 97Kg + 8Kg fiets + 1,5Kg water (2x 750ml) + reservebiba + gereedschap + CO2 pompje+ kleding + helm + wat eten + telefoon + portemonnee, afgerond naar 110Kg
@br@m.....nou...ik ben net terug van een rit van 60km....ik heb de bandenspanning eens op 6,5 achter en 6 bar voor gezet. Gewoon een (1) bar van de spanning afgehaald wat ik normaal rijd.
Ik moet zeggen dat dat me tamelijk goed is bevallen icm de 28mm grandprix’s.
Ik zal het eens een keer proberen om die halve bar er nog eens af te snoepen...maar eerst nog eens een paar ritten doen op 6,5 en 6 bar.
Ik heb je link voor die bandenspanning opgeslagen....en voor alle anderen hier...bedankt voor het advies! 😃 👍🏻

Gebruikersavatar
pieterm
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 feb 2020 14:02
Locatie: Deerlijk, België

Gebruikersavatar pieterm 31 aug 2020 19:32

Ik rij eigenlijk altijd achteraan met 6bar en vooraan met 5.5 en dit met 25mm bandjes (Vittoria Corsa Speed met Schwalbe SV15 binnenbandjes) op een 17c velg (45mm hoog). En dit zowel bij droog of nat weer.

Zelf weeg ik 82kg voor 1m85.

Gezien ik dicht bij de Vlaamse ardennen woon doe ik regelmatig de Oude Kwaremont, Paterberg, Varent, ... en nog geen enkele keer lek gereden en toch redelijk comfortabel met een Aero fiets (voor zover je kasseien comfortabel kan noemen :lol: )

Op mijn andere fiets (endurance) met 28mm bandjes (Vittoria Corsa Control G2 met Schwalbe SV15 binnenbandjes) zak ik zelfs naar 5,5 achteraan en 5bar vooraan
*Giant Contend SL1 Disc 2017 - Shimano 105
*Ridley Noah Fast Disc - Sram Force Etap AXS

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 31 aug 2020 21:32

Laten we de netto bandbreedte gaan vermelden en velgbreedte. Hier hebben we niets aan. Dat schreef ik twee pagina,'s terug al.

dix0r
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 jun 2010 15:07

dix0r 01 sep 2020 11:40

Advies gezocht voor bandenspanning op de CX! Any thoughts?

Ik lees hier en daar dat 2 bar normaal is voor 33mm bij een tubeless setup. Vind dit toch wel erg laag?! Zeker wanneer je toch redelijk wat KM's maakt op de weg om de zandpaden te bereiken.

Na wat rond zoeken kom ik zelfs mijn mijn gewicht tot een minimale bandenspanning van 1.8!

Schwalbe geeft als advies op de band een minimum van 2.8. Dat is ook de waarde waarop ze nu staan.

Setup:
Schwalbe X-one allround 33mm
DT Swiss CR 1600 spline CB
Velgbreedte 26 mm
Velgbreedte (intern) 22 mm
Tubeless
Gewicht rijder 71 kg.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 01 sep 2020 12:05

Bij een combi van Gravel en asfalt hou ik ook zo'n 3 bar aan bij tubeless setup.
Ik ben een kilootje of 3 zwaarder en dit voelt voor mij het prettigst.

Scottrider
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 jun 2020 15:22

Scottrider 01 sep 2020 12:13

wasbeer2006 schreef: 31 aug 2020 21:32 Laten we de netto bandbreedte gaan vermelden en velgbreedte. Hier hebben we niets aan. Dat schreef ik twee pagina,'s terug al.
In mijn geval...zojuist gemeten....alleen de breedte gemeten van het loopvlak....28,5mm op een 19c velg met 97kg.
Als ik mijn banden opmeet met de wangen van de band er bij kom ik op 31,4mm uit... :winkthumb:

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 01 sep 2020 15:43

Je kan nog 1 bar lager testen. Twee keer een halve bar en kijken of je dat prettig vind.
Tussen hetgeen je nu hebt en die 1 bar lager zal ergens het optimale zitten.

Je kan ook kijken naar je rit. Als ik relaxed ga touren kan het wat lager dan dat ik onderweg ga sprinten. De bandenspanning voor vind ik juist met sprinten enorm uitmaken, achter maakt niet heel veel uit.

Scottrider
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 jun 2020 15:22

Scottrider 01 sep 2020 17:05

wasbeer2006 schreef: 01 sep 2020 15:43 Je kan nog 1 bar lager testen. Twee keer een halve bar en kijken of je dat prettig vind.
Tussen hetgeen je nu hebt en die 1 bar lager zal ergens het optimale zitten.

Je kan ook kijken naar je rit. Als ik relaxed ga touren kan het wat lager dan dat ik onderweg ga sprinten. De bandenspanning voor vind ik juist met sprinten enorm uitmaken, achter maakt niet heel veel uit.
Vanmiddag expres de bandenspanning op de gegeven waarde gezet om te kijken hoe dat is....5.4 voor en 5,7 achter....echter heb ik geen meter die zo precies is ..dus heb ik ze op 5.5 voor en 6.0 achter gezet...teminste ...zo precies ik dat kan zien op de meter die op mijn vloer pomp zit.

Je haalt de woorden uit mijn mond.....als je gewoon je rit doet dan voldoet de 5,5 en 6.0 mij gewoon goed.....echter bij een hogere tempo (sprinten) ..in mijn geval 30km/h of sneller dan heb ik graag dat halve barretje meer in mijn banden.

Maar ik denk ook dat dat wel een beetje ligt aan welke merk/type band je hebt.....nu heb ik voor mijn conti grandprix’s schwalbe one’s 2020 gehad......die heb ik 1x op een lagere druk gereden.....daar was ik snel van genezen....wat reed dat rottig! Vandaar dat ik met die banden met 7.0 en 7,5 gereden.
Nu weet ik wel dat er tussen 2 merken en type banden verschil zit in karkas constructie ...maar dat dat zoveel verschilt had ik niet gedacht....

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 01 sep 2020 22:03

Ja dat heb ik al vaker gezegd. Bij de mtb is dat nog erger.

Schwalbe heeft soms bijna een aan/uit stand als het op de grens aankomt bij een halve bar, mtb soms al 0,1 en ze zwikken ineens weg.

De grote autobanden merken hebben hier minder tot geen last van. Michelin, Pirelli, Goodyear.
Nu moet ik zeggen dat schwalbe wel hele goede banden maakt. Maar de druk komt wat nauwkeurig op de grens. Een smallere velg is hier sowieso gevoeliger voor.

Plaats reactie